Politikai játszmák a népszavazással

Akinek elege van az aktuális kormányból, az témától függetlenül ellene szavaz.

Löffler Tibor
2017. 02. 22. 18:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a közjogi berendezkedés alakításából, hanem a politikai elitek stratégiai játszmáiból is jócskán kivehették részüket az állampolgárok az 1990-ben tartott népszavazással, amely a köztársasági elnök megválasztásának módjáról szólt, s előtte az 1989-es „négyigenes” referendummal. 1989-ben nyilvánvaló volt, hogy a nemzeti kerekasztal-tárgyalásokon részleges politikai vereséget szenvedő erők számára a népszavazás igazából politikai fegyver, és a velük egyetértők ennek tudatában is szavaztak. Az 1990-es népszavazásnak pedig a megrendezési módja tette a népszavazást egy politikai játszma részévé. A szavazás kiírása a szabadságolások és a kánikula kellős közepére (július 29.) eleve kudarcra ítélte a kezdeményezést, de az államfő nép általi megválasztását ellenző pártok politikai passzivitásukkal külön is ösztönözték az állampolgári érdektelenséget. Ennek meg is lett az eredménye: a választásra jogosultaknak csak tizennégy százaléka vett részt a szavazásban. Nem az állampolgárok döntési helyzetbe hozatala vagy éppen a részvételük volt a fontos, hanem az, hogy a két választási opció közül az egyiknek nyílt vagy burkolt bojkottal is érvényt lehet szerezni. Így a saját opció mellett nem kell érvelni, kampányolni vagy agitálni, egyben a másik opció hívei nyakába óriási terhet lehet rakni azáltal, hogy nekik szinte egyedül kell elérniük a referendum érvényességéhez szükséges létszámot.

1990-ben a bojkottal felérő politikai passzivitás mögött az rejlett, hogy az államfő parlament általi megválasztását támogató pártok féltek: ha részt vesznek a kampányban, az érvek és ellenérvek csatájában esetleg alulmaradnak. „Kívánja-e Ön, hogy a köztársasági elnököt közvetlen módon válasszák meg?” – ez volt a kérdés. Vita természetesen folyt a nyilvánosságban, de a nemmel szavazásra vagy nem szavazásra ösztönző indokok között horrorisztikusnak hatott az az érvelés, amely szerint a sikeres népszavazás, sőt már maga a részvétel valósággal aláaknázása a parlamentáris demokráciának. De azért sem lenne jó, ha az államfőt a nép választaná meg, mert az állampolgárok kompetenciáját meghaladná a jelöltek közötti választás. Az egyénről azt feltételezték tehát, hogy tud választani az országgyűlési választásokon a pártok, a programok és a képviselőjelöltek között, de nem képes ítéletet alkotni az államfőjelöltekről

A 2004-es népszavazás során a kormánypártok (MSZP, SZDSZ) hasonló megoldással arattak sikert. Részt vettek ugyan a kampányban, de folyamatosan az inkompetencia érzését sugallták: a népszavazásra feltett kérdés a kettős állampolgárságról „rossz” vagy érthetetlen, de legalábbis nem lehet „jó döntést” hozni, amivel nagyon sokan annyira azonosultak, hogy az távol tartotta őket az urnáktól. A győztes (ellenzéki) opció hiába kapta meg a szavazatok 65 százalékát, az eredmény a 37,49 százalékos részvétel és a népszavazás érvénytelensége lett. A végeredmény alakulását persze eleve meghatározta az is, hogy a népszavazást és ezáltal az állampolgárság kérdését a Fidesz a Gyurcsány-kormányt buktató stratégia részévé tette, míg a kormánypártok megint csak horrorisztikus következményekkel sokkolták a választókat arra az esetre, ha a határon túli magyarok állampolgárságot kapnak.

2008-ban a Fidesz „szociális” népszavazásának már nyíltan deklarált célja volt Gyurcsány Ferenc lemondásra kényszerítése, ami háttérbe szorította a kérdésekben megfogalmazott közpolitikai problémákat.

A 2016-os kvótanépszavazás eredménye szintén visszavezethető az ellenzéki pártok nyílt vagy burkolt bojkottjára, de ez részben következménye volt a kormányzati stratégiának is. A kormányoldal úgy próbálta – a nemzeti együttműködés rendszerének szellemiségének megfelelően – az ellenzéki pártok megkerülésével a nemzet egészének (a választópolgárok mérvadó többségének) támogatását megszerezni, hogy nem vette figyelembe a társadalom mély politikai, illetve pártpolitikai megosztottságát. Az alaptörvény kilátásba helyezett módosításához azonban szükség lett volna a parlamenti ellenzék támogatására, a kudarc tehát kódolva volt, ezért a népszavazás kezdeményezésének célja lehetett a társadalom politikai áthangolása és az ellenzék társadalmi támogatottságának és beágyazottságának gyengítése is.

