Következő mérkőzések
Spanyolország
21:002024. július 09.
Franciaország
Hollandia
21:002024. július 10.
Anglia

Harc a Nagyúrral

Hol vannak már azok az idők, amikor még a „legnépszerűbb közösségi oldalra” fellépve családunk és barátaink nyaralós képei jelentették a fő látnivalót?

Pintér Bence
2017. 08. 16. 15:22
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság olyan nincs, hogy nem vagyunk fenn a Facebookon, akkor legalábbis semmiképp, ha van valami üzletünk, blogunk, akármink, amit el akarunk juttatni az emberekhez. Ott kell lenni, posztolni kell, rá kell érezni, hogy mit szeret a titokzatos algoritmus – végső esetben pedig rá kell jönni, hogy ha nem perkálunk, akkor még oldalunk lájkolóinak is csak töredéke fogja látni a megosztott tartalmat. Hol vannak már azok az idők, amikor még a „legnépszerűbb közösségi oldalra” fellépve családunk és barátaink nyaralós képei jelentették a fő látnivalót? Vagy az az egy kemény év, amikor tulajdonképpen mindenki ilyen vagy olyan facebookos játékot játszott a munkahelyén? A Facebook tíz év alatt az online média és a társadalom megkerülhetetlen behemótjává változott úgy, hogy egyébként nem nőtt fel a feladathoz. Nem kell ehhez az ítélethez a portál amerikai választásokra való befolyását, az ezt övező botrányokat vizsgálni, elég, ha megpróbáljuk megváltoztatni egy Facebook-oldalunk nevét.

A hazai bürokrácia híres-hírhedt rugalmasságán és átláthatóságán, az ügyintézés egyszerűségén edződött magyaroknak ez persze nem jelenthet igazi kihívást, gondoltam én. Pár perc eredménytelen kattintgatás után inkább a másik online óriáshoz, a Google-höz fordulok, hogy mégis merre kell keresni a gombot, amivel át tudom írni a nevet. Meg is van, végső soron logikus helyen volt, csak én nem találtam. Rendben. Át is írom. Az oldal tartalma egyébként ugyanaz marad a jövőben, csak a név változik, nem gondolnám, hogy ez problémát jelent. Azt írja erre a Facebook, hogy ne szaladjunk előre:

három napig is eltarthat, amíg ellenőrzik, hogy nem akarom megtéveszteni oldalam gyanútlan lájkolóit:

mondjuk azzal, hogy a „Szeretem Budapestet” oldal nevét „Szeretem Bukarestet”-re változtatom. Persze ilyesmi nem is áll szándékomban.

Szóval felkészülök a türelmes várakozásra: még az is lehet, pluszinformációra lesz szükségük, hogy döntsenek, írják. Rendben. Ehhez képest négy perc múlva érkezik a válasz: nem fogadták el a változtatást, mivel nem felelt meg az általuk támasztott követelményeknek. A gyorsaság miatt szinte biztos vagyok benne, hogy ez a döntés teljes mértékben automatizált volt, így rögtön ki is használom a fellebbezési lehetőséget, és részletesen megindokolom a névváltást. Ez az eljárás végső soron megnyugtató, hiszen igyekeznek megvédeni a felhasználókat a kellemetlenségektől. Logikus, hogy bővebb indoklást érdemel egy teljes névváltás.

Aztán tíz napig nem történt semmi. Még egyszer kérvényeztem a névváltást, megint rögtön elutasították, megint fellebbeztem, újabb tíz napot vártam. Még mindig eredmény nélkül. Ekkor kezdtem el keresgélni, hogyan lehetne közvetlenebb kapcsolatot találni a közösségi portál dolgozóival. Mint kiderült, ez – mármint

hogy kapcsolatba lépjen az ember az adminisztrátorokkal – annyira életszerű, mint választ várni pár kérdésre akármelyik magyar minisztériumtól.

Végül találok egy helyet, ahol panaszt lehet tenni, oda is leírom a bánatom, hátha az elér valakit. Illúzióim nincsenek. „Ezer este múlt ezer estre, / A vérem hull, hull, egyre hull, / Messziről hívnak, szólongatnak / És mi csak csatázunk vadul: Én s a disznófejű Nagyúr.”

Szóval a közösségi média behemótja nagyon is ismerős élményt ad: olyan kicsit, mint két óráig sorban állni a hivatalban, vagy megtudni, hogy a klinikán jövő ilyenkorra tudnak időpontot adni. Az más kérdés, hogy az egyik legsikeresebb amerikai cégtől nem ugyanarra számítana az ember, mint amit a NAV-nál vagy a kormányablakoknál megszokott – főleg úgy, hogy utóbbiakkal mostanában inkább pozitívak vagy pozitívabbak a tapasztalatok. Talán az iWiW után inkább ismét nekünk, magyaroknak kéne csinálni egy közösségi oldalt. Az talán jobban működne. Elvégre Mészáros Lőrinc állítólag okosabb, mint Zuckerberg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.