Viszonylag kevés szó esik arról, hogy miért vezet zsákutcába az az ösvény, amit a magyar gazdaság követ. Az Európai Uniótól érkező támogatási cunami elaltatja az aggodalmakat, a harci lázban égő kormányzati kommunikáció pedig inkább migránsozástól, sorosozástól és brüsszelezéstől hangos. Pedig a 2008-ban kitört gazdasági válságot megelőző évekhez hasonlítható a helyzet: senki sem számít arra, hogy néhány éven belül komoly gondok lehetnek itthon. Nem árt tudni – pártszimpátiától függetlenül –, hogy ha a világgazdaságban válság van, akkor Magyarország is padlót fog, ha pedig konjunktúra indul be, akkor a hazai gazdaság is szárnyal. Éppen ezért nem lehet leegyszerűsíteni az elmúlt tíz év történeseit szocialista kormányok „elhibázott” és az Orbán-kabinet „sikeres” gazdaságpolitikai egyenletére. Egy kis nyitott gazdaság – ahogy hazánk is – állandóan ki van téve a világban végbemenő változásoknak. Egy ország sikerességét leginkább a versenyképessége, vagyis az a rátermettsége határozza meg, amelynek segítségével reagálhat a folyamatosan alakuló kihívásokra.
A World Economic Forum legutóbbi felmérése szerint hazánk tavaly hat helyet zuhant a világ versenyképességi rangsorában. A 28 tagú EU-ban Romániával holtversenyben a 25. helyen áll Magyarország, csak a lényegében csődbe jutott görögök, a hozzájuk ezer szállal kötődő ciprusiak és a frissen csatlakozó horvátok vannak mögöttünk. Egy Fidesz-fanatikusnak nehéz lehet megérteni, hogy ha nekünk van a legjobb kormányunk és az EU-tól több ezermilliárd forintnyi szinte szabadon felhasználható forrás érkezik a magyar gazdaságba, miért kullogunk ennyire hátul.
A gondok egy része éppen e két jelenséghez kapcsolódik. Az Orbán Viktor miniszterelnök által életre hívott Nemzeti együttműködés rendszerében nem a legjobb ajánlatok nyerik el a közbeszerzési eljárásokat, hanem a haveri cégek. Emiatt a hazai kis- és közepes vállalkozások nem látják értelmét a beruházásoknak, hiszen miért vegyen egy új gépet, vagy emelje meg a több nyelven folyékonyan beszélő alkalmazottjának a bérét, ha úgysem térül meg a befektetés, hiszen úgysem az ő cége nyer a tenderen. Hiába ad be versenyképesebb árat, vagy végez minőségi munkát, az állami közbeszerzések sokszor előre lefutott mérkőzések. A korrupció nem (csak) azért elítélendő, mert eltűnik a pénz egy része, hanem azért, mert kiiktatja a gazdasági szereplők közötti versenyt.