Véleményem szerint a Fidesz 2008-as „szociális” népszavazása egyfajta visszacsapás is volt az MSZP 2001-ben a 2002-es választások megnyerése érdekében kezdeményezett „négyigenes” népszavazására. (Nyugdíjemelés, a vasárnap pihenőnap legyen a munkavállalóknak, sorkatonai szolgálat megszüntetése, ingyenes nyelvvizsga volt a négy téma.) Mivel a kérdések az Alkotmánybíróságot is megjárták, a népszavazás megtartására csak a választások után kerülhetett volna sor, ezért politikai értéke lenullázódott: az MSZP bele sem kezdett az aláírásgyűjtésbe, és kormányra kerülve nem ragaszkodott a megtartásához. De ennek az ügynek a szálai is visszanyúlnak a múltba. A Horn-kormány ellenzéke 1997-ben, egy évvel a választások előtt kezdeményezett népszavazást a termőföldtulajdonról, de mivel a kormány az Alkotmánybírósághoz fordult, azt már csak a választások után tarthatták volna meg. A kormányváltás után azonban Orbánék pont úgy mondtak le a nép szavazásáról, ahogy négy évvel később Medgyessyék

A népszavazások „meghekkelése” a Horn-kormány találmánya: mielőtt hitelesítették volna az ellenzéki kezdeményezés aláírásait, saját megfogalmazásuk szerinti népszavazást kezdeményeztek a témáról. Göncz Árpád köztársasági elnök annak ellenére írta ki a népszavazást, hogy az ellenzék az Alkotmánybírósághoz fordult, amely aztán alkotmányellenesnek mondta ki a kormány eljárását 2007-ben Kálmán László nyelvész is nyelvi játszmába kezdett a kormánypártok örömére: ellenkező előjellel fogalmazta meg lényegében ugyanazokat a kérdéseket, mint amelyeket a Fidesz benyújtott. Ezek után az, hogy Erdősi Lászlóné ugyanabban a témában nyújtott be népszavazási kezdeményezést, mint Nyakó István az MSZP nevében, nem volt meglepő. Az viszont, hogy kigyúrt kopaszok akadályozták Nyakót a Nemzeti Választási Irodában, hogy Erdősiné legyen az első, már a politikai kultúra legalja. Azzal együtt, hogy a közhatalom birtokosai között nem volt, aki határozottan elítélte volna a közhatalom egy intézménye (NVI) és a népszavazás demokratikus intézménye elleni támadást.

Amint az elvileg mintaadó politikai elitek körében a pártpolitikai ráció végletesen felülírja a demokratikus intézmények rendeltetésszerű működéséhez elengedhetetlen demokratikus politikai normákat, az állampolgárok politikai kultúrája is végzetesen romolhat. Az MSZP-nek az állami földek privatizációjáról tavaly kezdeményezett népszavazása azért bukott el, mert az aláírások negyede érvénytelen volt. A pártnak illett volna sokkal több aláírást megszereznie, de az érvénytelen aláírások nagy aránya azt mutatja, hogy a nép körében már elterjedőben volt a nép szavazásának pártpolitikai motivációjú meghekkelése hamis aláírásokkal. A Nolimpia esetében most már szinte magától értetődő fegyverré vált érvénytelen aláírással érvényteleníteni a kezdeményezést. Ezért valószínűsíthető, hogy ha kiírják is a népszavazást az olimpiáról, a kormánypártok taktikai repertoárjában benne lehet a népszavazás érvénytelenné tétele bojkottal. És a horror most is előbukkant: aki bármilyen okból ellene van az olimpiának, az hazaáruló

Az olimpiáról szóló népszavazás önmagában is megállna a lábán az irdatlanul nagy költségek és a közpénzek felhasználásának kormányzati gyakorlata miatt, ámde protestszavazássá nőheti ki magát, nagyjából úgy, ahogy a 2008-as is az volt: akinek elege van az aktuális kormányból, az témától és kérdéstől függetlenül szavaz a kormány ellen, s erről a közállapotok miatt a kormányzat is tehet. A kormányoldalon okkal hánytorgatják fel, hogy korábban az ellenzék és nem jobboldali közszereplők is pártolták az olimpia rendezését, de egyrészt akkor sejteni sem lehetett a közpénzek újraelosztásának és egy új gazdasági arisztokrácia kormányzati redisztribúcióval való megteremtésének 2010 után kialakított gyakorlatát. És hát rövid a politikai emlékezetük is. Nem emlékeznek a 2002-es választási kampányra, amikor is Medgyessy Péter aláírta a Fidesz olimpia rendezését célzó kezdeményezését, majd egy közpolitikai pálfordulás után leszögezte: nincs ki az „öt kereke” annak, aki olimpiát akar rendezni Magyarországon

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.