Következő mérkőzések
Svájc
18:002024. június 29.
Olaszország
Németország
21:002024. június 29.
Dánia

Robotizáció, globalizáció és a bevételek

Hazánkban a rendszerváltás óta általában is rosszul állunk a munkaerő adóztatásával.

Árva László
2017. 11. 20. 20:21
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem könnyű előre jelezni a robotizáció, a globalizáció és a foglalkoztatás alakulását – pláne egymásra gyakorolt hatásukat. Csath Magdolna egy korábbi cikkemre (Hogy jöjjünk ki a robotok csapdájából?, Magyar Nemzet, október 14.) reflektálva arra hívta fel a figyelmet (A robotizáció és a digitalizáció nyertesei, Magyar Nemzet, október 24.), hogy a külföldi beruházások sok esetben nemcsak az olcsó bérek miatt érkeznek az elmaradott perifériaországokba, hanem az olcsó telephelyek, a nagyvonalú állami támogatások és a lazább környezetvédelmi előírások is vonzók lehetnek számukra. Ugyancsak fontos szempont lehet a telephelyválasztásban a megengedőbb munkaügyi szabályozás, valamint az alacsonyabb társaságiadó-szint is. Abban is igaza van Csath Magdolnának, hogy a robotizáció, ami tényleg itt van a sarkon, talán lassabban fog hatást gyakorolni a munkaerőpiacra a perifériaországokban, mert a tömeges kivándorlás hosszabb ideig semlegesítheti részben ezt a hatást.

Sajnos azonban arra nézve nincs egybehangzó vélemény a közgazdászok közt, hogy a robotizálás összességében milyen hatással lesz a munkaerőpiacra. Bár a közgazdászok nagy része szerint világszerte csökkenteni fogja a foglalkoztatás volumenét, arra vonatkozóan nincs egyetértés, hogy pontosan milyen mértékű lesz a munkaerő iránti kereslet alakulása. A csökkenést előrejelző többségi vélemények mellett van néhány prognózis, amely egyenesen azt állítja: a robotizálás nyomán növekedhet is ez a kereslet. Több internetes portál ismertette a Boston Consulting Group németországi leányvállalatánál dolgozó Rainer Strack véleményét, aki szerint a robotizálás nyomán „valójában még több munkaerőre lesz szükség, mint most, csak másmilyen képességekkel, mint amilyenekkel most dolgoznak az emberek”. A szakértő ennek alapján a szegényebb országokból érkező bevándorlás ösztönzését jelölte meg megoldásként.

Csakhogy ezzel a javaslattal két gond is van. Egyfelől a szakértők döntő többsége szerint a robotizálás nyomán valóban lesz igény újfajta munkákra, ám a megszűnő állások száma így is nagymértékben felül fogja múlni a keletkező új állásokét, így az összfoglalkoztatás 20-30 százalékkal is csökkenhet a fejlett országokban 2050-ig. Ezzel a javaslattal ráadásul a szegény országok sem járnának jól, hiszen a tehetséges emberek elvándorlásának elősegítésével tönkretennék a fejlődési lehetőségeiket is. Egyre inkább gyakorlattá válik, hogy csak a képzett bevándorlókat fogadják be a fejlett országok, ami a fejlődő országokban szinte lenullázhatja az esélyeket, ahogy hazánkét is gátolja hosszú távon a képzett magyar munkaerő tömeges kivándorlása.

De a robotizálás és a globalizáció esetében mégis az a fő kérdés, hogy minek vigyük ki a termelést egy távoli, olcsó bérű országba, ha ugyanazt a munkát még olcsóban és jobban el lehet végeztetni robotokkal a piacokhoz közel lévő telephelyeken. Ezek a robotok továbbá csak egyszeri beruházást jelentenek, míg a munkaerő alkalmazása folyamatos bérkiadásokat igényel, amire további állami elvonások terhelődnek.

