Lord Rothermere, a magyar határrevízió legnevesebb külföldi támogatója 1932-ben szobrot ajándékozott Budapestnek. Émile Guillaume alkotását, a Magyar Fájdalom szobrát a Szabadság téren állították fel. A mezítelen nő alakja a trianoni tragédia után a gyermekei sorsát sirató anyát jelképezte. Öt évvel később a margitszigeti Palatinus fürdő kibővítésekor a strand bejárata elé egy mészkő szobor került, Csorba Géza munkája, a Napozó lány. Budapest bombázását csak az előbbi élte túl: az idill elpusztult, a fájdalom megmaradt. Ám mivel a strand elől mégiscsak hiányzott az életöröm, a kommunista vezetés 1948-ban úgy döntött, a Horthy-korszak egyik jelképes műalkotásával, a Magyar Fájdalom szobrával helyettesítik a Napozó lányt. Az átváltozásban rejlő irónia hátborzongató.
Minden város a saját nyelvén írja a történetét. Az utcák, terek, épületek és műemlékek önálló jelrendszert hoznak létre, amelyet, akár egy szöveget, megérthetünk, megtanulhatjuk olvasni a várost. Azonban mint minden szöveg, ez is a megőrzés és a felejtés játéka. Mint egy palimpszeszt, vagyis az a viasztáblára vagy pergamenre rótt feljegyzés, amelyet letöröltek, hogy ráférjen az új szöveg. Ám az írást sosem lehet teljesen eltüntetni, nincs tökéletesen tiszta lap: a feleslegesnek ítélt jelek újra és újra felbukkannak, és átszűrődnek a pergamenen. A régi és új összemosódik, így a szöveg sosem lehet lineáris, nem olvashatjuk egyetlen, nyílegyenesen haladó történetként, más módot kell találnunk a megértésre.
A múlt héten aláírásgyűjtés indult azért, hogy a Szabadság teret „XX. század térré” kereszteljék át. A Tarlós István főpolgármesternek címzett petíció azonban közel sem annyira sikeres, mint amennyire elgondolkodtató. Az ötletgazda, Harmai Gábor szerint az „elmozdíthatatlan szovjet hősi emlékművel megalázott tér nem méltó arra, hogy a Szabadság tér nevet viselje”. És mivel ott van a német megszállás áldozatainak emlékműve, ráadásul még Ronald Reagan szobra is, kézenfekvő, hogy a huszadik századról kapja új nevét. Eddig nem sokan álltak a kezdeményezés mögé, amelynek éppen a bombasztikus ötlet a leggyengébb pontja. A Szabadság tér ugyanis jóval szélesebb történeti horizontot nyit számunkra.