Miközben a magyar polgár úton-útfélen azt hallja, hogy a kormány szabadságharcot vív a nagytőke ellen, érdemes megnézni, valójában mi is történt, illetve történik ennek ürügyén. A második Orbán-kabinet azzal kezdte a ténykedését, hogy ágazati különadókat vetett ki elsősorban a bankokra, a távközlési és az energiacégekre. A Policy Agenda gyűjtése szerint kilenc új szektorális adót vezetett be, ezek néhány év alatt 2200 milliárd forintot hoztak a költségvetésnek, így teljesülhetett a Brüsszel által megkövetelt hiánycél.
Megfelelő ideológiát is gyártott ehhez a kormány: az unortodox gazdaságpolitika, a multiellenesség ekkor vált jól bejáratott politikai hívószóvá. Az is hamar kiderült, hogy Orbánék fölöslegesnek tartják az előzetes egyeztetést az érintettekkel. Akkor még úgy tűnt, van rá mentség: válságban a haza, a Nemzetközi Valutaalap és a túlzottdeficit-eljárás árnyékában nincs idő az érintettek véleményének megkérdezésére. Így aztán a válságadók fő jellemzője a kiszámíthatatlanság volt, soha nem lehetett tudni, mely szektorok és cégek lesznek az érintettek, s a kapkodó törvénykezés miatt gyakran menet közben íródtak át a szabályok. De a választópolgár kiváltságosnak érezhette magát, hiszen a kormány nem közvetlenül az ő nyugdíjából vagy fizetéséből tömködte be a büdzsé lyukait, hanem a multik zsebéből húzta ki a pénzt. Vagy mégsem? A rossz tervezés miatt a jogalkotók szándékával ellentétben az adók beépültek a termékek és szolgáltatások áraiba, így végső soron a fogyasztók, illetve az adókkal közvetlenül nem érintett ágazatok viselték a terheket. A célba vett multik pedig azóta is vígan élik világukat: arányaiban a hazánkban működő bankok keresik a legtöbbet egy ügyfélen Kelet-Európában, de a magyar telefon- és mobilinternet-díjak is a legmagasabbak közé tartoznak az unióban. Vagyis a multik végül a kisemberekkel fizettették meg a külön terheket – az orbáni szabadságharc első számú áldozata a magyar nép lett.
Hasonló szemfényvesztésnek estek áldozatul a devizahitelesek. Mindannyian emlékezhetünk a szlogenre: „Senkit sem hagyunk az út szélén.” Ám egy szűk, kedvezményezett csoport (a végtörlesztők) kivételével senkit sem mentett meg a kormány. Valódi segítség az lett volna, ha az adósok a felvételkori árfolyamon fizethették volna vissza tartozásukat, vagy legrosszabb esetben osztozott volna az árfolyamveszteségen a bank, az adós és az állam. Ám a kormány ebben az igazán fontos ügyben behódolt a bankoknak. Annál is inkább elvárható lett volna a devizahitelesek megmentése, mert a kormány forintgyengítő gazdaságpolitikájának volt tulajdonítható a törlesztőrészletek drámai növekedése.