Vakáció – de mettől meddig?

A nyári hőség idején iskolába kényszeríteni a gyerekeket több lenne, mint hiba.

B. Molnár László
2017. 06. 19. 19:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhangzott az utolsó csengőszó az iskolákban, befejeződött a 2016/17-es tanév, több mint 1,2 millió általános iskolás és középiskolás számára elkezdődött a – most még – két és fél hónapos nyári szünet. A szünidő első heteiben ugyanakkor még sok iskola biztosít valamilyen táborlehetőséget. Ezek már önköltségesek, átlagosan napi nyolcezer forintba kerülnek. Az önkormányzatok és a sportklubok is várják a gyermekeket, hetente körülbelül harmincezer forintért. Miért fontos ez most, amikor a gyermekek és a szüleik is alighogy belekóstolhattak a vakáció első perceibe? Azért, mert egy ideje állandóan előjön a kormányzati igény, hogy a nyári vakációt megrövidítenék, és ezzel párhuzamosan meghosszabbítanák az őszi és tavaszi szünetet.

Pokorni Zoltán, az akkori oktatási bizottság fideszes elnöke még 2011-ben vetette fel, hogy rövidíteni kellene a nyári vakációt. Véleménye szerint a tízhetes nyári szünet a gyerekekkel való gondoskodás követelményei miatt számos család számára megoldhatatlan feladatot jelent. Rá egy évre az oktatásért felelős államtitkár, Hoffmann Rózsa kezdett hasonló húrokat pengetni, azzal a kiegészítéssel, hogy a rövidítés kizárólag az általános iskolásokat érintené, a középiskolások vakációjához az érettségi rendszer miatt nem nyúlnának. Később Palkovics László oktatásért felelős államtitkár beszélt arról, hogy semmi pánik, az új Nemzeti alaptanterv kialakításakor majd döntenek arról, hogyan rendezzék át a tanév szerkezetét.

Az eddig felmerült elképzelések szerint a nyári hónapokban egy-két héttel többet lennének iskolában a gyerekek – arról még senki sem értekezett, hogy ezt júniusban vagy augusztus második felében kellene megtenniük –, de mivel az őszi és tavaszi szünetek hosszabbodnának, ez összességében csökkentené a gyerekek terhelését. Miután az új NAT 2018 szeptemberében lép hatályba, a szünetre vonatkozó változások 2019-ben lehetnek várhatók. Akárhogy is, nagy munkában lehet Csépe Valéria, az alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos.

Noha a szülők érdekeit képviselő civil és szakmai szervezetek szinte az első pillanattól jelezték: a hosszabb őszi és tavaszi szünetben ugyanolyan nehezen tudnának gondoskodni a gyerekekről, ez nem vette el a szaktárca kedvét a változtatási szándéktól. Ráadásul a nyári hőség idején iskolába kényszeríteni a gyerekeket több lenne, mint hiba. Ezt nem lehet elintézni annyival, hogy a németországi iskolákban sincs mindenhol klíma a tantermekben. A magyar iskolaépületek nagy része alkalmatlan arra, hogy hőség idején tanítsanak-tanuljanak bennük. A gyerekek június elejétől – sőt már májusban is – kevéssé tudnak koncentrálni. Az sem ideális ötlet, hogy iskolák helyett táborokban tanuljanak ilyenkor, mert nem elhanyagolható kérdés, hogy ennek a költségét ki fogja viselni. Honnan fognak erre forrást előteremteni az illetékesek? Az sem tisztázott, honnan lenne annyi táborhely, ahol valamennyi általános iskolás tanulhat a meghosszabbított tanév végén.

Szokták említeni a hosszú nyári felejtési időszakot, ami pedagógiai szempontból nem a legszerencsésebb. Ebben lehetne igazság, de mivel a mindig mintaként emlegetett finneknél pont ugyanilyen a nyári és az egyéb szünetek száma, így nem biztos, hogy a gyerekek memóriájában van a hiba.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke szerint az iskolák mellett a magyar társadalom sem készült fel a változtatásra. Ráadásul a szakmai szervezetek egyöntetűen úgy vélik, a gyermekeknek a feltöltődéshez szükségük van a hosszabb vakációra. Másrészt a családok is nyárra szervezik a közös kikapcsolódást.

Még nem vizsgáltuk a nyári szünet rövidítésének hatásait a pedagógusokra. Noha a társadalom egy része állandóan azt hangoztatja, hogy könnyű a tanítóknak és a tanároknak, mert egész nyáron nem dolgoznak, a valóság teljesen más. A mostani oktatási rendszer egyrészt hatalmas terheket rak rájuk – elképesztő mennyiségű papírmunkára vannak kötelezve –, továbbá a tanulók vakációjának első napja a pedagógusok számára csak a tanári munka oktatási részének végét jelenti, a napi teendőkét nem. Az idei nyári szünet, azaz az évi rendes szabadság első napja július elseje a pedagógusok részére, az utolsó augusztus 20-a. Ha a kormányzati elképzelések megvalósulnának, jelentősen csökkenne a pihenési idejük – most ne beszéljünk a nyári és napközis táboroztatásokról, iskolai ügyeletekről –, holott a gyerekekhez hasonlóan a pedagógusoknak is fel kell töltődniük a következő tanévre.

Tehát ha már mindenképpen hozzá akarnak nyúlni a nyári vakáció hosszához, akkor nem ártana az illetékeseknek a szakmai szervezetek és a szülők észrevételeit is figyelembe venni. Nem elég csak a változtatás igényével fellépni, azt megfelelő tartalommal is tudni kell megtölteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.