Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Az euróbevezetés-vita eddigi tanulságai

Jelen helyzetben a sokak által követelt csatlakozási céldátum kitűzésére sincs szükség.

Dobozi István
2017. 09. 16. 22:01
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet augusztus 21-i számában közölt Kell-e az euró Magyarországnak? című írásomra Magas István válaszolt a lapban szeptember 6-án (Az euró nem tökéletes, de szerethető). Ezzel párhuzamosan kiterjedt vita alakult ki a cikkről Raskó György volt államtitkár és országgyűlési képviselő népszerű blogján, ahova eddig több mint száz hozzászólás futott be, köztük sok a kérdés jeles hazai szakértőitől. Jelen cikkben – korántsem a vita lezárásának igényével – a szakmailag nívós eszmecsere legfőbb tanulságait foglalom össze néhány releváns kérdéscsoportra koncentrálva.

Azok sem nagyon tagadják, hogy az euró koraszülött, politikailag motivált és tökéletlen közös valuta, akik a valutaunióhoz való mielőbbi magyar csatlakozás mellett teszik le a garast. Megdöbbentően kevés működő valutaunió van a világgazdaságban. Miért? Az önmagukban jelentéktelen gazdasági előnyök miatt. Különösen sovány a haszon, ha a valutauniót olyan rendkívül heterogén országcsoportra alakítják ki, amilyen a mai euróövezet.

Az Európai Unió egységes valutájának kitervelői annak idején súlyosan megsértették az „optimális valutaövezet” elméletének egyik sarkalatos követelményét: csak megközelítőleg hasonló fejlettségű és gazdasági szerkezetű országok alkalmasak arra, hogy a közös valutát hatékonyan használják az integráció mélyítésére. Nem is lett jó vége a szabály figyelmen kívül hagyásának. Elég, ha Németországot és Görögországot említjük. A The Washington Postban közölt egyik írásomban metaforikusan ezt az éles kontrasztot úgy jellemeztem, mint amikor a gazdagok exkluzív countryklubjába néhány koldust is befogadnak a politikai korrektség kedvéért. Pedig az eurózóna eredeti szótárában kiemelt szócikk volt a szolidaritás. Az övezet gazdasági teljesítménye azonban kiábrándítóan gyenge volt az elmúlt bő másfél évtizedben – jelentősen rosszabb, mint a valutaklub előtti időszakban. Ráadásul az Európai Központi Bank (EKB) masszív pénzkibocsátása („mennyiségi könnyítése”) az utóbbi években csak palástolta, de nem szüntette meg a valutaövezet eredendő szerkezeti és születési fogyatékosságait – ahogy erre Szalay-Berzeviczy Attila helyesen utalt a vitában.

Magas István és mások nem cáfolták az írásom egyik legfontosabb mondanivalóját: a jelenlegi eurózóna csak látszólag szünteti meg a nemzeti valuták piaci hullámzásából fakadó árfolyamkockázatot. Igen: a valutaklubban nincsenek nominális árfolyamok, de a számottevő fejlettségi, termelékenységi és inflációs különbségek miatt jelentős eltérések keletkeznek az euró nemzeti reálárfolyamaiban. Amikor Lámfalussy Sándor és munkatársai az Európai Monetáris Intézetben kitervelték az eurót, akkor sajnos nem számoltak a szakirodalomban „belső” fel- vagy leértékelődésnek, azaz a burkolt árfolyamváltozásnak nevezett jelenséggel: „német”, „görög”, „szlovák” és sok egyéb euró létezik.

A zóna legversenyképesebb államai (elsősorban Németország és Hollandia) rövid időn belül profitáltak a számukra reálértékben devalválódott közös fizetőeszközből, tehát az amúgy is jobb starthelyzetben lévő országok pótlólagos versenyelőnyhöz jutottak. Németország mint a világ harmadik legnagyobb exportőre a feldolgozóiparban korábban is nagyon erős volt, ezért óhatatlan, hogy a valutaövezetben váratlanul ölébe hullott árfolyamelőnnyel élve valósággal letarolta az európai piacokat. Az eurózóna alapos reformjára már az ilyen méltánytalan – az EU szolidaritási és konvergenciaelveivel homlokegyenest ütköző – versenyelőnyök megszüntetése miatt is nagy szükség van. Tagadhatatlanul van egy vaskos „német probléma” az euróövezeten belül. Magas Istvánnal ellentétben én már csak ezért sem érzek semmi „szeretnivalót” a mostani félkész euróban. Ha német vagy holland lennék, akkor persze forrón tudnám szeretni. Az utca embere Görögországban nem az eurót szereti, hanem annak alternatívájától, a drachma visszaállításától fél. Örvendetes azonban, hogy az EU berkein belül ma már nyíltan beszélnek a távlatilag fenntarthatatlan, a valutauniót létében veszélyeztető kereskedelmi és fizetésimérlegegyensúly-hiányokról, valamint az euró szerepéről azok kialakulásában.

