Néplélek és nemzettudat

Végre túl kell jutnunk a bal- és jobboldal meddő, XX. századi küzdelmén.

Vona Gábor
2017. 03. 17. 7:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közösségi identitásunk meghatározására talán a két legtöbbet használt szó a „nép” és a „nemzet”. A két fogalomra szinte annyi definíció létezik, ahány gondolkodó, így ha a magyar nép és a magyar nemzet jelentését szeretnénk meghatározni, pláne úgy, hogy azzal a többség is azonosulni tudjon, akkor a lehetetlenre vállalkozunk. Mégis megkísérlem, mert hiszem, hogy a két fogalom sok mindent megmagyaráz a magyar történelem elmúlt évszázadaiból.

A középkorban a magyarság identitása alapvetően két forrásból táplálkozott. Egyik egy rendi tudat, a natio Hungarica, amely a magyar nemességet, a korabeli nemzetet jelentette, de ez egyáltalán nem etnikai vagy nyelvi-kulturális kategória volt. A natio Hungarica társadalmi értelemben lefelé zárta kapukat, vagyis a magyar jobbágyság nem képezte részét, ellenben a nemesség tekintetében nyitott és egyenlősítő volt, vagyis tagjának tudta magát a királyság minden nemese, vagyoni vagy etnikai származásától függetlenül. A magyar identitás másik középkori forrása, a gens Hungarorum bizonyos értelemben az előző ellenkezője volt. Teljes nyitottsággal bírt a társadalmi vertikumot tekintve, vagyis minden magyarul beszélőt vagy a magyar eredetet, etnikumot vállaló embert egy közösségbe gyűjtött, a magyar jobbágyot éppúgy, mint a magyar nemest. Etnikai értelemben viszont zárt volt.

Talán a tudományos precizitás próbáját nem állja ki állításom, talán túlságosan is leegyszerűsít egy komplex és hosszú folyamatot, most mégis azt állítom, hogy az első identitásformából, a natio Hungaricából fejlődött ki a magyar nemzettudat, míg a másodikból, a gens Hungarorumból a magyar néplélek. A nemzettudat tehát egy arisztokratikus minőséggel bíró identitásból fakad, míg a néplélek egy normatív, veleszületett hovatartozásból. Akár azt is mondhatjuk, hogy a nemzet részének lenni előjog vagy érdem, míg a nép részének lenni adottság. Vagy másképpen, a nemzethez tartozás tudatos azonosulás, a néphez tartozás pedig örökölt identitás. Nem véletlen ezért, hogy nemzettudatról és néplélekről beszélünk, de egyáltalán nem használjuk sem a nemzetlélek, sem a néptudat kifejezéseket. Ha félretesszük ezen elméleti keret nyilván meglévő hiányosságait, és inkább a benne rejlő magyarázóerőre koncentrálunk, nagyon érdekes következtetésekre juthatunk. Meggyőződésem ugyanis, hogy az elmúlt évszázadok társadalom- és politikatörténete e két fogalom, a néplélek és nemzettudat közötti kölcsönhatások és ellentmondások története egyben. A magyarság sikeres időszakaiban a két fogalom harmonikus és integratív egymásba fonódását, a magyarság sikertelen időszakaiban a két fogalom diszharmonikus és destruktív szembeállítódását tapasztalhatjuk.

A középkorban a Szent Korona-eszme adta a nemzet és a nép egységének közjogi keretét. Ez volt képes rendi, vallási és etnikai különbözőségeket egyben tartani. A XIX. század sikere pedig abból fakadt, hogy a politikai nemzet fogalma, amely mögé – még ha más árnyalatokkal is – a korszak minden nagyja felsorakozott, egyesítette a néplelket a nemzettudattal. A politikai nemzet tagja volt az ország minden állampolgára, rendi, vagyoni, társadalmi, vallási vagy etnikai különbségeik ellenére. Erre az identitásra épült a reformkor, a forradalom, a szabadságharc, a passzív ellenállás, a kiegyezés és a dualizmus, és lényegében ezért volt képes egyben tartani az amúgy természetes módon sokféle magyar társadalmat. A kelet-közép-európai nacionalizmusok erősödése, majd az első világháború szétrobbantotta a történelmi Magyarországot, ezzel annak többé-kevésbé szervesen fejlődő identitástudatát is.

