A szabadság tere

Az elnevezés széles történeti horizontot nyit számunkra.

Ficsor Benedek
2017. 02. 14. 16:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lord Rothermere, a magyar határrevízió legnevesebb külföldi támogatója 1932-ben szobrot ajándékozott Budapestnek. Émile Guillaume alkotását, a Magyar Fájdalom szobrát a Szabadság téren állították fel. A mezítelen nő alakja a trianoni tragédia után a gyermekei sorsát sirató anyát jelképezte. Öt évvel később a margitszigeti Palatinus fürdő kibővítésekor a strand bejárata elé egy mészkő szobor került, Csorba Géza munkája, a Napozó lány. Budapest bombázását csak az előbbi élte túl: az idill elpusztult, a fájdalom megmaradt. Ám mivel a strand elől mégiscsak hiányzott az életöröm, a kommunista vezetés 1948-ban úgy döntött, a Horthy-korszak egyik jelképes műalkotásával, a Magyar Fájdalom szobrával helyettesítik a Napozó lányt. Az átváltozásban rejlő irónia hátborzongató.

Minden város a saját nyelvén írja a történetét. Az utcák, terek, épületek és műemlékek önálló jelrendszert hoznak létre, amelyet, akár egy szöveget, megérthetünk, megtanulhatjuk olvasni a várost. Azonban mint minden szöveg, ez is a megőrzés és a felejtés játéka. Mint egy palimpszeszt, vagyis az a viasztáblára vagy pergamenre rótt feljegyzés, amelyet letöröltek, hogy ráférjen az új szöveg. Ám az írást sosem lehet teljesen eltüntetni, nincs tökéletesen tiszta lap: a feleslegesnek ítélt jelek újra és újra felbukkannak, és átszűrődnek a pergamenen. A régi és új összemosódik, így a szöveg sosem lehet lineáris, nem olvashatjuk egyetlen, nyílegyenesen haladó történetként, más módot kell találnunk a megértésre.

A múlt héten aláírásgyűjtés indult azért, hogy a Szabadság teret „XX. század térré” kereszteljék át. A Tarlós István főpolgármesternek címzett petíció azonban közel sem annyira sikeres, mint amennyire elgondolkodtató. Az ötletgazda, Harmai Gábor szerint az „elmozdíthatatlan szovjet hősi emlékművel megalázott tér nem méltó arra, hogy a Szabadság tér nevet viselje”. És mivel ott van a német megszállás áldozatainak emlékműve, ráadásul még Ronald Reagan szobra is, kézenfekvő, hogy a huszadik századról kapja új nevét. Eddig nem sokan álltak a kezdeményezés mögé, amelynek éppen a bombasztikus ötlet a leggyengébb pontja. A Szabadság tér ugyanis jóval szélesebb történeti horizontot nyit számunkra.

A tér politikai terheltsége nem új keletű, már az eredeti névadás is az elnyomás változatos formáira rezonált. II. József hatalmas épületet emeltetett a belváros közepén (a mai térnél nagyobb területen). A magyar Bastille-ként is emelgetett Újépület eleinte börtönként, majd katonai akadémiaként funkcionált. Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc után magyar honvédek raboskodtak az épületben, és annak udvarán végezték ki Batthyány Lajos miniszterelnököt is. Az Újépületet 1897-ben bontották le, a helyén köztér létesült, amely a forradalomnak állított emléket. Ekkor kapta a Szabadság tér nevet, és ekkor, vagyis a huszadik század első éveiben húzták fel a látványt a mai napig meghatározó épületeket: a Tőzsdepalotát, a nemzeti bankot, a Postatakarékpénztárat, valamint több iroda- és bérházat.

Trianon után a tér a veszteség felett érzett bánat és a revízió vágyának kifejeződésévé változott. A négy égtájnak megfelelően négy szobor jelképezte az elcsatolt országrészeket, a tér közepén egy Nagy-Magyarországot ábrázoló virágágyást alakítottak ki, és itt állították fel egyebek mellett az ereklyés országzászlót is.

Alig érkezett meg azonban a Vörös Hadsereg, a tér hatalmi szimbolikája ismét megváltozott. 1945. május 1-jén avatták fel a szovjet hősi emlékművet, amely hosszú ideig irányította a Szabadság tér értelmezését. Az obeliszk végül 2014-ben kapott méltó vetélytársat: Párkányi Raab Péter alkotása, a német megszállás áldozatainak emlékműve gyászmunka helyett szintén sebeket tép fel, és a szakmai, tudományos kritikákon túl (giccs, félreértés és plágium) komoly társadalmi ellenállást generált: gondoljunk az Eleven Emlékmű mozgalomra, amely a szobor felállítása óta permanens „ellenemlékművel” tüntet.

Az aktivisták munkája nyomán a múlt kitörölni szándékozott jelei ütnek át a tér szövetén, szándéktalanul is felhívva a figyelmünket a névben rejlő ellentmondásra. A Szabadság tér évszázadok óta a szabadság hiányáról beszél.

Ennek megértéséhez azonban el kell szakadnunk a hatalom értelmezésétől, amely minden a korban a saját legitimációjára használja fel a teret. Vagyis egyetlen lineáris történetre, a saját megfellebbezhetetlen igazságára, egy tökéletesen tiszta lapra koncentrál, és megfeledkezik a város nyelvének bonyolultságáról, régi és új összjátékáról. Ha nem akarjuk elkövetni ugyanezt a hibát, meg kell próbálnunk elfogadni az egymás mellett futó, egymásba játszó vagy egymásnak ellentmondó történeteket. Csak így érthetjük meg a jelentések átváltozásában rejlő, Közép-Európában oly igen érthető iróniát.

És csupán ekkor lehet a Szabadság tér valóban a szabadság tere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.