Tréfában nem ismer humort – értelmezi újra Karinthy Frigyes híres sorát a Valami Amerika múlt héten bemutatott 3. része. Herendi Gábor alkotása máris kasszasiker, így a nagyközönségre gyakorolt hatása nehezen alábecsülhető. Ha a poénok nem is terjednek majd futótűzként, mint az Üvegtigris-féle „Ízirájder, öcsém!”, a gegek sokakhoz eljutnak, a szájhagyománynak és a közösségi médiának köszönhetően jóval több emberhez, mint ahányan jegyet váltanak a moziban. Ekkora közönséggel akár választást is lehet nyerni.
– Dőlj előre, kérlek – mondja az egyik, börtönben ülő maffiózó a másiknak, majd engedelmeskedő társa végbeléből előhúz egy viperát, hogy azzal fegyelmezzen mindenkit, aki nem hajlik a jó szóra. Egy másik jelenetben – a várva várt happy endhez közelítve – a boldog pár büszkén sétál újszülött gyermekével, a férfi csupán azt nehezményezi, hogy a kicsi bőrszíne nem egyezik az övével. Nehezen hiszi, hogy a nőnek valóban a felmenői, nem a férfiismerősei voltak feketék. Egyetlen dolog nyugtatja meg, amikor a párja közli a csecsemő nemi szervének méretét. – Ebben legalább rám ütött – sóhajt fel az apa. A sort folytathatnánk, a Valami Amerika 3. poénjai csupán szerkezetileg térnek el egymástól.
Andy Vajna kormánybiztos évekkel ezelőtt, amikor átvette a romokban heverő magyar filmipar irányítását, az amerikai álomgyárhoz mérhető ígéretet tett: több százezres nézőszámot jósolt úgy, hogy akkor a pár ezres is nagy dolognak számított itthon. Az első években, néhány kivételtől eltekintve – Liza, a rókatündér; Coming out – a prognózis üres ígéret maradt, ám 2016 környékén valami megváltozott, és a Magyar Nemzeti Filmalapnak hirtelen már nem kellett magyaráznia az adatokat. Elindult a közönség, és jöttek a fesztiválsikerek is: a Saul fia diadalútja, a Mindenki döbbenetes Oscar-díja, a Testről és lélekről mai napig tartó nemzetközi menetelése az elismerések szempontjából legitimálta Vajna rendszerét.
A szerzői vagy művészfilmek azonban elsősorban hosszú távon hitelesíthetik a filmalap működését. Amint elmúlik a díjak eufóriája, a film akkor kezdi igazi működését, valódi értékét pedig csak évtizedek távlatából mérhetjük fel. Akkor is szükség van erre a távolságra, ha Enyedi Ildikó és Nemes Jeles László alkotásai kapcsán az ítélet vélhetően nem sokat változik.