A nyári hónapokban az egyre általánosabbá váló légkondicionálás miatt hazánk gyakran az áramfogyasztásának felét importálni kénytelen. Az idei kemény télen reális veszélyként merült fel a gáztározók kiürülése. Légszennyezés miatt – megbízható becslések szerint – évente tizenhatezren halnak meg Magyarországon. Ezek olyan kegyetlen adottságok, amelyek alapvetően határozzák meg országunk helyzetét, gazdaságát, lakóinak egészségét és életkilátásait. A politikai szereplők azonban szinte sohasem foglalkoznak velük, mert nem illenek bele az egydimenziós világképükbe.
Pedig a klímaváltozással járó éghajlati szélsőségek egyre gyakoribbak lesznek a Kárpát-medencében is, tűzforró nyarak és szibériai telek állhatnak előttünk. A légkondicionálás kényelmi szolgáltatásból alapvető, életmentő eszközzé válik, ami szükségszerűen elektromos energiát igényel. A politika szemérmesen hallgat arról, hogy ezt Magyarország – amely hajdan joggal volt büszke az elektromos iparára – egyre kevésbé tudja megtermelni. A négymillió hazai háztartást alapvetően vagy orosz földgáz, vagy környezetszennyező hazai energiahordozók fűtik. A gázvezetékek Ukrajnán vezetnek keresztül. Ahhoz, hogy egy következő télen ne fagyjanak meg százezrek, arra van szükség, hogy Oroszország továbbra is szállítsa a földgázt, és Ukrajnában ne érje semmi baj a gázvezetékeket. Erre szép reményeken túl érdemben semmilyen befolyása sincs sem a kormánynak, sem az ellenzéknek.
A légszennyezés jelentős részéért a dízelüzemű járművek a felelősek. Erről azért kell hallgatnia a politikai erőknek, mert ezeket az autókat elsősorban azok a városi középosztálybeliek használják, akiket egyetlen párt sem akar magára haragítani. A dízeles autók jó részét ráadásul német cégek állítják elő, márpedig a német tőke a magyar közélet egyik legszentebb tehene. Világszerte óriási felháborodást váltott ki, amikor kiderült, hogy a Volkswagen csal a légszennyezési mutatókkal, milliók életét veszélyeztetve ezzel. Párizs, Madrid és más nagyvárosok a dízelüzemű autók kitiltását tervezik, számos országban pedig leállították a gyanús Volkswagenek árusítását. Nálunk semmi ilyesmi nem történt. A politika és sajnos a közhangulat nagyobb része is úgy van a légszennyezéssel, mint Kosztolányi Dezső egyszeri dzsentrije a bacilussal: ha nem látjuk szabad szemmel, akkor nyilván nincs is.