Lőni vagy nem lőni

Akik az iskolai lövészetet kitalálták, vélhetőleg nem sok osztályközösségben fordultak meg mostanság.

B. Molnár László
2017. 04. 05. 7:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai közoktatásra nézve nem éppen hízelgő PISA-mérések tudományos hátteréről és az azokból fakadó kutatási-fejlesztési feladatokról rendeztek nemrég konferenciát a Magyar Tudományos Akadémián. Ott hangzott el az egyik előadáson, hogy az iskola első évében alakulnak ki a gyerekekben a tanulással kapcsolatos attitűdök: az, hogy megszeretik-e a tanulást, az olvasást, a matematikát, vagy pedig kudarcok érik őket, és később elmegy a kedvük az egésztől. Ezért szükséges, hogy az első néhány iskolai évet rendbe tegyék, és fejlesszék a szövegértés alapvető készségét.

A fentiek igazságát nem szeretném vitatni, ahogy – úgy tűnik – a kormány sem, hiszen egyik ötlettel a másik után áll elő, miként lehetne javítani a közoktatás színvonalán. Megoldásként többek között a tudásalapú társadalom kiemelt szerepének hangsúlyozását ajánlja az Oktatási Hivatal és a köznevelési kerekasztal szakértői által összeállított problémajegyzék, illetve hogy szakemberek segítségével meg kell találni a módját, hogy az iskolai nevelés során a fiatalok értékválasztásában a tudás legyen a vezérmotívum.

A fizikai felkészítés terén viszont új elemként jelent meg a kormány friss elképzelése: a mindennapos testnevelésben szerepet kapó lövészet, illetve a küzdősportok oktatása. Hogy ezek aztán mennyire fognak a magyar oktatásba, a tanmenetekbe bekerülni, az még nyitott kérdés. Csak annyit lehet tudni, hogy a kabinet elképzelése alapján három éven belül csökkenne a testnevelésórákon eddig főszerepet kapó, a tornára, atlétikára, labdajátékokra épülő program súlya, viszont cserébe minden diák kaphat lőkiképzést, illetve a küzdősportok alapjait is elsajátíthatják. Már az előkészületek is megtörténtek, hiszen a kormány lőtérfejlesztési programjának keretében a következő három évben 197 lőteret építenének Magyarországon, összesen 27 milliárd forintból. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára már ideológiát is gyártott a lövészet iskolai megjelenéséhez: a szabadon választható „katonai alapismeretek” elnevezésű tantárgy mellett bevezetésre váró lövészet fejleszti a felelősségteljes eszközhasználatot, a koncentrációt és a biztonság szem előtt tartását. Az ehhez szükséges kerettanterv már júniusra elkészülhet, általános bevezetése pedig a Nemzeti alaptanterv 2019-re tervezett módosításával együtt várható.

Azt most hagyjuk, hogy a tervezet ellen valamennyi szakmai szervezet felemelte a hangját – van, aki lelkiismereti okokra, van, aki a diákok feleslegesnek tartott militarizálására hivatkozik. Sokan hozzáteszik, a feltételek sem adottak, ráadásul akik ezt az egészet kitalálták, vélhetőleg nem sok iskolában, osztályközösségben fordultak meg mostanság. Vagy azért, mert még kicsik a gyermekeik, vagy már nekik is csak emlék az iskolai testnevelés. Ugyanis a mai osztálylétszámok mellett, a gyerekek fejlettségi szintjét is figyelembe véve egyáltalán nem biztos, hogy a lövészettel lehetne megoldani a tanulók további fejlesztését. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg helyről kapják a gyerekek az agresszivitáshoz vezető impulzusokat, így egyáltalán nem biztos, hogy az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő lövöldözős játékok után igazi fegyvert kell a kezükbe adni. Ráadásul az az érv is sántít, hogy ha valakinek lelkiismereti problémája van a fegyverek miatt, annak nem kell ezeken az órákon részt vennie. Ugyanis mi van akkor, ha erre hivatkozva senki nem akar majd tízeseket lőni? Akkor kinek épül 27 milliárdból az a 197 lőtér?

A hamleti monológ nagy dilemmája némi módosítással egyre aktuálisabb lesz egy-egy tantestületi ülésen: lőni vagy nem lőni, ez itt a kérdés. Már ha ez egyáltalán kérdés még, és nincs előre leosztva a jelenleg 27 milliárdosnak mondott üzlet szereposztása. De könyörgök, miért kell ebbe a gyerekeket is belekeverni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.