Következő mérkőzések
Anglia
18:002024. június 30.
Szlovákia
Spanyolország
21:002024. június 30.
Grúzia

Lenézni Budapestet

Tarlós Istvánt látványosan hagyta magára a Fidesz, gondolván, magyarázkodjon csak ő.

2017. 11. 01. 11:55
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Palira venné a fővárosi választókat a Fidesz: csaknem nyolc évvel hatalomra jutása után a nagy semmit adná el újabb és újabb szavazatokért. Legalábbis zárt körben efféle haditerveket szövögetnek jövő áprilisra magas rangú kormánypárti képviselők, akik – mintha ez természetes volna – nem Budapest jövőjéért, nem az itt élők boldogulásáért, hanem a megélhetésük forrását jelentő mandátumokért aggódnak. Ez az aggódás részükről érthető. Sehol sincs az a nagy fellendülés, az a nagy fejlesztési roham, amit legutóbb 2014-ben ígértek a nemzet fővárosának. Ugyanakkor az aggódás a budapesti választók szemszögéből nézve elfogadhatatlan: egy húsz év vágyakozás után nyolc éve kezdődött, tartós kapcsolatnak indult viszonyban már magyarázat kell arra, hogy hol van a pénz. Talán csak nem másra költi a választottunk?

Budapest sokáig volt az örök ígérgetés városa. Elég, ha az indokolatlanul hosszú, két évtizedes Demszky-korszakra gondolunk. Ebből lett elég 2010-ben, és jött az addig történtek szöges ellentétét ígérő Tarlós István főpolgármester, és nyert öt vesztes fővárosi választás után a Fidesz. Nagy változások jöttek, sok mindennek örültünk, sokan azt is elfogadtuk, hogy a város „újraindítása” nem megy egyik napról a másikra. Csakhogy 2014 ismét fordulatot jelentett – és Budapest feladatleépítésének, visszafaragásának az éveit hozta. Ezért van, hogy némelyek ismét az eredményeket pótolnák az ígérgetéssel. Vannak a városban helyek, ahol az ilyen „magas rangú” figuráknak köntörfalazás nélkül megmondanák, mit, hogyan és kivel csináljanak ehelyett. Odamondogatás helyett azonban célszerűbb megvizsgálni a tényeket, mielőtt még azok alternatíváit hisszük el. Legfőképpen azt, hogy „tíz-tizenöt betartható, hihető, vonzó” ígérettel minden megaláztatást, pénz-, paripa- és fegyverelvonást el lehet felejtetni.

Napokon belül kezdődik a 3-as metró részleges felújítása. Ha elhisszük, hogy van fedezet a leendő ígéretek mögött, akkor miért nem jut a teljes metrófelújításra, akadálymentesítésre, légkondicionálásra, új szerelvények vásárlására? Ahogy másfél évtizeden át a 4-es metró, most a 3-as vonal viszi el a fejlesztésre fordítható fővárosi pénzek jelentős részét. Miközben a budai Várban már szidolozzák a leendő kormányfői rezidencia sárgaréz kilincseit, és tovább osztogatják bagóért a haveroknak meg a lekenyerezett hivatalnokoknak a drága műemléki ingatlanok bérlakásait, a városnak egyre-másra le kell mondania nagy ívű fejlesztési terveiről. Akkor is így van ez, ha például egy magas rangú fővárosi vezető – Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes – egy kereskedelmi fórumon az MTI szerint azt jelentette be: „Elkészült a Budapest 2030 valós fejlesztési terveket és elképzeléseket tartalmazó dokumentum, így többé már nem zsákbamacska, hogy milyen fejlesztések lesznek.” Csakhogy a Budapest 2030 című hosszú távú városfejlesztési koncepció 2013 áprilisára készült el. Négy és fél éve. Most erre hivatkozva mondta Szeneczey Balázs, hogy milyen jó lesz nekünk, hiszen a stratégiában „nagy hangsúly van a tömegközlekedési fejlesztéseken is”. Ráadásul a pénznyelő vizes világbajnokság után közelebb hoznák nekünk a Duna-partot. Igaz, most a Dunáról nem is illik beszélni, hiszen a Fővárosi Közgyűlés a népszavazás elől menekülve úgy döntött, a Római-part ügye, a mobil gát megépítése nem lesz kampánytéma.

Tarlós Istvánt látványosan hagyta magára a Fidesz. Gondolhatták: magyarázkodjon csak ő a 3-as metró miatt, húzza magára az árvízvédelem ügyét, mi pedig ősztől tavaszig vígan ígérgethetünk. Majd ha az ígéretek segedelmével jön az újabb kétharmad, akkor sípolhat a magukat fákhoz láncolók serege, lesz itt mobil gát, Garancsi-toronyház és -lakópark, s még sok minden, ami hatalmi szempontból fontos. Budapestet lenézi és kihasználja a kormány, és úgy tűnik, ez az igazi, 2030-ig szóló program. Tény, hogy a metrófelújítás miatt nem épülhet meg a Keleti pályaudvart Újpalotával, illetve Óbudát az esztergomi vasútvonallal összekötő villamoshálózat. A helyzet fonákja, hogy a metróépítés miatt várható közlekedési káoszt is saját céljaikra használhatják föl a kommunikációban. Lám, megy a munka, ugye, hogy mindenben támogatják Tarlóst? Sőt eredményként mutathatják majd be, hogy hamarosan munkálatok kezdődnek például az 1-es villamos vonalának rövid dél-budai meghosszabbítására – pedig azt már avatni kellene.

Alig több mint két éve, hogy Lánczi András, a Századvég Alapítvány elnöke a Magyar Idők című lapban azt fejtegette: „Amit korrupciónak neveznek, az gyakorlatilag a Fidesz legfőbb politikája.” Ennek az általuk még legalább 13 évig folytatni kívánt politikának szerves része Budapest lenézése és kihasználása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.