Élet az EU-n kívül

Skócia függetlensége gazdaságilag soha nem volt igazán megalapozott.

Heckenast László
2017. 03. 30. 14:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mostantól hivatalos: az Egyesült Királyság tárgyalásokat kezdeményez az EU-ból való kilépésről. A szigetország döntése azonban nem csak Európa egységét bonthatja meg. A brit EU-nagykövet szerdán személyesen adta át Donald Tusknak azt a levelet, amelyben az Egyesült Királyság érvénybe lépteti a lisszaboni szerződés 50. cikkelyét, és formálisan is jelzi kilépési szándékát a szövetségből. Egy évvel ezelőtt kevesen gondolták volna, hogy ide vezet a David Cameron által kiírt népszavazás: kormányzati és uniós szinten sem volt kidolgozott terv erre az esetre. Még az sem volt egyértelmű, hogy egyáltalán ki léptetheti életbe az 50. cikkelyt – ezért egy civil kereset nyomán végül a brit legfelsőbb bíróság mondta ki, hogy ehhez a parlament jóváhagyására is szükség van. Sokak szerint a kilépési folyamat megakasztását célzó lépés jogi szinten el is érte a célját, de a parlament végül megadta Theresa May miniszterelnöknek a felhatalmazást, aki kedden – alig néhány nappal a római szerződés 60. évfordulójára rendezett ünnepségek után – alá is írta a kilépésről szóló hivatalos értesítést.

De még mielőtt ezt megtette volna, ellátogatott Walesbe és Skóciába – Észak-Írország is tervbe volt véve, de az ottani belpolitikai válság miatt egyelőre kimaradt. Ezek a tartományok Tony Blair politikája nyomán komoly önállóságra tettek szert: saját parlamenttel, illetve nemzetgyűléssel rendelkeznek, amelyek a nemzeti hatáskörbe tartozó területek – mint például a külpolitika vagy a honvédelem – kivételével London beleszólása nélkül dönthetnek. És bár az uniós tagságról kiírt népszavazás esetében csak az országos eredmény volt ügydöntő, a tartományi szintű eredményeknek is van politikai jelentősége.

Hogy mekkora, azt jól illusztrálja Skócia példája: ott a többség (62 százalék) az uniós tagságot támogatta, és erre hivatkozva Nicola Sturgeon, a kormányzó Skót Nemzeti Párt (SNP) vezetője és egyben a tartomány miniszterelnöke kezdettől fogva bírálta a kilépési politikát. Amikor pedig egyértelművé vált, hogy Theresa May az egységes európai piacból és a vámunióból is ki akarja vezetni az országot, Sturgeon már újabb függetlenségi népszavazást emlegetett. Igaz, hogy a 2014-es referendum idején elődje, Alex Salmond még azt mondta, ez a népszavazás egy emberöltőre eldönti Skócia hovatartozását, Sturgeon szerint az, hogy Skóciát akarata ellenére „ki akarják rángatni” az unióból, indokolja az újabb népszavazást. A skót parlament – az SNP mellett a Zöldek támogatásával – meg is szavazta, hogy Sturgeon kezdjen tárgyalásokat Londonnal az újabb referendumról. Mindezt azok után, hogy Theresa May kijelentette: a brexittárgyalások lezárásáig nem lát lehetőséget az új népszavazásra. Elemzők szerint Sturgeon pontosan tudja, hogy Londontól most csak elutasításra számíthat, de azt reméli, hogy ez erősíteni fogja a nacionalista érzelmeket. A jelenlegi felmérések szerint ugyanis a skótok többsége nemhogy nem akar elszakadni az Egyesült Királyságtól, de még az erről szóló népszavazásra sem tart igényt.

A mindössze 5,3 millió lakosú Skócia függetlensége gazdaságilag soha nem volt igazán megalapozott, s az olajárak csökkenésével még bizonytalanabb lenne az önálló állam életképessége. Arról nem is beszélve, hogy miközben a függetlenedési vágy újbóli fellángolásának fő oka az EU-ból való kényszerű kilépés, az unió aligha várná tárt karokkal az új Skót Köztársaságot: azon túl, hogy egy sor gazdasági és pénzügyi feltételnek kellene megfelelniük, azzal is számolni kell, hogy a katalánok függetlenségi törekvéseitől rettegő spanyol kormány tíz körömmel harcolna egy újonnan függetlenné vált tartomány gyors felvétele ellen. Sturgeon és pártja azonban a (nacionalista) érzelmekre apellál, amiben kevés szerepe van a tények valóságának.

Azt azonban Edinburgh-ban sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy London hozzájárulása nélkül nem lehet ügydöntő függetlenségi népszavazás. Ezzel szemben Észak-Írország elszakadását – ahol 56 százalék támogatta az EU-tagságot – nem tudná ilyen egyszerűen megakadályozni a brit kormány. Az északír békefolyamatot megkoronázó 1998-as nagypénteki egyezmény kimondja: ha a tartományban és az Ír Köztársaságban egyidejűleg többségbe kerülnek az egységes Írország támogatói, akkor erről népszavazást kell kiírni, az eredményt pedig Londonnak tiszteletben kell tartania. Az írek nagyon nem szeretnék, ha a brexit következtében újra határellenőrzést vezetnének be az ír sziget két országa között, és mivel a legutóbbi nemzetgyűlési választások is a republikánusok erősödését jelzik az unionistákkal szemben, elképzelhető, hogy az EU-hoz tartozás vágya felülírja a hagyományos protestáns–katolikus szembenállást. Ráadásul Skóciával szemben Észak-Írország nem független állammá válna, hanem az Ír Köztársaság részeként – mint a német újraegyesítés idején az NDK – automatikusan az EU tagja maradhatna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.