Következő mérkőzések
Spanyolország
21:002024. július 09.
Franciaország
Hollandia
21:002024. július 10.
Anglia

Az ingyenpénz sem jó

Sok fiatal hazai vállalkozó egy fillér uniós vagy állami támogatásra sem jogosult.

Wiedemann Tamás
2017. 08. 17. 16:04
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Viszonylag kevés szó esik arról, hogy miért vezet zsákutcába az az ösvény, amit a magyar gazdaság követ. Az Európai Uniótól érkező támogatási cunami elaltatja az aggodalmakat, a harci lázban égő kormányzati kommunikáció pedig inkább migránsozástól, sorosozástól és brüsszelezéstől hangos. Pedig a 2008-ban kitört gazdasági válságot megelőző évekhez hasonlítható a helyzet: senki sem számít arra, hogy néhány éven belül komoly gondok lehetnek itthon. Nem árt tudni – pártszimpátiától függetlenül –, hogy ha a világgazdaságban válság van, akkor Magyarország is padlót fog, ha pedig konjunktúra indul be, akkor a hazai gazdaság is szárnyal. Éppen ezért nem lehet leegyszerűsíteni az elmúlt tíz év történeseit szocialista kormányok „elhibázott” és az Orbán-kabinet „sikeres” gazdaságpolitikai egyenletére. Egy kis nyitott gazdaság – ahogy hazánk is – állandóan ki van téve a világban végbemenő változásoknak. Egy ország sikerességét leginkább a versenyképessége, vagyis az a rátermettsége határozza meg, amelynek segítségével reagálhat a folyamatosan alakuló kihívásokra.

A World Economic Forum legutóbbi felmérése szerint hazánk tavaly hat helyet zuhant a világ versenyképességi rangsorában. A 28 tagú EU-ban Romániával holtversenyben a 25. helyen áll Magyarország, csak a lényegében csődbe jutott görögök, a hozzájuk ezer szállal kötődő ciprusiak és a frissen csatlakozó horvátok vannak mögöttünk. Egy Fidesz-fanatikusnak nehéz lehet megérteni, hogy ha nekünk van a legjobb kormányunk és az EU-tól több ezermilliárd forintnyi szinte szabadon felhasználható forrás érkezik a magyar gazdaságba, miért kullogunk ennyire hátul.

A gondok egy része éppen e két jelenséghez kapcsolódik. Az Orbán Viktor miniszterelnök által életre hívott Nemzeti együttműködés rendszerében nem a legjobb ajánlatok nyerik el a közbeszerzési eljárásokat, hanem a haveri cégek. Emiatt a hazai kis- és közepes vállalkozások nem látják értelmét a beruházásoknak, hiszen miért vegyen egy új gépet, vagy emelje meg a több nyelven folyékonyan beszélő alkalmazottjának a bérét, ha úgysem térül meg a befektetés, hiszen úgysem az ő cége nyer a tenderen. Hiába ad be versenyképesebb árat, vagy végez minőségi munkát, az állami közbeszerzések sokszor előre lefutott mérkőzések. A korrupció nem (csak) azért elítélendő, mert eltűnik a pénz egy része, hanem azért, mert kiiktatja a gazdasági szereplők közötti versenyt.

Az uniós pénzeső nem feltétlenül jár együtt az országok versenyképességének javulásával. Nem Brüsszel a hibás, amiért pénzt ad a fejletlen európai régiók felzárkóztatására. A források olcsósága okoz gondot. A szakirodalomban ezt nyersanyagátoknak hívják. Tipikus példái azok az afrikai országok, ahol valamilyen nyersanyagot találtak, ez az adottság azonban mégsem segítette elő a gazdagodásukat. Arra is van példa, hogy hosszú távon a nyersanyagokban szegény országok nagyobb stabilitást és gazdasági növekedést produkálnak. Svájc és Japán kénytelen volt a tudásalapú gazdaságba fektetni, mert más erőforrás nem állt rendelkezésére, mégis előrébb jár, mint a gyémánt- és aranybányákat működtető Dél-afrikai Köztársaság. A Közel-Kelet dúsgazdag olajtermelő államai számára áldás a hatalmas nyersanyagkészlet, de ha nem tudják kiváltani valamivel a „fekete aranyat” még mielőtt elfogyna, akkor hiába volt a több évtizedes fellendülés. (Nem véletlenül fejleszti iszonyatos tempóban a turizmust az Egyesült Arab Emírségek.)

A brüsszeli ingyenpénz nem tart örökké. A betonba öntött eurómilliók ugyan itt maradnak az országban, további értéket azonban nem fognak termelni. Ahhoz, hogy valódi hasznot hozzon az uniós támogatás, a későbbi gazdasági növekedést megalapozó termelő beruházásokba kellene fektetni.

Sok fiatal vállalkozó, hiába van egy jó ötlete, egy fillér uniós (állami) támogatásra sem jogosult. Vagy azért, mert a cégnek tartozása van, vagy azért, mert nem hátrányos régióban van bejegyezve a vállalkozás, vagy azért, mert nem kíván öt új munkahelyet létrehozni, csupán az általa megálmodott üzleti modellt szeretné első lépésben sikeressé és fenntarthatóvá tenni. A bürokrácia csökkentése sem pénz kérdése. Nem értem, hogy a sarki boltos miért tonnányi papírral érkezik hó végén a könyvelőjéhez, ha már egyszer ráerőltették az online pénztárgépet, vagy egy kft. alapításához miért kell ügyvédi ellenjegyzés? Az oktatás nem túl rózsás helyzete sem javít az ország versenyképességén. A felnőttképzés hiányosságairól ne is beszéljünk.

Az uniós pénzek ilyen nagy mennyiségben előreláthatólag 2020-ig állnak a rendelkezésünkre, nem sokkal a források megcsappanása után pedig sokak szembesülnek majd azzal, hogy téglafal vár minket az út végén. Bár ez a gazdasági döntéshozók számára most sem titok. Érthetetlen, miért nem vezényelnek hátraarcot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.