A munkaerő-keresletre gyakorolt hatáson túl fontos annak a vizsgálata is, hogy a robotizálás milyen mértékben hat a munkaerőpiacon keresztül az állami költségvetés bevételi oldalára. Nyilvánvaló, hogy a kormányzatok kiadásai (a politikusok minden fogadkozása ellenére) nem csökkennek, hanem folyamatosan emelkednek a GDP növekedésével együtt. Az állami költségvetés bővülésének legfontosabb oka az infrastruktúra fejlesztésének, valamint a „jóléti állam” (oktatás, egészségügy, munkanélküli-juttatások, átképzések stb.) fenntartásának és fejlesztésének növekvő igénye. Fölvetődik a kérdés, miből lehet fedezni ezeket, amikor a foglalkoztatás csökkenni fog, és ezért a munkabérekre terhelt elvonások és adók is visszaesnek.

Mindenütt a világban eluralkodott a nemzetközi nagyvállalatoknak kedvező társaságiadó-csökkentési és támogatásnyújtási „verseny”, ami ebben a helyzetben erősen mérsékelheti a kormányzati bevételeket és növelheti a kiadásokat. Az egymással vetélkedő csökkentések révén a társasági adót igen könnyű – úgynevezett transzferárszabások alkalmazásával – a nagy nemzetközi vállalatoknak minimalizálniuk, illetve akár teljesen elkerülniük is. Ha pedig a kormányok a nagyvállalatoknak kedveznek, kénytelenek a másik oldalt, a kisvállalkozásokat és a munkabért erősebben adóztatni.

Ezeknek a költségvetési kihívásoknak oly módon lehetne megfelelni, ha az egyes országok jóléti kormányzati kiadásait nem annyira az élőmunkára terhelt elvonásokból, hanem egyéb költségvetési bevételekből is fedeznék. Ilyen egyéb bevétel lehet a fogyasztási adók mellett például a megfelelően ellenőrzött, a csalásokat nemzetközi szinten kiküszöbölő társasági adó, a progresszív (az egészen magas jövedelmekre kivetett) személyi jövedelemadó, illetve a szintén erősen progresszív (szintén csak az egészen nagy vagyonokat érintő) vagyonadó. El lehetne gondolkozni a Bill Gates vagy Elon Musk által javasolt, illetve Dél-Korea által már alkalmazott robotadók bevezetésén is, bár kétségtelen: nehéz pontosan meghatározni, mire is vesse ki az állam ezt az új adót anélkül, hogy jelentősen visszavetnék a technikai fejlődést.

Hazánkban a rendszerváltás óta általában is rosszul állunk a munkaerő adóztatásával. A túladóztatás az 1990-es átmenet után azonnal megkezdődött, részben a túlzottan magas személyi jövedelemadó, részben a társadalombiztosítási elvonások kiemelkedő szintje következtében. Magyarországon nemzetközi mércével igen magas az adóék (ami azt mutatja meg, hogy a teljes munkaerőköltség összesen hány százalékát vonja el az állam adók, járulékok formájában). Az adóék esetében közömbös, hogy az elvonásokat a munkavállaló vagy a munkaadó fizeti be, lényeg, hogy a munkavállaló nem kapja kézhez ezeket az összegeket. Világraszóló botrány, hogy nálunk a dolgozókat 1990–2010 között Európán belül az egyik legmagasabb, 50–57 százalék közötti adóék sújtotta. Úgy is mondhatnánk, a magyar munkavállaló januártól július közepéig kizárólag az államnak dolgozott, csupán attól kezdve kezdett saját magára és családjára keresni. És bár 2010 után folyamatosan csökkent az adóék a személyijövedelemadó- és a társadalombiztosítási elvonások folyamatos mérséklése nyomán, még mindig a legmagasabbak közé tartozik Európában: 2016-ban az OECD szerint 48,25 százalék volt. Ezek a kiemelkedő elvonások nagymértékben hozzájárulnak a magyar munkaerő Nyugatra vándorlásához.

A bérekre terhelt elvonásokat tekintve a hazai helyzet önmagában is beavatkozást igényelne, de a robotizáció következtében mindez általában is egyre sürgetőbbé válik. Ha el akarjuk kerülni az ország kiürülését, valamint a jóléti rendszerek, azon belül is elsősorban az oktatási és az egészségügyi további züllését, akkor következetesen csökkenteni kell az élőmunkát terhelő elvonásokat.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.