Nálunk kevesen ismerik el nyíltan, hogy elsősorban politikai szempontok állnak az eurózóna-csatlakozás sürgetése mögött. Úgy tűnik, a politikai szempontok kerekednek fölül. Az euróbevezetés népszavazással való kikényszerítése mi más, ha nem nyilvánvaló politikai nyomásgyakorlás a kormányra? Az MSZP nem is rejti véka alá, hogy alapvetően az illiberális orbáni politika elleni harc jegyében szorgalmazza a közös fizetőeszköz bevezetését. Ujhelyi István alelnök és EP-képviselő úgy gondolja, az Orbán-kormány „azért nem kíván most már a haladó magországokhoz csatlakozni, mert az eurózóna közösségének egysége és működése ellentétes a Nemzeti Együttműködés Rendszerének korrupt, kontrollvesztett világával.” Erős szavak. Kampányízűek.

Az euróövezetnek „értékközösségként” való felfogása kimondatlanul is politikai lényeget kölcsönöz a fizetőeszköznek. Akkor a vámunió – az integráció másik alrendszere – is értékközösség? Az EU maga valóban értékközösség, de az euró nem más, mint közös fizetőeszköz. Véleményem szerint az EU-integráció mai közbenső szakaszának jobban megfelelnek az olyan gazdasági kockázat nélküli közösségi egységszimbólumok, mint az uniós zászló és a himnusz. A vitában többen helyesen hangsúlyozták, hogy az euróbevezetést nem lenne szabad az aktuálpolitika mágneses terébe terelni és választási kampányfogássá süllyeszteni.

Úgy tűnik, az euró-népszavazás kezdeményezői és támogatói nincsenek teljesen tisztában az euró felkészületlen, politikai motivációjú bevezetésének jelentős gazdasági kockázataival. Oblath Gábor szakértő ezt mondta erről a vitában: „Az eurózónához való csatlakozás ügyében azért hajlok a kudarckerülésre, mert a rossz euróbevezetés költségei szerintem nagyobbak, mint a jó euróbevezetés hasznai. Továbbá nem látom azt az elitet (az ellenzékben sem), amelyik a pillanatnyi politikai szempontjai elé helyezné az ország és a gazdaság hosszú távú érdekeit.” Oblath a magyar gazdaság „euróérettségével” kapcsolatban három hiányzó feltételt, illetve kockázati szférát emel ki: a potenciális inflációveszélyt, a munkabérek termelékenységet jóval meghaladó növekedését és a költségvetési egyensúly törékenységét.

Ezek miatt az euróra való áttérést követően fennáll a kockázata a „magyar” euró reálárfolyamában bekövetkező jelentős, exportfékező felértékelődésnek. Ahogy például Szlovéniában történt a 2007-es bevezetés után, jelentős gazdasági károkat okozva az országnak. Szlovákia csatlakozást követő évei már sikeresebbek voltak, de több számítás vezetett arra az eredményre, hogy a „szlovák” euró is nagymértékben felértékelődött a 2009-es csatlakozás óta. Tehát északi szomszédunk export- és általános gazdasági teljesítménye az euró nélkül valószínűleg még jobb lett volna. Bár hiba lenne túlértékelni az árfolyamhatást, érdemes megjegyezni, hogy a múlt évtizedben a nemzeti valutával bíró Lengyelország gazdasági teljesítménye felülmúlta Szlovákiáét. Zsadányi István Zsolt találóan mondja: „Nemcsak az eurót, de a saját valutát is lehet jól használni.” Erről Lengyelország mellett Dánia és Svédország is sokat tudna beszélni, de – urambocsá! – még Magyarország is.

