Közeleg a választás, így a címben feltett kérdés egyre jobban foglalkoztatja a politikai és piaci elemzőket, illetve a gazdasági szereplőket. A választási költségvetés mindig kéznél lévő téma, ha az állami paternalizmusról akarunk értekezni – mögöttes okainak feltárása nélkül –, vagy éppen a politikusokat korholni, hogy kormányzás helyett osztogatás zajlik. Majd a Szomszédok-beli Lenke néni módjára konstatáljuk, hogy semmi sem változik. Mindezektől az alábbiakban eltekintek, már csak azért is, mert megvan az esélye, hogy a harmadik Orbán-kormány utolsó éve költségvetési téren nem illeszkedik a rendszerváltás utáni szokásjoghoz, miszerint ha választási év, akkor választási költségvetés.
Kezdjük onnan, amire a kormány nagyon büszke. Ez a magyar reálgazdasági bővülés üteme, amely nem független a világgazdasági konjunktúra 2013 utáni felívelésétől, illetve a válság hatására az átlagnál nagyobb mértékben visszaesett lakossági fogyasztás visszatérésétől. A fiskális politika a belső kereslet élénkülésével és a gazdaság fehéredésével jelentős többletbevételre tett szert, ami a visszafogott államháztartási kiadással együtt 2012 és 2016 között rekordalacsony államháztartási deficitet eredményezett. A kismértékben, de fokozatosan csökkenő bruttó államadósság és az alacsony nemzetközi hozamkörnyezet – a magyar országkockázat kedvezőbb megítélése – érezhetően moderálták a költségvetési kiadásokon belül az adósságszolgálati terheket.
A legutóbb beterjesztett költségvetés alapján a 2017-es 4,1 százalékos gazdasági növekedés után 4,3 százalékkal bővülhet jövőre a gazdasági teljesítmény, amely optimistább becslés a nemzetközi szervezetek prognózisainál. A 2017. január–áprilisi költségvetési folyamatok is jól alakultak, a költségvetés első négyhavi hiánya nominálisan a legkedvezőbb adat az elmúlt évekkel összehasonlítva.
A kedvező folyamatok elvileg növelhetik annak az esélyét, hogy választási költségvetés jöjjön létre. Mint fentebb utaltam rá, a közelgő parlamenti választásokon való minél jobb szereplés érdekében a mindenkori kormányzatok érdekeltek lehetnek abban, hogy csökkentsék az adókat vagy növeljék a kiadásokat (és ezzel a költségvetési hiányt). Különösen gyakori ez a jelenség az alacsony közpénzügyi kultúrájú országokban és a fiskális szabályok effektív kikényszeríthetőségének hiányában.