Nagyhét után

Eljut-e ma a húsvét üzenete azokhoz, akiket nem üldöznek a hitükért?

Lukács Csaba
2017. 04. 15. 14:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Virágvasárnap, amikor Jézus jeruzsálemi bevonulására emlékszik a keresztény világ, két bomba robbant egyiptomi keresztény templomoknál. Negyvenkét halott és százhat sebesült maradt a merényletek után, amelyeket az Iszlám Állam nevű terrorszervezet vállalt magára. Az első bomba a Nílus deltájában fekvő Tanta városának Szent Györgyről elnevezett templomában robbant fel, amikor legalább kétezren tartózkodtak az Isten házában. A második detonáció a nyolcmilliós egyiptomi kopt keresztény közösség legnagyobb kegyhelye előtt történt Alexandriában, a Szent Márk ortodox katedrálisnál – a virágvasárnapi tömegre vigyázó rendőrök feltartóztatták a templomba igyekvő öngyilkos merénylőt, ezért az a tervezettnél előbb hozta működésbe a magára erősített szerkezetet. A négy rendőr mártírhalált halt, de jóval nagyobb lett volna a pusztítás, ha a gyilkosnak sikerül bejutnia a II. Teodor kopt pápa által celebrált misére.

Kétezer éves fejlődéstörténet: ma nem keresztre feszítik vagy oroszlánok elé vetik a keresztényeket, hanem felrobbantják őket. A világ nem változik, csak a technika fejlődik.

Ahol én felnőttem, a székelyföldi Parajdon a virágvasárnap különösen nagy ünnep – akkor konfirmálnak a református fiatalok. Abban a faluban, Székelyföldre nem jellemző módon, a reformátusok vannak többségben, de ezen a vasárnapon mindkét vallás híveiből bőven találunk a zsúfolásig megtelt templomban. Amikor én konfirmáltam, a nyolcvanas évek közepén, hasonló kisebbségben voltunk Ceausescu ateistának mondott Romániájában, mint a kopt keresztények Egyiptomban. Igaz, ránk nem terroristák vagy fanatikusok vadásztak, csak párttitkárok és a magyarokat beolvasztani akaró román többség pribékjei. Valahogy mindig szombatra sikerült szervezniük a „hazafias munka” nevű programot, pont akkorra, amikor hittanra kellett menni, és persze virágvasárnap is lett volna alternatív tevékenység a szocializmus építésére. Mi erről akkor tulajdonképpen tudomást sem vettünk, inkább amiatt izgultuk halálra magunkat, hogyan fogjuk több száz ember előtt hiba nélkül felmondani a katekizmust a zöld lombokkal és virágokkal szépen feldíszített templomban. Én pedig amiatt is, hogy felnőtté válásom jeléül aznap megkapom-e a szüleimtől életem első karóráját. Megkaptam, a feleletek is jól sikerültek, örök emlékké téve a virágvasárnapot. A fentiek alapján talán érthető, miért is ütött annyira szíven a múlt vasárnapi robbantásokról szóló hír.

Olcsó fogás lenne most arról írni, hogy más merényletek áldozataival ellentétben a koptok tragédiája nem váltotta ki a világ szimpátiáját. Egyiptom messze van, zavaros egy vidék, és arra sem emlékszünk már, hogy bizony Jézus is ott töltötte gyermekévei egy részét. Arról is lehetne elmélkedni, mennyire szelektív a szolidaritás – a mindenkit provokáló francia karikaturistáknak kijár, a hitük miatt meggyilkolt koptoknak nem jut belőle. Pedig igazán figyelhetnénk Egyiptomra is: pár nap múlva odalátogat Ferenc pápa, és könnyen lehet, hogy a terroristák neki akartak üzenni a virágvasárnapi vérfürdővel. Én mégis inkább a magányról írnék pár sort befejezésül – arról az érzésről, amely ilyenkor, nagyhét táján eluralkodik az emberen.

A tragikusan fiatalon, harmincegy éves korában eltávozott erdélyi költő, Dsida Jenő egyik verse zakatol ilyenkor a fejemben. Nem volt csatlakozás, több órát kellett eltöltenie a székelykocsárdi vasúti váróterem fullatag sötétjében nagycsütörtökön – ekkor született a megrázó erejű vers a gondolkodó keresztény ember magányosságáról. „Péter aludt, János aludt, Jakab / aludt, Máté aludt, és mind aludtak... / Kövér csöppek indultak homlokomról / s végigcsurogtak gyűrött arcomon.” A jelenet Krisztusé, aki az Olajfák hegyén elszenderedő tanítványai között egyedül maradt a vívódásaival, hogy aztán másnap elítéljék és keresztre feszítsék egyik követőjének árulása nyomán.

Jó volna bizonysággal tudni, hogy árulásnak számít-e a közöny ma, csaknem kétezer esztendővel Jézus keresztre feszítése után. Elárultuk-e kopt testvéreinket, vagy csak érzéketlenek vagyunk a sorsuk iránt? És egyáltalán, eljut-e hozzánk a húsvéti üzenet, amikor egymást taposva sonkát és csokitojást vásárolunk egy túlzsúfolt hipermarketben, ahol a zaklatott pénztáros minden egyes vevőnek elmondja, hogy elege van az ünnepből, és haza akar menni?

Őszintén remélem, hogy a kopt keresztények mártírjainak lesz feltámadás. Abban már nem vagyok biztos, hogy Egyiptomban és más bibliai tájakon marad keresztény ember – az utóbbi időszak barbár cselekedetei azt vetítik előre, hogy kétezer év megpróbáltatásai után sikerül végleg elüldözni őket. Errefelé nincs veszély – mindössze azt kell eldöntenünk, hogy nekünk jelent-e valamit Jézus szenvedéstörténete, vagy egyszerűen csak örvendünk a váratlanul négynaposra duzzadt hétvégének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.