A szabadságharc áldozatai

A kormány nagy multiellenes küzdelmének terheit a magyar fogyasztók viselik.

Facsinay Kinga
2017. 05. 06. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a magyar polgár úton-útfélen azt hallja, hogy a kormány szabadságharcot vív a nagytőke ellen, érdemes megnézni, valójában mi is történt, illetve történik ennek ürügyén. A második Orbán-kabinet azzal kezdte a ténykedését, hogy ágazati különadókat vetett ki elsősorban a bankokra, a távközlési és az energiacégekre. A Policy Agenda gyűjtése szerint kilenc új szektorális adót vezetett be, ezek néhány év alatt 2200 milliárd forintot hoztak a költségvetésnek, így teljesülhetett a Brüsszel által megkövetelt hiánycél.

Megfelelő ideológiát is gyártott ehhez a kormány: az unortodox gazdaságpolitika, a multiellenesség ekkor vált jól bejáratott politikai hívószóvá. Az is hamar kiderült, hogy Orbánék fölöslegesnek tartják az előzetes egyeztetést az érintettekkel. Akkor még úgy tűnt, van rá mentség: válságban a haza, a Nemzetközi Valutaalap és a túlzottdeficit-eljárás árnyékában nincs idő az érintettek véleményének megkérdezésére. Így aztán a válságadók fő jellemzője a kiszámíthatatlanság volt, soha nem lehetett tudni, mely szektorok és cégek lesznek az érintettek, s a kapkodó törvénykezés miatt gyakran menet közben íródtak át a szabályok. De a választópolgár kiváltságosnak érezhette magát, hiszen a kormány nem közvetlenül az ő nyugdíjából vagy fizetéséből tömködte be a büdzsé lyukait, hanem a multik zsebéből húzta ki a pénzt. Vagy mégsem? A rossz tervezés miatt a jogalkotók szándékával ellentétben az adók beépültek a termékek és szolgáltatások áraiba, így végső soron a fogyasztók, illetve az adókkal közvetlenül nem érintett ágazatok viselték a terheket. A célba vett multik pedig azóta is vígan élik világukat: arányaiban a hazánkban működő bankok keresik a legtöbbet egy ügyfélen Kelet-Európában, de a magyar telefon- és mobilinternet-díjak is a legmagasabbak közé tartoznak az unióban. Vagyis a multik végül a kisemberekkel fizettették meg a külön terheket – az orbáni szabadságharc első számú áldozata a magyar nép lett.

Hasonló szemfényvesztésnek estek áldozatul a devizahitelesek. Mindannyian emlékezhetünk a szlogenre: „Senkit sem hagyunk az út szélén.” Ám egy szűk, kedvezményezett csoport (a végtörlesztők) kivételével senkit sem mentett meg a kormány. Valódi segítség az lett volna, ha az adósok a felvételkori árfolyamon fizethették volna vissza tartozásukat, vagy legrosszabb esetben osztozott volna az árfolyamveszteségen a bank, az adós és az állam. Ám a kormány ebben az igazán fontos ügyben behódolt a bankoknak. Annál is inkább elvárható lett volna a devizahitelesek megmentése, mert a kormány forintgyengítő gazdaságpolitikájának volt tulajdonítható a törlesztőrészletek drámai növekedése.

De hogy mennyire nem a magyar dolgozók érdekeit képviseli a kormány, arról leginkább a munka törvénykönyve módosításai tanúskodnak. Már a 2012. évi szabályozás is jelentősen csorbította a munkavállalói jogokat és a szakszervezeti jogosítványokat, miközben a munkaadók számára lehetővé tette, hogy minden korábbinál könnyebben váljanak meg a dolgozóktól. Két évvel ezelőtt a kormány újfent a multiknak tetsző módon szigorított volna a pihenőidő szabályozásán, méghozzá „az egészséges és biztonságos munkavégzés, valamint a munkavállalók védelme” ürügyén. A javaslat akkor csendben elbukott, de az elmúlt hetekben – vélhetően a nagy autóipari szereplők nyomására – váratlanul ismét a parlament elé került. Miközben szavakban éppen Soros Györgyöt és a civil szervezeteket ütötte a kormány, olyan tervezetet nyújtott be, amely elvette volna a dolgozók pihenőidejét és túlórapénzét. A „rabszolgatörvényként” is emlegetett javaslat lényege, hogy a munkaidőkeret meghosszabbításával egyes cégek orrvérzésig dolgoztathatnák az embereket, miközben akár három évig is visszatarthatnák a túlórapénzt.

Nem sok híja volt annak, hogy a Brüsszel-ellenes hősködés hangzavarában elsikkadjon ez a módosítás, amely szokás szerint minden érdekegyeztetést mellőzve került a parlament elé. Ráadásul nehezen értelmezhető, sőt sok helyütt kifejezetten értelmetlen szövegről volt szó, amely hemzsegett a hibáktól. A munkajogászok is hüledezve olvasták: a kormányzati javaslat szerint – bizonyos feltételek esetén – a több műszakban dolgozóknak elegendő havonta egy pihenőnapot adni, vagyis akár hetekig is lehet valakit egyfolytában dolgoztatni.

Az általános felháborodás hatására a parlament gazdasági bizottsága végül visszavonta a vérlázító javaslatot, amihez senki sem merte nevét adni. De nincs rá semmiféle garancia, hogy nem próbálkoznak újra a főbb pontok visszacsempészésével. Persze ha tisztában vagyunk azzal, hogy a kormány egy új hűbéri rendszer kiépítésén dolgozik, akkor nincs mit csodálkozni azon, hogy ennek részeként egy XIX. századi modellt idéz meg, amelyben szinte jobbágyként dolgoztatják az embereket. Ennek a politikának semmi köze az egykor hirdetett polgári Magyarországhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.