A kisvállalkozás mint megoldás

Miért „mostohagyermekei” a mikro- és kisvállalkozások a hazai fejlesztési politikának?

Csath Magdolna
2017. 05. 09. 13:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió 2010 óta nemcsak az országok általános helyzetét és versenyképességét elemzi, de regionális elemzéseket és összehasonlításokat is végez. A legfrissebb, 2017 februárjában megjelent tanulmány az uniós tagországok 263 régióját hasonlította össze különböző mutatók alapján.

A legfontosabb közülük az úgynevezett fejlettségi mutató, amely azt méri, hogy egy ország, illetve régió egy főre jutó bruttó hazai terméke (GDP) hány százalékát teszi ki az EU-s átlagnak. Magyarország esetén az országos átlag 68,4 százalék. Viszont a hét régió közül négy (Dél-Dunántúl, Észak-Magyarország, Észak-Alföld és Dél-Alföld), illetve a tizenkilenc megyéből tíz nem éri el az 50 százalékot. 2013-hoz képest 2016-ban mind a hét magyar régió pozíciója romlott.

A tanulmányban a legalacsonyabb fejlettségi szintet jelentő 1-es értéke négy magyar régiónak van. De még az Audinak otthont adó nyugat-dunántúli régió is csak a 2-es szintet érte el. A legfejlettebb szint értéke 5-ös lenne: ezen a szinten egyetlen magyar régió sem áll. Ha pedig a megyéket is megvizsgáljuk, akkor kiemelkedően alacsony fejlettségű Nógrád megye (28,92 százalék), Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (37,03 százalék) és Békés megye (39,82 százalék). További öt megye pedig – köztük Pest megye – alig haladja meg az 50 százalékot. A két szélső érték Budapest a maga 140 százalékával és Nógrád megye 28,96 százalékkal, vagyis a budapesti érték a nógrádi közel ötszöröse.

A fejlődési tendenciák is érdekesek. 2004-ről 2015-re például Budapest fejlettségi mutatója 13,5 százalékkal, Szabolcs-Szatmár-Beregé 1,07, Békésé 1,04, Borsod-Abaúj-Zempléné 1,2, Pest megyéé pedig 2,3 százalékkal javult, miközben Nógrádé 3,48 és Zaláé 0,03 százalékkal romlott. Vagyis egyes megyék esetében tizenegy év alatt alig volt felzárkózás, sőt helyenként romlott is a helyzet.

A fejlettségi szint összefügg a beruházások nagyságával és a kutatásra-fejlesztésre szánt összegekkel. 2015-ben például a KSH adatai szerint Nógrád megyében 57,668 milliárd forint, Zalában 101,594 milliárd forint, Budapesten pedig 1265,846 milliárd forint értékben történtek beruházások. A budapesti érték a nógrádi huszonkétszerese, a zalai tizenkét és félszerese. Az egy főre jutó kutatás-fejlesztési kiadás az unió statisztikai hivatala (Eurostat) szerint 2014-ben regionális szinten a Dél-Dunántúlon (Baranya, Somogy és Tolna megye) volt a legalacsonyabb, 41,7 euró, amit Észak-Magyarország (Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén megye) követett 47,9 euróval. Az országos átlag egy főre vetítve 144,7 euró. A legnagyobb érték a Budapestet is magában foglaló Közép-Magyarország régióban mutatható ki: 306,7 euró. Ez több mint hétszerese a dél-dunántúli értéknek.

A munkanélküliség a KSH friss, 2017. január–márciusi adatai szerint országos szinten 4,5 százalék, de Észak-Magyarországon 6,8, Dél-Dunántúlon 6,3 és Észak-Alföldön (Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) 8,5 százalék. Végül említsük meg, hogy a nettó bérek terén is jelentős különbségek vannak az egyes régiók, illetve megyék között.

Az adatok arra világítanak rá, hogy az országon belül rendkívül nagyok a különbségek a fejlettséget, az életszínvonalat és a munkához jutási lehetőségeket illetően. Mi lenne a megoldás a lemaradtak felzárkóztatására? Természetesen nem az, hogy a kevéssé fejlett területekről a rendelkezésre álló munkaerőt átirányítjuk a fejlettebb régiókba, hiszen ezzel a legfontosabb fejlesztési forrástól, a humán vagyontól fosztanánk meg a szegényebb régiókat, megyéket. Az sem igazán jó megoldás, ha csak a nagyvárosokat „tőkésítjük fel” jelentős forrásokkal, miközben a közeli kisvárosok, falvak elsorvadnak, elvándorol belőlük a fiatal lakosság, ami tovább növeli a leszakadás veszélyét.

