Az Ukrajnában nemrég elfogadott oktatási törvény rendkívül éles és érzelmi reakciót váltott ki Budapesten. Magas rangú magyar politikusok tettek kemény hangú bejelentéseket, a sajtóban viharos kampány indult, ami fölösleges feszültséget hozott a hagyományosan baráti kapcsolatokba. Ebben a helyzetben kötelességemnek éreztem, hogy a magyar politikai elit és a közvélemény számára szükséges magyarázatot nyújtsak.
Elsősorban leszögezném, hogy az említett törvény semmilyen formában nem irányul sem a magyar, sem más nemzeti kisebbségek ellen. A fő célja, hogy az oktatási rendszerünket az Európai Unió normáihoz és szabványaihoz, a XXI. század követelményeihez igazítsa, visszaállítsa az ukrán államnyelv teljes értékű működését, amely az évszázados orosz gyarmatosítás alatt erőszakosan kiszorult társadalmunk számos fontos életköréből.
Az oktatási törvény 7. cikkelye többek között azt célozza, hogy kardinálisan javítsa a nemzeti kisebbségek nyelvén oktató iskolákban az államnyelv oktatását mint a nemzetiségek közötti kommunikáció nyelvét Ukrajnában. Logikus és szükséges lépésnek tűnik, de éppen ezt értékelték Magyarországon a magyar közösségi jogok alkotmányellenes korlátozásának. Azért, hogy objektíven tisztázzuk a helyzetet, arra kérek mindenkit, hogy hagyja el a felesleges érzelmeket és magasztos kijelentéseket, és józanul értékelje azt a valós helyzetet, amelybe ma a magyar fiatalok kerültek Kárpátalján.
Eddig a magyar nyelvű oktatási intézményeinkben az ukrán államnyelvet olyan kis mértékben oktatták, hogy a középiskola befejezése után a tömbben élő magyar fiatalok gyakorlatilag nem tudnak ukránul beszélni, és szinte egyáltalán nem értik az ukrán nyelvet. Például Kárpátalja Beregszászi járásában a végzős tanulók 75 százaléka nem tudta letenni az Ukrajnában kötelező érettségit ukrán nyelvből.
Mit jelent mindez a gyakorlatban? Azt jelenti, hogy nem felvételizhetnek az ukrajnai egyetemekre, és nincs lehetőségük hosszabb távon elhelyezkedni saját országuk állami-közigazgatási hivatalainál (remélem, mindenki elismeri, hogy az ukrán nyelv ismerete nélkül tanulni az ukrán felsőfokú oktatási intézményekben és dolgozni állami hivataloknál valóban lehetetlen). És most a logikus következtetés: az ukrán nyelv ismeretének hiánya a magyar közösség számára a gyakorlatban nemzeti izolációt és gettósítást jelent. Éppen ezt a helyzetet lehet diszkriminációnak nevezni, míg az államnyelv alapos tanulása, az anyanyelv ugyanolyan mély ismeretével párosulva lehetőséget teremt a magyar kisebbség számára az ukrán állampolgároknak biztosított alkotmányos jogok teljes mértékű kihasználására. Ezt a lehetőséget biztosítja számukra az új oktatási törvény.