A két világháború közötti időszak óta nem volt olyan divatja a nemzetkarakterológiának, mint manapság. A populizmusok világméretű terjedése, a regionális társadalmi és gazdasági válságok egymásra tolódása, Donald Trump elnökké választása, Putyin és Erdogan rendszerének megingathatatlansága széles körben táptalajul szolgál a nemzet- és valláskarakterológiai tárgyú kvázi-tudományos, de leginkább áltudományos fejtegetéseknek. A nemzeti karakter azért kiváló magyarázó elv, mert – látszólag – logikus. Hiszen a társadalom mélyrétegeiben a változások évszázadokon keresztül elhúzódnak, míg a politika felhőrégiójában mindig gyors változások zajlanak. Ha a politikai és a gazdasági, illetve a kulturális elit számára nem megfelelő eredmény születik a választásokon, mindig lehet hivatkozni olyan öröklött sajátosságokra, hibákra, amelyek úgymond ólomgolyóként húzzák le a társadalmat.
Lássunk néhány példát! Amikor sok közgazdász – nálunk például Pogátsa Zoltán – és szociológus felhívja a figyelmet a skandináv országok jóléti rendszereire, és szembesítik a neoliberális gazdaságfilozófia híveit azzal, hogy lehetséges magas színvonalú szociális igazságosságot érvényesíteni a piacgazdaságon belül, a jóléti állam ellenfelei rögtön hangoztatni kezdik, miért nem járható a skandináv fejlődési út a többi nép számára. Jolly Jokerként használt érvük, hogy a skandináv társadalmak történetileg „mások”. Előveszik azt az érvet is, hogy Skandináviában a szolidaritás örök érték – ezzel arcpirító módon leminősítik saját társadalmukat. A szolidaritás ugyanis nem régióhoz, nemzethez kötött, hiszen ha az lett volna, ma már nem lenne emberiség.
A mediterrán népek vagy a sztyeppe nomádjai nem voltak kevésbé szolidárisak saját közösségük tagjaival, illetve a hozzájuk érkezőkkel. Ugyanakkor az északi parasztság nagyobb fokú szabadságából, amelyet az alacsony népsűrűség és zord körülmények tettek lehetővé, hibás levezetni a jóléti államot, hiszen a kora újkorban a királyi abszolutizmus – az evangélikus államegyház segítségével – felszámolta a parasztság rendi jogait. Ha a parasztságot úgy fogjuk fel, mint szolidaritásközösséget, azt nem sajátíthatjuk ki a skandináv parasztság részére. A jóléti államot azonban nem a középkor, hanem a XX. század teremtette meg. Az érv tehát, amely szerint a jóléti állam nem valósítható meg más régióban, nem állja meg a helyét.