A Forbes amerikai gazdasági magazin januárban a szabadkereskedelmi világ vezetőjének nevezte Kínát. Nyilván némi iróniával – hiszen a szabad világ vezetője cím jó hetven éve az Egyesült Államoké, illetve annak elnökéé. De amióta Donald Trump elnök hadat üzent a szabadkereskedelmi megállapodásoknak, a világ második legnagyobb gazdaságaként kétségkívül a Kínai Népköztársaság a tőkés globalizáció leghatalmasabb védelmezője (valamint haszonélvezője). A davosi világgazdasági fórum vezérszónokaként Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai elnök (nem mellesleg kommunista pártfőtitkár) valósággal elbűvölte a Trump elnöksége és a brexit miatt az angolszászokból kiábrándult elit közönséget. Hszi néhány hónappal később Amerikába repülve megállt Helsinkiben, amit a nemzetközi sajtó egy része Európának szóló biztatásként értelmezett. Ha az Egyesült Államok magára hagyja Európát, akkor az számíthat Kínára – ez volt az üzenet lényege.
Májusban Trump botrányosra sikeredett európai körútja és a párizsi klímaegyezmény amerikai felmondása valóságos jutalomlabda lett Kína számára. Pekingben azonnal siettek bejelenteni, hogy a Kínai Népköztársaság tartja magát az egyezményhez, amivel megmenteni látszott az Európai Unió számára oly fontos megállapodást. Néhány nappal később Li Ko-csiang (Li Keqiang) kínai miniszterelnök Brüsszelben az EU–Kína-csúcson személyesen is meggyőződhetett az európai vezetők rokonszenvéről. Még inkább arról a reményükről, hogy Kína a világkereskedelemben és a környezetvédelemben az Egyesült Államok helyére áll, és Európa kiszámítható szövetségese lesz.
Ezt a reményt és általában az európai közvélemény Kína-eufóriáját persze hiba volna túlértékelni. Katonailag és politikailag továbbra is az Egyesült Államok az Európai Unió tagállamainak legfőbb szövetségese, és ezeken a kulcsfontosságú területeken Kínának a leghalványabb esélye (és vágya) sincs helyettesíteni az USA-t. Az Egyesült Államok az EU-val folytatott kereskedelemben is megelőzi Kínát, nem beszélve az angol nyelv és az amerikai tömegkultúra Európában való dominanciájáról. Kína környezetvédelmi teljesítménye pedig meglehetősen ellentmondásos. Miközben többet költ a megújuló energiákra, mint az Egyesült Államok és az EU együttvéve, a párizsi klímaegyezmény „engedélyével” még sokáig a világ legnagyobb szén-dioxid-kibocsátója marad. Energiaigényét a jövőben jórészt a gyorsneutronos reaktorokkal működő atomerőművektől reméli, ami a klímaegyezménynek igen, de sok európai zöld ízlésének aligha felel meg.