A hazai vitákban fölöttébb fetisizáljuk az eurónak, illetve a valutauniónak a magyar gazdasági felzárkózásban és a „mag-Európához” való csatlakozásban játszott szerepét. Az eredeti vitacikkem az euróbevezetés időzítésére összpontosított, nem pedig arra, hogy egy jövőbeli fejlett monetáris, fiskális és politikai unióban kell-e az egységes valuta. Kell, de az – ideálisan – betetőzése lenne a regionális integrációs folyamatnak, nem pedig a kezdete (ezért is használom előszeretettel a jelenlegi euróra „a kocsit kötötték a lovak elé” metaforát). A világ azonban nem ideális, és az euró – bármennyire tökéletlen, koraszülött, „sánta” valuta is – ma már hús-vér valóság, számolni kell vele, mert biztosan nem fog megszűnni. „Az euró bűnben fogant, de realitás” – mondja Felcsuti Péter száraz tárgyilagossággal. A jövőt tekintve világos, hogy az euróövezet egymástól annyira elütő fejlettségi környezetében a mainál összehasonlíthatatlanul szorosabb és hatékonyabb koordinációra, távlatilag pedig költségvetési és bankintegrációra, azaz teljes pénzügyi unióra lesz szükség. Enélkül a jelenlegi nagyfokú reálárfolyam-torzulásokat előidéző – egyes országoknak kiugró előnyöket hozó, másokat tartós eladósodásba sodró – valutarendszer fenntartásának csekély gazdasági haszna és értelme van.

Ezzel a háttérrel Magyarország számára ma nem az a dilemma, hogy csatlakozzon-e a zónához, vagy se, hanem az, hogy mikor. Én az elhamarkodott, (belső vagy külső) politikai nyomásra kikényszerített belépés ellen ágálok. Magyarországot nem lehet kirekeszteni a „magas sebességű” valutaunióból, ha valóban készek és érettek vagyunk a csatlakozásra. Annál is inkább, mert az országnak az EU-ba való belépéssel vállalt nemzetközi jogi kötelezettsége a jövőbeli euróövezeti tagság. Fentiek tükrében úgy látom, hogy igazi vita „csupán” arról folyhat, hogy országunk ma, holnap vagy holnapután csatlakozzon.

Azokkal értek egyet, akik a jelenlegi helyzetben – a fentebb hivatkozott jelentős gazdasági rizikók miatt – nem tartják az ország érdekének a sürgős bejutást az euróövezet előszobájába, az európai árfolyam-mechanizmusba (ERM II.). Tény, hogy Magyarország még mindig nem teljesíti az eurótagság összes kritériumát: a bruttó államadósság jóval a kívánatos 60 százalék fölött van. Ráadásul az EKB úgy látja, a megfelelés a kritériumoknak csupán szükséges, de nem elégséges feltétele az euró bevezetésének. Magyarországnak a belépéshez még a „fenntartható konvergenciafolyamatról” is tanúbizonyságot kell tennie. Az EKB 2016-os konvergenciajelentéséből kiderül, nálunk a jogi környezet sem alkalmas egyelőre az euró bevezetésére. Különösen a Magyar Nemzeti Bank intézményi és gazdálkodási függetlensége terén észlelhetők hiányosságok. Az EKB szerint nem érvényesül például maradéktalanul a monetáris finanszírozás tilalma.

Szükség van-e ilyen körülmények között a sokak által követelt csatlakozási céldátum kitűzésére? Azok véleményét osztom, akik szerint jelenleg nincs. Az előző kormányok által sietve kitűzött összes céldátum irreálisnak bizonyult. Komolyan megfontolandónak tartom viszont a csatlakozást a cseh kormány tervezett lépéséhez: kérni kellene az eurócsoporttól, hogy a magyar nemzetgazdasági miniszter megfigyelőként részt vehessen az eurózóna pénzügyi tárcavezetőinek ülésein, jelezve ezzel hazánk elköteleződését a közös pénz jól előkészített távlati bevezetése mellett. A megfigyelői státus egyúttal lehetővé tenné a folyamatos tájékozódást a monetáris unió mélyítésének várható irányairól is.

A szerző főtanácsadó, a Világbank volt vezető közgazdásza

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.