Csütörtökön nyitotta meg kapuit, és egészen március 19-éig látogatható a nyolcvanhetedik genfi autószalon. Csak a kiállításért kevesen fognak több mint tizenkét órát autózni a svájci városig, de ha valaki ebben a tíz napban – például egy sítúrán – a közelben jár, érdemes egy kis kitérőt tenni a sok csillogó-villogó autóért.
Ha az ember végigsétál a standokon, vagy éppen átlapozza az idei szalonon bemutatott új modellek listáját, – a felszín alapján legalábbis – arra a következtetésre juthat, hogy az autóipar köszöni szépen, jól van. Globális felmelegedés ide, fenntarthatósági kételyek oda, a gyárak csak úgy ontják magukból a sokszor hatalmas ráfordítással kifejlesztett új modelleket – és korántsem csak környezetkímélő, üzemanyag-takarékos változatokat. A Mercedes-Benz egyik újdonsága például az E osztály felső kategóriás családi kombijának AMG E63 verziója volt: 4,0 literes V8-as motorral, alapból 563 lóerővel és 750 newtonméter nyomatékkal, az S változathoz 604 lóerőre és 850 newtonméterre pumpálják fel a szerkezetet.
A Ford ugyan kisautót hozott a szalonra – a Fiesta hetedik generációját –, de az elsőként bemutatott modell az ST nevű sportváltozat: az 1,5 literes, háromhengeres motor 197 lóerő teljesítményt produkál. (Lám-lám, hogy megelőzte korát az 1956-ban bemutatott Wartburg: a háromhengeres motor akkoriban egyszerűen nonszensznek számított. Persze a kétütemű arányosan sem tudott annyit, mint a kis Fiesta turbómotorja: a későbbi 353-as típusé is csak 57 lóerőre volt képes.) De a Ford-standon azért ott volt a most már Európában is forgalmazott Mustang GT is, 5,0 literes V8-asával.
A Volvo vadonatúj XC60 sportterepjárója sem mondható kisautónak, igaz egy szinttel a népszerű XC90 alatt foglal helyet. De a Volvo legalább elkötelezte magát amellett, hogy legnagyobb modelljeibe sem épít be 2,0 literesnél és négyhengeresnél nagyobb motorokat, sőt a jövőben itt is találkozhatunk majd háromhengeres erőforrásokkal.
És akkor ott van a Volkswagen-csoport, amely számos márkájával – Audi, Bentley, Porsche, Skoda, Seat és persze a Volkswagen – szinte uralja a szalon felső szintjét. Itt sem látszik, hogy a vállalatnak több tízmilliárd eurójába is kerülhet a 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrány. Az Audi például egy új sportterepjáró-koncepcióval érkezett a szalonra: a 3,0 literes V6-os benzinmotort és egy elektromotort kombináló hibrid 469 lóerő teljesítményre képes. Úgy tudni, a Q8 jelzésű újdonságból lesz sorozatgyártású modell is, de a tanulmányautó futurisztikus műszerfala várhatóan az új A8 luxuslimuzinban debütál majd