Kampány és korrupció

Szocialisták és liberálisok összevissza beszélnek a parlament gazdasági bizottsága előtt.

2017. 03. 19. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten egy ideje újra tombol a metróláz. Kiváltója a Demszky-korszak „fő műve”, a 4-es metró, pontosabban a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) róla készített, csaknem 160 oldalas jelentése. Egyesek már-már forradalomról beszélnek, arra hivatkozva, hogy az elmúlt 27 év legnagyobb korrupciós ügyében elloptak 167 milliárd forintot, s az uniós támogatású beruházás miatt Budapestnek 59 milliárd forintot vissza kell fizetnie Brüsszel részére.

Egy forradalomban rámutatnak a megdöntött rendszer bűnöseire, akiket el kell számoltatni. Állítólag itt is forradalom zajlott hét éve, mégpedig a szavazófülkékben, kétharmaddal kormányra juttatva azokat, akiknek egyik legfőbb választási ígéretük volt a bűnösök elszámoltatása. Mintha a kormánypárti politikusok most, hét év elteltével „forradalmi bizottságokat” alakítanának, neveket, ellopott összegeket, kenőpénzeket és összefüggéseket kutatva. A magyar hatóságok, ügyészek, rendőrök több mint hat éve teszik ugyanezt, mindeddig sikertelenül, és a kép sehogy sem áll össze.

Az ígéret itt maradt, a felelősök a szemünkbe röhögnek. Pedig a 2010 előtti ellenzék még ellenszélben megkezdte a feltárást, s a fővárosi nagyberuházásokat vizsgáló bizottság 2010 nyarára le is tette az asztalra az OLAF-jelentés terjedelmének sokszorosát kitevő, vaskos anyagot. Bár az utolsó heteit töltő városvezetés azt még napirendre sem engedte tűzni, abban benne volt minden, amit tudni kell a 4-es metró és a csepeli szennyvíztisztító megépítéséről, a Szabadság híd és a Margit híd felújításáról, az egykori közraktárak, azaz a Bálna beruházásáról. Abban a jelentésben meg lehetett találni a fejlesztések elfuserálásának okait, sőt, a jelentős késések és többszörös drágulások felelőseinek nevét is.

Érdemes tisztába tenni a dolgokat, Tarlós István főpolgármester kifejezésével „csoportosítani a tényeket”, ő ugyanis a 4-es metrót, ezt az alapvetően elhibázott beruházást végül is befejezte. A kormány tavaly októbertől három hónapig rejtegette az OLAF-jelentést, amely ma már angol és magyar nyelven is olvasható, s benne valóban szerepel a 167 milliárd forintos összeg. Azzal a csekély eltéréssel, hogy az európai uniós szervezet nem ír le olyat, hogy „ellopták vagy elcsalták” ezt a pénzt. Ez az összeg a végül 406 milliárd forintossá vált beruházásnak az a hányada, amelyhez feltételezhetően szabálytalanságok, sőt akár bűncselekmények is tapadhatnak. És ennek a pénzügyi kihatása lehet az OLAF szerint 59 milliárd forint. A jelentésben az sincs megemlítve, hogy Tarlós 2010 után a fővárosnak rendkívül előnytelen szerződéseket újratárgyaltatta, megtakarítva ezzel több tízmilliárd forintot. Amit csalásként és korrupcióként ír le az OLAF-jelentés, az a brit, a német, az osztrák és a magyar hatóságok nyomozásának eddig ismert adataira épül. Továbbá hivatkozik a Hagyó-perben első fokon „visszavont”, a bíróság által még az eljárás részévé sem tett gyanúsítotti vallomásokra.

Az eddigiek alapján egyáltalán csodálkozhatunk-e, ha az érintettek, azaz a 4-es metró botrányának szocialista, liberális politikai felelősei zavartalanul összevissza beszélnek erről az egész ügyről a parlament gazdasági bizottsága előtt, a Hír TV-ben vagy éppen egy liberális klubban?

Medgyessy Péter kedden az Országházban azt a képtelenséget is el szerette volna hitetni, hogy az ő miniszterelnöksége idején nem született döntés a 4-es metróról. Hangsúlyozta az OLAF tévedéseit, de azon nem tudott változtatni, hogy a jelentés csatolta a 4-es metróról szóló 2002 és 2004 közötti kormányhatározatok és törvények listáját. Medgyessy azt akarta elhitetni hallgatóságával: el sem tudja képzelni, hogy Demszky Gábor volt főpolgármester korrupciós ügybe keveredett volna, saját magáról nem is beszélve

Demszky angolnaként siklott ki a különféle testületek szorításából, de – nem teljesen váratlanul – nemrég már azzal állt elő, hogy az OLAF-jelentést egy korábbi fideszes politikus, az Állami Számvevőszék jelenlegi elnöke „írta”. Azt is állította, hogy a Hagyó-per koncepciós volt, s a vádlottak (akiknek többségét első fokon elítélték) tisztázták magukat – miközben a per még le sem zárult. Megismételte a budai liberális klubban elhangzott – a tények által azóta megcáfolt – állítását, miszerint Tarlós Istvánon kellene számon kérni 80 milliárd forint metrópénz elköltését.

A metrókocsikat szállító Alstom ügyében volt már egy fővárosi vizsgálóbizottság. Tavaly meg is állapították, hogy nem állapítanak meg semmit. Tehát Torgyán József után szabadon: ez egy pancserforradalom. Budapesten a 4-es metró ígéretével Demszky és balliberális csapata négyszer kampányolt – és négyszer nyertek –, de a metróépítést nem voltak képesek befejezni, azt Tarlósékra hagyták. Kampányígéreteknek a Fidesz sincs híjával, de ami az elszámoltatást illeti, könnyen lehet, hogy az két fővárosi győzelemnél nem fog többet hozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.