Március 15. utóélete történelmünkben

Hol eltörölni, hol kisajátítani akarta a hatalom a ’48-as forradalom emlékezetét.

S. Király Béla
2017. 03. 15. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1848-as forradalom első napja minden magyar számára jelkép, életünk szerves része. Érdemes áttekinteni, milyen szerepet játszott később a történelmünkben március idusa, és milyen utóélete volt ennek a napnak. Az első évfordulón, 1849 márciusában Kossuth a cibakházi honvédtáborból – a dicsőséges tavaszi hadjárat elején – azt írta haza feleségének, Meszlényi Teréziának, hogy míg ők épp megütközni készülnek az ellenséggel, addig Debrecenben március 15-ét ünneplik. Felhorgadásának oka, hogy úgy látta, a kálvinista Rómában újságíróskodó márciusi fiatalok túlbecsülik a saját teljesítményüket. Kossuth a sajtószabadság híve volt, és nem szólt bele sem az ifjak, sem a hírlapírók dolgába, de zokon vette, hogy csak erről a forradalmi fellépésről írnak, és a cenzúra eltörléséről, amelyben közvetlen szerepük volt. Hiányolta az utolsó pozsonyi országgyűlés küzdelmeinek kellő méltánylását.

Számára az volt a legfontosabb, ami Pozsonyban és Bécsben történt, noha mindhárom helyszín kellett ahhoz, hogy győzedelmes legyen e nap. Kellett a pesti forradalmi lökés, az utolsó pozsonyi országgyűlés, és kellett hozzá Bécs, vagyis az uralkodó szentesítése. A három együttesen vezetett sikerhez, mert néhány magyar államférfi fejében a program már készen állt. Ezért kínálhatott lehetőséget nekünk a történelem. 1848. március 15-én este a Práterben a bécsi forradalmárok nevében Kossuthot egy fiatal ügyvéd köszöntötte: Alexander Bach, akiről később az utálatos Bach-korszakot nevezték el. A köpönyegforgatásnak akkor is voltak zsonglőrei.

A törvényenkívüliség állapota után, a neoabszolutizmus éveiben tilos volt a nyilvános emlékezés. Csak 1860-ban kíséreltek meg – főleg a fiatalok – tenni valamit ez ellen, de a megemlékezés tüntetésbe torkollt. Forinyák Géza joghallgató bele is halt az ott szerzett sérüléseibe. A kiegyezés felemás fordulatot hozott. Akkor még nem beszéltek nemzeti ünnepről, hiszen e „műfajt” később találták ki. Ugyanakkor nem volt magyar kormány, amely 1867 után ne állította volna magáról, hogy ő az, aki majd befejezi, amit a márciusi ifjak elkezdtek. Ferenc József császárt sértette az ünneplés, de csak bizonyos határon túl. Minden március 15-e gondot jelentett a kaszárnyákban, mert a fiatal bakák és tisztek egy részének gondja volt arra, hogy valami történjen aznap.

1898-ban, az ötvenedik évfordulón tett javaslatot Kossuth Ferenc országgyűlési képviselő, Kossuth Lajos fia, hogy legyen nemzeti ünnep ez a nap. Mégis április 11-e lett a hivatalos ünnepnap. Az akkori parlamentnek az volt a véleménye, hogy a pesti fiatalok fellépésénél fontosabbak a magyar országgyűlés pozsonyi törvényalkotó erőfeszítései, amelyeket – a nádor közbenjárására – 1848. április 11-én szentesített V. Ferdinánd király.

A hivatalos döntés ellenére azonban az „istenadta nép” március 15-ét kívánta ünnepelni. Mindig akadt valaki, aki kiállt a Nemzeti Múzeum lépcsőjére, és szívére tett kézzel elszavalta Petőfi Nemzeti dalát. 1919-ben a Tanácsköztársaság sajátította ki az ünnepet: Landler Jenő már új márciusról beszélt. A kommunista, illetve haladár politikus- és értelmiségi figurák őstípusaként arról álmodozott, hogy ez lesz az utolsó március, amelyet követően – kerül, amibe kerül – megvalósítják a ’48-as álmokat. Mármint a saját álmaikat. Kun Béláék és szocialista társutasaik tevékenysége hozzájárult a trianoni béke esztelen léptékéhez, amely után még nagyobb szükség lett 1848 megtartó emlékére.

1927-ben a Bethlen-kormány úgy ítélte meg, hogy utat kell engedni március 15-e patriotizmusának. Hivatalosan is gyökeret vert az ünnep, és kialakult egyfajta rituáléja is a Horthy-korszak második felében. Fontos esemény volt az 1942. március 15-i történelmi emlékbizottság gyűlése, amikor a Petőfi-szobornál munkások és polgárok tiltakoztak a háború ellen. Az 1944. évi – Kossuth halálának 50. évfordulóját megelőző – ünnep különös fénytörésbe került. Négy nap múlva az ország német, majd később szovjet megszállás alá került.

1946-ban az ünnepség új helyszínt kapott: a gyorsan felépített – majd lebontott – Kossuth-híd jóvoltából a Parlament előtti Kossuth tér lett a központ. Oda összpontosultak az ünnepségek, így a centenáriumi 1948-as is. Rákosiék viszont már 1951-ben törölték e napot a kommunista kalendáriumból, hiszen ott volt már nekik március 9-e, a főtitkár születésnapja, március 21-e, a Tanácsköztársaság kikiáltásának napja, valamint április 4-e, a „felszabadulás” emléknapja. Négy ünnep sok volt egymás hegyén-hátán – kivették hát a kevésbé jelentőset.

Kádár megígérte ugyan, hogy március 15-e újra nemzeti ünnep lesz, de erre várni kellett tizenkét évet. 1969-ben érezte úgy a Politikai Bizottság, hogy ismét engedélyezheti e nap ünneplését a konszolidálódott helyzetnek köszönhetően, de ekkor még munkanap maradt. A gulyáskommunizmus első, kifejezetten rendszerellenes március 15-éje az 1971-es megmozdulás volt. Egy évvel később a Ferenciek terénél már gumibotot is használtak a rendőrök, és több száz fiatalt vettek őrizetbe. Később a hatalom sikerrel akadályozta meg a jelentősebb ellenzéki akciókat, amelyek a nyolcvanas évek elején kezdődtek újra. Március 15-e a szabadság és a nemzeti függetlenség mellett a Kádár-rendszerrel való szembenállás jelképévé is vált. 1987-ben már ellenzéki tüntetésnek elkönyvelt rendezvényt tartottak a fővárosban, ahol beszédeket is mondtak. 1988-ban tizenötezren vettek részt a március 15-i megemlékezéseken – a rendőrség akkor már nem oszlatta szét a tömeget.

A rendszerváltozás után ismét teljes fényében ragyogott nemzeti ünnepünk. Nem sokáig: 1991-ben Demszky Gábor főpolgármester köreiben kiötölték, hogy a főváros nem ünnepel közösen a kormánnyal. Az ő ünnepük ugyanis felvilágosult és liberális, nem holmi konzervatív vagy elavult nemzeti. Napjainkban is kormányzati, illetve ellenzéki ünneplést tartanak.

Ezért vélik sokan úgy a Duna partján, hogy istenigazából a külhoni magyarok tudják megünnepelni ezt a napot. Az ő érdek nélküli ragaszkodásuk e nap szentségéhez képes utat mutatni a politika sűrű erdejében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.