Szomorú egy szent a szomorú szent – mondogatta egykori nevelőnk és lelkiatyánk, a kifogyhatatlan humorú, világlátott jezsuita szerzetes, Szedák atya. Tőle hallottam először Avilai Szent Terézről is, aki magával az Úrral tréfálkozott, amikor az egyik gyalogútja során sűrű esőt bocsátott rá, azon szavak kíséretében, hogy „lám, így bánok én a barátaimmal”. – Azért is van olyan kevés barátod – felelte erre a bátor szerzetes asszony.
A humornak különféle formái és filozófiái léteznek, de valamennyi a különbségek ismeretén és elismerésén alapul. Csak így pillantható meg vagy hozható létre a nevetést előidéző fonákság, össze nem illőség, a gyors átsurranás a meghúzott határokon. Ahogy Avilai Teréz is tette. A humor perspektívaváltásra, elmozduló nézőpontra épül, a szabad, mozgékony szellemű, őszinte ember tulajdonságai közé tartozik, aki tudja és meg tudja mutatni, hogyan lehet másképp nézni és látni a dolgokat. A királyi udvarok kedvelt alakja volt az udvari bolond, az egyedüli ember, aki nevetésbe burkolt őszinteséggel beszélhetett az uralkodóval, de nemegyszer ennek köszönhetően tudott megoldhatatlan problémákból kiutat találni.
A békés együttélést is gyakran segítették tréfás csúfolók: egyik népcsoport, falu, foglalkozás, rokonság, biológiai nem, generáció, társadalmi réteg másikra gyártott élcei, viccei. A régi Jugoszláviában például – a békés hatvanas-hetvenes években – tömegesen keletkeztek újabbnál újabb tréfák, amelyeknek hol a bosnyákok, hol a szlovákok („tótok”), románok („olájok”), romák („cigányok”), montenegróiak („crnogoracok”), vajdasági szerbek („lálók”), bolgárok, németek („sógorok”) és mások voltak a célpontjai. Minthogy Dél-Bánátban és másutt ezek mind együtt, gyakran egy faluban vagy városban, sőt egy utcában éltek, a társaság, amelyben a viccek elhangzottak, majdnem mindig kevert volt. Az érintettek együtt nevettek a többiekkel, és soha nem történt baj vagy sértődés a tréfálkozás miatt. Inkább annak esett rosszul, akinek a számlájára nem hangzott el ugratás. Úgy érezte, kirekesztik. Mert a tréfa itt nem az elutasítást jelentette, hanem az elfogadást. Annak kinyilvánítása volt, hogy „ismerünk”, „közénk tartozol”. Tudjuk, hogy más vagy, más nyelvet beszélsz, másként főzöl, más rend van a házadban, máshová temeted a halottaidat, más templomba jársz, más nótákra mulatsz, de kedvelünk olyannak, amilyen vagy, eltanuljuk tőled, ami számunkra hasznos, felköszöntünk az ünnepeiden, és örülünk, ha gyerekeink együtt játszanak az iskolában vagy az utcán. Cserébe te is ugyanezt teszed velünk: elfogadsz, megismersz bennünket, megtanulsz velünk együtt élni.