A legutóbb Győrnek adott állami támogatás kapcsán a miniszterelnök a „széles vállú és izmos nagyvárosok” fontosságáról beszélt. A „széles vállú és izmos”, agyontámogatott városok, akárhol vannak is, elszívják a munkaerőt az állami fejlesztésekből kimaradó térségektől. Ezért jobb lenne az országban egyenletesen elhelyezkedő okos kisvárosok és falvak hálózatát kifejleszteni, ahol a pezsgő gazdasági életet a sikeres helyi kisvállalkozások biztosítják, ott tartva a fiatalokat. Ehhez azonban nemcsak a települések fejlesztése terén látható eltéréseket, hanem a különböző méretű cégek pályázatokhoz és közbeszerzési lehetőségekhez jutása közti hatalmas különbséget is fel kellene számolni. Egy friss felmérés szerint ugyanis a kis cégek, közülük is főként a mikro- és kisvállalkozások (10, illetve 50 fő alatt foglalkoztatók) gyakorlatilag sem pályázati, sem közbeszerzési lehetőségekhez nem jutnak hozzá, mivel azoknak a feltételei vagy úgy vannak megfogalmazva, hogy egyszerűen lehetetlenné teszik, hogy egy kisvállalkozás is pályázhasson, vagy a megpályázható összeg alsó értéke olyan magas, hogy annyi pénzre egy kisvállalkozásnak nincs szüksége.

Nézzünk két friss példát! Egy, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által ebben az évben meghirdetett innovációs pályázat (exportképes innovatív termékek fejlesztésének támogatása az innovációvezérelt exportbővítés érdekében – Ginop-2.1.6-16) a bevezetőjében így fogalmaz: „Pályázhatnak mikro-, kis- és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok.” Majd a későbbiekben (21–22. oldal) a következőképpen részletezi a feltételeket:

„Támogatást igénylők köre

Jelen felhívásra támogatási kérelmet nyújthatnak be: mikro-, kis- és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok

amelyek éves átlagos statisztikai állományi létszáma a támogatási kérelem benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes üzleti évben minimum 100 fő volt,

a támogatási kérelem benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes üzleti évben éves nettó árbevétele legalább 3 milliárd forint és legfeljebb 50 milliárd forint volt,

a támogatási kérelem benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes üzleti évben összárbevételük legalább 50 százalékát exportból realizálták.”

Márpedig a minimum száz főt alkalmazó cég definíció szerint csakis közepes méretű vállalkozás vagy nagyvállalat lehet. De ha a többi, az árbevételre és az export nagyságára vonatkozó feltételt is megnézzük, azok a közepes méretű cégeket is nagy valószínűséggel kizárják a pályázati lehetőségből. Maradnak tehát a nagyvállalatok. Magyarán ez a kiírás valójában nekik szól. De akkor miért a félrevezető bevezetés arról, hogy mikro-, kis- és közepes vállalkozások is pályázhatnak? Ez a módszer megdöbbentő cinizmusra vall a hazai kisvállalkozásokkal szemben.

Egy másik pályázat (Ginop-6.1.6-17) munkahelyi képzéshez ad támogatást. Viszont a minimális megpályázható összeg 3 millió forint. Vajon egy 10 fő alatt foglalkoztató mikrocégnek miért kellene ekkora összeg? Miért nem alacsonyabb az alsó határ?

A kérdés tehát az, hogy miközben a mikro- és kisvállalkozások a munkaerő 35,7 százalékát foglalkoztatják, és ez az a vállalati kör, amely a leggyorsabban és a legrugalmasabban tudna új munkahelyeket teremteni, valamint a regionális különbségek csökkentéséhez hozzájárulni, miért „mostohagyermekei” ezek a vállalkozások a fejlesztési politikának? A sokféle tevékenységet folytató kis cégek az életminőséget javítják, ezért a foglalkoztatáson túl is nagyon fontosak a helyi lakosság számára. De egy tudásalapú, jó munkahelyeket kínáló nagyvállalat sem települ szolgáltatásszegény környezetbe, mivel oda nem tudna igényes munkaerőt vonzani, illetve azt ott megtartani. Ráadásul a kis cégekben benne van az innováció lehetősége is – persze ezt kibontakoztatni csak támogató üzleti környezetben képesek.

Összegezve az elmondottakat, a nagy regionális különbségek veszélyesek: társadalmi feszültségeket okoznak, és gátolják az ország általános és egyenletes fejlődését. A megoldáshoz a helyi gazdaság fejlesztésén, a helyi erőforrások helyi hasznosításán és a helyi kisvállalkozások lehetőségeinek javításán keresztül vezet az út. E lehetőségek között pedig értelemszerűen a pályázati és közbeszerzési lehetőségekhez való hozzájutásnak is szerepelnie kellene.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.