Lesz-e választási költségvetés?

A kormányzatnak elegendő mozgástere van ahhoz, hogy javítsa a népszerűségét.

Böcskei Balázs
2017. 05. 31. 15:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közeleg a választás, így a címben feltett kérdés egyre jobban foglalkoztatja a politikai és piaci elemzőket, illetve a gazdasági szereplőket. A választási költségvetés mindig kéznél lévő téma, ha az állami paternalizmusról akarunk értekezni – mögöttes okainak feltárása nélkül –, vagy éppen a politikusokat korholni, hogy kormányzás helyett osztogatás zajlik. Majd a Szomszédok-beli Lenke néni módjára konstatáljuk, hogy semmi sem változik. Mindezektől az alábbiakban eltekintek, már csak azért is, mert megvan az esélye, hogy a harmadik Orbán-kormány utolsó éve költségvetési téren nem illeszkedik a rendszerváltás utáni szokásjoghoz, miszerint ha választási év, akkor választási költségvetés.

Kezdjük onnan, amire a kormány nagyon büszke. Ez a magyar reálgazdasági bővülés üteme, amely nem független a világgazdasági konjunktúra 2013 utáni felívelésétől, illetve a válság hatására az átlagnál nagyobb mértékben visszaesett lakossági fogyasztás visszatérésétől. A fiskális politika a belső kereslet élénkülésével és a gazdaság fehéredésével jelentős többletbevételre tett szert, ami a visszafogott államháztartási kiadással együtt 2012 és 2016 között rekordalacsony államháztartási deficitet eredményezett. A kismértékben, de fokozatosan csökkenő bruttó államadósság és az alacsony nemzetközi hozamkörnyezet – a magyar országkockázat kedvezőbb megítélése – érezhetően moderálták a költségvetési kiadásokon belül az adósságszolgálati terheket.

A legutóbb beterjesztett költségvetés alapján a 2017-es 4,1 százalékos gazdasági növekedés után 4,3 százalékkal bővülhet jövőre a gazdasági teljesítmény, amely optimistább becslés a nemzetközi szervezetek prognózisainál. A 2017. január–áprilisi költségvetési folyamatok is jól alakultak, a költségvetés első négyhavi hiánya nominálisan a legkedvezőbb adat az elmúlt évekkel összehasonlítva.

A kedvező folyamatok elvileg növelhetik annak az esélyét, hogy választási költségvetés jöjjön létre. Mint fentebb utaltam rá, a közelgő parlamenti választásokon való minél jobb szereplés érdekében a mindenkori kormányzatok érdekeltek lehetnek abban, hogy csökkentsék az adókat vagy növeljék a kiadásokat (és ezzel a költségvetési hiányt). Különösen gyakori ez a jelenség az alacsony közpénzügyi kultúrájú országokban és a fiskális szabályok effektív kikényszeríthetőségének hiányában.

Az Orbán-kormány 2018-ra csupán 2,4 százalék GDP-arányos hiánnyal számol, vagyis bőven három százalék alatti értékkel. Ez azt is jelenti, hogy nagy mozgástér van a háromszázalékos mértékig, ami mintegy 230 milliárd forintot jelent. A beterjesztett költségvetési törvényjavaslatban a bevételi oldalon csak néhány kisebb volumenű adócsökkentést célzó intézkedés található (kisvállalkozói adó jelentéktelen mértékű csökkentése, áfacsökkentés néhány kis bevételi súlyú tételen), amelyek érdemben nem befolyásolják az elérni kívánt hiányszámot. Emellett a kiadási oldal jelentősebb tételeihez rendelt kiadások növekedésének üteme is az elfogadott 2017-es költségvetéshez képesti visszafogottságról tanúskodik. Az egyedüli kivételt a nyugdíjrendszer jelenti.

A főbb költségvetési számok alapján úgy tűnik, a kormány igyekszik kihasználni a költségvetési mozgásteret, és minden erejével azon lesz, hogy 2017-ben és 2018-ban minél inkább 4 százalék felett alakuljon a GDP-növekedés. Ezt azonban nem adócsökkentés formájában vagy a kiadások növelésével, azaz költségvetési forrásokból kívánja megvalósítani. Sokkal inkább a korábban már bejelentett, a kormányzati szektorban előirányzott béremelésekkel – honvédség és rendvédelmi dolgozók, NAV-munkavállalók, felsőoktatásban dolgozók stb. –, illetve ennél jóval nagyobb részben az uniós források felhasználásának jelenetős mértékű felpörgetésével.

2017-ben szinte biztosnak tűnik az el nem hanyagolható mértékű év végi nyugdíj-kiegészítés, mivel a kormányzat jelentősen „alulbecsülte” a fogyasztói árak emelkedésének ütemét – az előrejelzések átlaga alapján a tervezett 1,6 százaléknál érdemben magasabb lehet. A beterjesztett költségvetés alapján azonban esély van arra, hogy nem csupán a fogyasztói árak növekedésének mértékével emelkedjen a nyugdíjak összege, hanem a nyugdíjasok nyugdíjprémium formájában részesüljenek a gazdasági teljesítményből is. Mindez azt jelenti, hogy jövőre akár három százalék körüli nyugdíjemelkedésre is lehet számítani, ami 2013 óta a legnagyobb mértékű emelés lehet, és amit 2018 januárjával minden bizonnyal már folyósítani is fognak.

Elmondható tehát, hogy érdemi mozgástere, a GDP több mint 0,5 százalékpontja van a költségvetési politikának ahhoz, hogy javítsa a kormánypártok népszerűségét a 2018-as választások előtt. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a kormányzat jelenlegi stabil előnyét, valamint az uniós források felhasználása által segített dinamikus gazdasági növekedésből eredő „hozadékot” – vagyis a jelentős mértékű reálbér-növekedést és minimálbér-emelést – elegendőnek ítéli meg ahhoz, hogy 2014 után a 2018-as évben se készítsen választási költségvetést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.