Segíts másokon, az Isten is megsegít – csavarhatnánk ki a mondást, és érdemes máris az elején leszögezni: támogatni, adakozni nagyon fontos és nemes cselekedet. Csak nagyon nem mindegy, kinek és hogyan. A szegények, rászorulók vámszedőiről írni és beszélni nagyon nehéz anélkül, hogy közben ne kockáztatnánk az adományozásba vetett bizalom csorbulását. Vagyis azt, hogy akik eddig jó szándékkal támogattak valóban nemes célokat szolgáló szervezeteket, ők is azt mondják: nem bízunk már senkiben, inkább nem is adakozunk.
Sokan lehetnek úgy velem együtt, akiknek hetente akár többször is ismeretlen nevű „segélyszervezetek” munkatársai csörgetik meg a telefonját, hogy főként szegény, beteg gyermekek számára gyűjtsenek adományt. Többségük nem tesz mást, mint néhány mondatban ismerteti a rászoruló problémáit, majd rendszerint azzal folytatja, hogy a gyógyulásra csak külföldi kezelést, műtétet követően van esély, ám ezt az állam nem támogatja. Mi pedig, potenciális adakozók, higgyük is el mindezt, s utaljuk mielőbb a pénzt. Meglehet, a telefonálók többsége tisztességes, az adomány pedig a megfelelő helyre kerül – ám a kisördög a csalásokról szóló hírek hallatán csak ott bujkál bennünk.
A félreértések és visszaélések elkerülése érdekében a legegyszerűbb szűrési, ellenőrzési módszernek az tűnik, ha megkérjük a telefonálót, küldjön e-mailt is minden szükséges hivatkozással. Így le tudjuk ellenőrizni, hogy a szervezet valóban létezik-e, tényleg szerződött partnere-e például az általa hivatkozott kórháznak. Személyes tapasztalat, hogy tíz telefonálóból egy küld valóban levelet; aligha véletlen, hogy e társaságok kapcsolatrendszere, célja, pénzköltése hitelesnek is bizonyul.
Vajon mi lehet a többiekkel, kik lehetnek ők? S ami még fontosabb: mit lépjünk mi, ha valóban segíteni szeretnénk, netán tenni azért, hogy a főként szociális és egészségügyi területen mozgó támogató szervezetek „piaca” tisztuljon? Valamit mindenképp tenni kell az utóbbiért – először is beszélni kell a kérdésről.
Hasonló probléma merült fel a kétezres évek közepén, a Dél- és Délkelet-Ázsiában pusztító cunamit követően, amikor Magyarország (is) jó példát mutatott szolidaritásból. Az eredmény mégis felemásra sikerült. A neves, döntően egyházi kötődésű szervezetek fontos munkát végeztek a térségben, például víztisztító berendezéseket telepítettek, oktatási, egészségügyi intézményeket fejlesztettek. De sajnos akadt olyan, a segélyszakmában addig nem ismert társaság is, amelyik rosszul költötte el a pénzt, illetve – finoman fogalmazva – jut is, marad is alapon gazdálkodott. Az akkori gyűjtési akció jó példája a hazai segélyezésnek: nagy ügyek mentén sokan felsorakoznak, arra viszont nem figyelt oda mindenki, hogy a pénz jó helyre is kerüljön.