Néha talán már a Fidesz felső vezetőinek is kellemetlen, hogy a különböző állami szervezetek, vállalatok szervilis vezetői mennyire meg akarnak felelni a vélt vagy valós fideszes elvárásoknak, s éppen ennek köszönhetően derül fény a nemzeti együttműködés rendszerének (NER) működési hibáira. Legutóbb például a Budapesti Közlekedési Központ vezetése vélte úgy, hogy hatásos lesz, ha felhívja a főváros és a kormány vezetőinek figyelmét kiváló munkájukra, s a hátba veregetés mellett talán még jutalmat is hozhat, ha a vizes világbajnokság idején robbantanak az online jegyvásárlási rendszer elindításával. A robbantás sikerült is, de nem úgy, ahogy szerették volna: a T-Systems által szállított szoftver kész katasztrófa. Egy informatika iránt érdeklődő képzettebb középiskolásnak sem jelent gondot annak feltörése.
Akik babonásak, minden bizonnyal esküsznek rá, hogy rossz volt az időzítés, hiszen július 13-án délután negyed ötkor indították a rendszert. De nem is ez az érdekes, hanem az, hogy az ilyen előkészítetlen döntések nem ritkák a NER-ben. Sőt, azt mondhatnánk inkább, ez az általános. Jellemzően kimarad a szakapparátus egy-egy jogszabály vagy beruházás előkészítéséből, ezért az szakszerűtlen lesz. Valamelyik vezető fejéből előpattan egy fantasztikusnak tűnő ötlet, valamelyik tanácsadó jogi formába önti, és már mehet is a képviselőhöz, aki egyéni indítványként be is nyújtja a parlamenthez, s egy hét múlva már kész is a törvény.
Jó példája az előkészítetlenségnek az online pénztárgépek bevezetése. Az ötlet jó, mert csökkentheti a feketegazdaságot, a megvalósítás viszont átgondolatlan volt, szinte havonta kellett változtatni a feltételeket és a határidőket. Józan ésszel felfoghatatlan, hogy egy olyan rendszert, amelyet más országban két év alatt vezettek be, miként akarták néhány hónap alatt elindítani hazánkban. Végül nálunk is két évbe telt, mire működőképes lett, csak a kormány, illetve egyes miniszterek váltak nevetségessé a folyamatos módosítások miatt.
Jellemző a rendszer arroganciájára, hogy az említett esetekben – és még számtalan más ügyben – el akarták tussolni a hibákat, vagy ha már semmiképpen nem lehetett elbagatellizálni azokat, akkor megmagyarázták, hogy tulajdonképpen csak az ellenzék, esetleg a sajtó rosszindulata fújta föl az ügyet. Nem nagyon lehet példát találni arra, hogy leváltották volna a felelőst, különösen, ha kellőképpen magas pozícióban ült az illető. Például a roma önkormányzatnál eltűnt több mint másfél milliárd forintért sem vonták felelősségre a szervezet vezetőjét. Sőt, Farkas Flórián továbbra is élvezi Orbán Viktor bizalmát, a hiányzó összegek nagy részét pedig pótolja a kormányzat.