Macron, a globalista válasz

A francia elnökjelölt egyszerre tagadja a hagyományos elitet és a nemzeti identitást.

Stier Gábor
2017. 04. 10. 10:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem áll mögötte sem párt, sem pedig jól körülírható ideológia. A nyilvános politikában nincs igazán tapasztalata. Nevezik centristának, harmadik utasnak vagy szociálliberálisnak, de a pénzügyi körök ügynökének is, valójában azonban a politikai technológiák terméke. Európa mély válságáért a hagyományos politikai elitet tartja felelősnek, s tapasztalatlanságát erénnyé változtatva már fiatalságával is alternatívát kínál a változásra váróknak. Nem tartja magát sem bal-, sem pedig jobboldalinak, és újraírná a hagyományos politikai választóvonalakat. A haladók és a megtartók, a progresszívok és a konzervatívok közötti szembenállásról beszél, de berobbanása inkább az elmúlt negyedszázadban a világban lezajlott változások nyertesei és vesztesei, a kitűnő és a gyengébb tanulók, a globalizáció hívei és a nemzetiek közötti versenyt erősíti.

A baloldalról fél éve levált, és a semmiből indulva a francia elnökválasztás egyik esélyesévé előlépett Emmanuel Macron eddigi sikere jól mutatja, hogy jelenünk meghatározó törésvonalának látszólag visszaszoruló oldala sem adja fel harc nélkül a pozícióit. A globalisták is választ keresnek az új kihívásokra, s az elitellenes hangulatban már meg is találták a maguk francia jelöltjét. Ugyan a kampány a következő két hétben még bőven tartogathat meglepetéseket, ám a felmérések szerint Macron (26 százalék) átvette a vezetést a jobboldali radikális Marine Le Pentől (25 százalék), míg a családtagjainak fiktív parlamenti foglalkoztatásával vádolt konzervatív Francois Fillon (20 százalék) a harmadik. A Macron–Fillon-, s ha úgy alakul, a Macron–Le Pen-párharc kimenetele mindenesetre indikátora lehet a globalizáció körüli viták jelenlegi állásának is.

A 39 éves Macron három különböző egyetemen tanult filozófiát, politológiát és államigazgatást, majd dolgozott a gazdasági minisztériumban, befektetési bankárként pedig a Rothschild & Cie Banque-nál. A 2000-es évek utolsó harmadában tagja volt a szocialista pártnak, s részt vett Francois Hollande kampányában. Manuel Valls kormányában 2014–2016 között gazdasági miniszterként folyamatosan bírálta a baloldali ideológia egyik emblematikus, a gazdagokra kivetendő adóval kapcsolatos követelését. A múlt év tavaszán elindította Előre! nevű mozgalmát, novemberben pedig kilépett a kormányból, s bejelentette, hogy függetlenként indul az elnökválasztáson. Nem indult a szocialisták előválasztásán sem, így nem kell felelősséget vállalnia Hollande elnökségének eredménytelenségéért, s általában véve is elhatárolódik a hagyományos pártoktól, amelyekben a franciák mindössze 12 százaléka hisz.

E döntésében már benne volt a francia sajtóban csak „bostoniakként” emlegetett három fiatal kampánytanácsadójának a keze. A politikai marketing Amerikában már bevált technológiáit Obama kampányában megfigyelő, Hollande-éban pedig részben már alkalmazó hármas, Guillaume Liégey, Arthur Muller és Vincent Pons a sokak szerint Donald Trump győzelméhez vezető módszerekkel, minden eddiginél személyre szabottabb üzenetekkel, pszichológiai marketinggel, adatalapú kampányolással igyekszik Macront is a csúcsra repíteni. A manapság sokat emlegetett „big data”, a napi szinten előállított óriási adatmennyiség megfelelően felhasználva leírást adhat a felhasználók viselkedéséről, s nemcsak a marketing- és értékesítési kampányokat javíthatja, hanem, mint kiderült, egy elnökválasztási kampányt is jelentősen befolyásolhat. Az üzleti marketing alapszabályát, a kliensnek mindig igaza van elvet az irányított választás teóriájával vegyítve Macron csapata eddig képes volt összeegyeztetni a legkülönbözőbb forrásokból táplálkozó gondolatokat és hagyományokat. Jól mutatja ezt a jelölt gazdasági programja, amely a liberalizáció mellett megtartaná a jóléti vívmányokat. A politikai kommunikáció hatékony irányítása, amelyben a sajtó látványosan támogatja Macront, egyfajta teflonhatást eredményez, s a támadások eddig leperegtek róla.

A fiatal politikusnak szerencséje is volt, hiszen a jobboldalon számára legveszélyesebb ellenfél, Alain Juppé kiesett a versenyből, ahogy a baloldalon elvérzett Valls, a centrista Francois Bayrouval szövetséget kötött, s így a széles értelemben vett politikai centrumban csak ő maradt. Továbbra is támadható ugyanakkor politikai „éretlensége” miatt, Fillon sikeresen ragaszthatja rá, hogy csak Hollande fiatal másával állunk szemben, s az egész jobboldal kegyeiből kieshet, amiért tagadja, hogy létezne sajátos francia kultúra és identitás. A globalizációt pedig oly mértékben abszolutizálja, hogy szerinte a civilizáció határa az egész világ, nem pedig egy ország. Ezekben a kérdésekben előbb-utóbb markáns véleményt kell alkotnia, amitől alkalmi szavazótábora könnyen megfogyatkozhat, s a jól felépített kommunikációs stratégia lufiként pukkadhat ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.