A Horthy-korszak nehéz dilemmával nézett szembe. A politikai nemzet fogalma már nem volt működőképes, hiszen az etnikai magyarság jelentős része más államok polgárává lett, a Kárpát-medence nemzetiségei pedig a nemzeti ébredésük és a saját anyaállamuk útjára lépve hallani sem akartak sem a Szent Korona fennhatóságáról, sem a politikai nemzetről. Ebben a szorult helyzetben a két világháború közötti elit azt a célt tűzte ki, hogy legalább az etnikai egységet helyreállítja, vagyis a magyarlakta területek visszaszerzésével létrehoz egy modern magyar nemzetállamot. Ehhez a bécsi döntések révén igen közel is jutott, de aztán a történelem másképp alakult. A cikk témája tekintetében itt most nem a revíziós gondolat értékelése a fontos, hanem az, hogy a Horthy-rendszer nem volt képes a néplélek és a nemzettudat fent említett harmóniáját megteremteni. Ez volt talán a korszak legsúlyosabb társadalompolitikai hibája. Nem véletlen például, hogy az internacionalista baloldalisággal nem vádolható népi írók általában a rendszer ellenzékét képezték. Talán pont ők, a népiek és bizonyos értelemben a kisgazdák jártak gondolkodásban a legközelebb a néplélek és a nemzettudat egységesítéséhez. A politikai és kulturális elit viszont egy úri-nemesi nemzettudatot támogatott, amelybe a magyar társadalom széles tömegei – mondjuk ki: a magyar nép – nem érezte magát beletartozónak. Ez a hibás identitáspolitika a II. világháború után a világtörténelem új és gátlástalan haszonélvezői, a kommunisták karjaiba lökte a magyar népet.

A kommunizmus – kihasználva a magyar néplélek megtört helyzetét – az ellenkező irányból támadott. A magyar identitás egyedüli alapjának a népi identitást tette meg, és minden nemzeti hovatartozást, önképet erőszakkal üldözött. Egyúttal ezt a csonka identitást még igyekezett egy internacionalista közösségtudatba belefolyatni, szerencsére sikertelenül. A nemzethez tartozás tekintetében viszont súlyos sebeket okozott, a nemzettudatot kompromittálta, lényegében azonosította a nácizmussal és a fasizmussal. A XX. század két nagy korszakát ezért úgy foglalhatjuk össze, hogy előbb a Horthy-rendszer elzárta a néplelket a nemzettudattól, aztán a Kádár-rendszer kizárta a nemzettudatot a néplélekből.

A rendszerváltozás óta eltelt 27 évben a népi és a nemzeti identitás tekintetében nem sikerült harmonikus, integratív és teremtő egységet létrehozni. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a XX. századi minták üres folytatását és azok destruktív rivalizálását láthattuk. Félő, hogy a rendszerváltó elit (?) még a probléma értelmezéséig sem jutott el. A jobboldal lényegében a két világháború közötti nemzettudattal, a baloldal pedig a kádárista néplélekkel kísérletezgetett, sokszor azzal is torz módon. Kormányzásuk alatt a szocialisták, kommunista elődpártjukhoz hasonlóan, minden nemzeti viszonyulást üldöztek és megbélyegeztek. Az Orbán-kormány pedig a korrupció nyers és leplezetlen vállalásával egy új úri elit létrehozására vállalkozott, annyi tragikus különbséggel a két világháború közötti nemességhez képest, hogy utóbbiak komoly politikai és kulturális teljesítményt tudtak felmutatni. Klebelsberg Kunó és Andy Vajna között nem csupán korszakbeli a különbség. Mindenesetre kijelenthető, hogy a baloldal – történelmi elődeihez hasonlóan – kizárta a nemzettudatot a néplélekből, míg a jobboldal nemzeti büszkesége történelmi elődeihez hasonlóan nem párosult a néplélek iránti érzékenységgel.

A fentiekből, azt hiszem, nem csupán egy diagnózis, hanem a terápia is kiolvasható. Ha sikeres XXI. századot szeretnénk magunknak, akkor a modern magyar identitásban össze kell fonódnia a néphez és a nemzethez tartozásnak. Tanulni kell a XIX. század sikereiből éppúgy, mint a XX. század kudarcaiból. Amikor a Jobbik mint nemzeti erő azt a jelmondatot választja magának, hogy „a nép pártján”, akkor lényegében ezt üzeni. Azt, hogy a néplélek és a nemzettudat nem egymást kizáró, hanem egymással társítható, sőt társítandó identitásaink. Azt, hogy túl kell jutnunk a bal- és jobboldal meddő XX. századi küzdelmén; hogy hidakra van szükség egymás felé; hogy a jelen és a jövő kihívásait csak együtt tudjuk legyőzni; és hogy közösen kell ezt a hazát építenünk. Azt üzeni, hogy a nép a nemzet, és a nemzet a nép.

A szerző a Jobbik elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.