Kisebbségek egyenlőtlensége

Romániában néha összemossák a magyarok és a melegek jogköveteléseit.

2017. 03. 23. 18:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsa okfejtésbe bonyolódott nemrég a Romániai Magyar Demokrata Szövetség új ügyvezető elnöke, akinek gyakorlatilag ez volt az első markáns megszólalása azután, hogy januárban kinevezték az alakulat második emberének. Porcsalmi Bálint – egy erdélyi magyar portálon megjelent – írásának lényege, hogy alakulatának támogatnia kell az azonos neműeket is megcélzó bejegyzett élettársi kapcsolat intézményének bevezetéséről szóló törvénykezdeményezést, és el kell utasítania a hagyományos család védelmét szavatoló alkotmánymódosító javaslatot. A politikus azzal érvel, hogy a kisebbségben élő erdélyi magyaroknak szolidaritást kell tanúsítaniuk minden más kisebbséggel, így a melegekkel szemben is, akiket szerinte a romániai társadalom többsége megpróbál kirekeszteni. Talán a publicisztikai hatásvadászat kedvéért, esetleg a romániai magyarok, valamint a színes bőrűek, illetve melegek között felfedezni vélt „sorsközösség” érzékeltetése végett az RMDSZ második embere a Négerek, buzik, bozgorok címmel látta el jegyzetét. (Ha valaki most találkozik a kifejezéssel először, a hazátlant jelentő bozgor gúnynévvel a románok szokták illetni az erdélyi magyarokat.) Ami egy liberális beállítottságú, éppenséggel a diszkrimináció ellen beszélő közszereplő részéről eléggé meghökkentő gesztus.

De nem az RMDSZ-es politikus az egyetlen, aki megpróbálja „összeházasítani” a szexuális, illetve az őshonos nemzeti kisebbségek helyzetét és jogköveteléseit. Korábban egy kolozsvári magyar ügyvéd vélekedett úgy, hogy a kincses városi magyarság nem várhatja el a románságtól a kétnyelvű – magyar és román – helységnévtáblák tolerálását és jóváhagyását, amíg „homofóbul” viselkedik, és ellenzi az azonos neműek házasságának engedélyezését. Túl azon, hogy ez a megközelítés erőltetett összemosása két kisebbségnek, még álságos is, hiszen jól tudjuk, milyen kettős mércével méri például az Európai Unió a két különböző közösség képviselőit. Miközben Brüsszelben mindig roppant kényesek a leszbikusok, melegek, biszexuálisok és transzneműek egyenjogúságára, legtöbbször félvállról veszik az őshonos nemzeti kisebbségek, köztük a romániai magyarok panaszait és igényeit, ezeknek a közösségeknek a jogérvényesítését. Jól tudják ezt a romániai magyar politikusok is, akiknek többsége – a konzervatívnak számító magyar közösség álláspontjával összhangban – azért számos alkalommal a keresztény értékek védelmére hivatkozva egyet nem értését fejezte ki a melegek partnerségi és házassági kapcsolatával szemben. És miközben az erdélyi magyar történelmi egyházak is ellenzik a homoszexuálisoknak követelt jogok megadását, akad itt is különvélemény. A Magyar Unitárius Egyház kolozsvári főjegyzője (az erdélyi és az anyaországi egyházkerület 2010-ben egyesült) tavaly azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy támogatásáról biztosította az azonos neműek házasságának engedélyezését, számára ugyanis az Isten által teremtett ember méltóságának feltétlen tisztelete és védelme teológiai alapérték, a nemi önazonosság megélése és a házastársválasztás pedig szerinte alapvető emberi jog. Miközben a főjegyzővel több lelkésztársa egyetértett, számos egyházi illetékes elutasította és magánvéleményként kezelte a megnyilatkozást.

Az azonos neműeket megillető jogokról a magyar közösség körében zajló vita is jelzi, hogy Romániában – ahol 2001 óta nem büntetőjogi kategória a homoszexualitás – két, egymással szöges ellentétben álló pólus képviseli a melegházassággal kapcsolatos álláspontokat, miközben a kettő között a tolerancia-intolerancia skálán árnyalatok és átmenetek is léteznek. A többségi románság tekintetében az egyik pólus, a Koalíció a Családért elnevezésű gyűjtőszervezet kétszeresen is „ortodox”: a görögkeleti vallás és egyház híveit tömöríti, és vaskalapos módon ragaszkodik ahhoz, hogy megvédje a „hagyományos értékeket”. A szervezet tavaly hárommillió aláírással támogatott polgári kezdeményezést terjesztett a bukaresti parlament elé, szorgalmazva: foglalják a román alkotmányba, hogy a család egy férfi és egy nő önkéntes elhatározásával létrehozott házasságon alapul.

De a koalíció nemcsak a melegházasság és a bejegyzett élettársi kapcsolat ellen száll síkra erőteljesen, hanem akkor is vérmesen tiltakozott, amikor minisztériumi indítványként felmerült, hogy vezessék be az iskolában a szexuális felvilágosítást és az egészségi, higiéniára való nevelést kötelező tantárgyként. A gond az, hogy a vita legtöbbször akörül folyik, hogy az egyháznak jogában áll-e beleszólni olyan kérdésekbe, mint például a melegházasság, na és persze az egyik oldal folyamatosan sötét, tudatlan rétegként igyekszik beállítani a hagyományos családmodell, a férfi és nő kapcsolatára épülő házasság intézménye mellett kiállókat. Ami az érvek ütköztetéséhez akkor is kevés, ha az állítólag a modernitás jegyében zajlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.