Sajnos nem Haynau, inkább Kossuth a Kossuth téren – kommentálta március 15-én egy radikálisan Európai Unió-párti liberális publicista egy poszt alá, amelyben lehaynauzták Orbán Viktort a beszéde miatt. Így van – ért egyet ultrajobboldali-monarchista ismerősöm a libsivel. Orbán balliberális szempontból a nemzeti bezárkózás, a maradiság, a fejletlenség, a Nyugat-ellenesség képviselője, az újfeudalizmus megteremtője. Ultrajobbos-monarchista szempontból viszont populista és plebejus nacionalista. Ráadásul református. Hogyan is lehetne Orbán Viktor Haynau? Egyre több liberális tekint vissza nosztalgiával a Habsburgokra – és megjelent ez a nosztalgia a radikális jobboldalon is.
Ha Orbán győz, kilépünk – vagy kiakolbólítanak minket – az EU-ból, és akkor itt sárország lesz, nacionalista Mucsa, elmaradottság, hűbéresség, putyini terror. Valóban, a miniszterelnök maga mondta, hogy félázsiai nép vagyunk, nem való nekünk a liberális demokrácia. Ha viszont az ellenzék győz, vége a függetlenségnek, vele a nemzetnek, migránsokat telepítenek be, integráció címszó alatt pedig újra eladják az állami javakat az idegen nagytőkének.
1905 januárjában megbukik a kiegyezés óta kormányon lévő Szabadelvű Párt. A választást a függetlenségi eszmét zászlajára tűző „nemzeti koalíció” nyeri, egy nacionalista, keresztény-konzervatív alapon antikapitalista és antiliberális szekértábor. Ferenc József nem hajlandó kinevezni az új kormányt, helyette a bécsi illetőségű Fejérváry Géza testőr tábornokot teszi egy átmeneti kabinet élére. Hirtelen visszatér az abszolutizmus, de fellángol a „nemzeti ellenállás” is, minthogy egyes vármegyék nem hajtják végre a darabontkormánynak csúfolt kabinet utasításait. Az akkori „balliberálisok”, a szocialisták és polgári radikálisok viszont a bécsi abszolutista törekvéseket támogatják. Kristóffy József belügyminiszter titkos tárgyalásokat kezd a Szociáldemokrata Párttal, társadalmi reformokat ígérve, ha Bécs-barát politikát folytatnak.
A „nemzeti oldal” fő jellemzője a nacionalista szűklátókörűség, ekkor már antiszemitizmussal is elegyítve, illetve a munkássággal és a szegényparasztsággal szembeni mély lenézés és arrogancia. Kapitalizmusellenessége sem más, mint pőre feudalizmusnosztalgia és modernizációellenesség. A dzsentri számára minden, ami modern, nem magyar. „Nem magyar Budapest. Nem magyar a pesti nyelv. Nem magyar a közigazgatás államosítása. Nem magyar a börze. Nem magyar a szocializmus. Nem magyar a nemzetköziség. Nem magyar a mezőgazdasági munkások szervezkedése. Nem magyar a mozgó tőke. Nem magyar a szecesszió s a szimbolizmus. Nem magyar a felekezetek kihagyása az oktatásból, a vallás elhagyása a tanításból. Nem magyar a gúnyolódás. Nem magyar a türelmesebb szerelmi erkölcs. Nem magyar az általános választójog. Nem magyar a materializmus ” – írja Ignotus a korai Nyugat hasábjain. A progresszivista értelmiségi a függetlenségpárti dzsentri szemében hazaáruló, „osztrákbérenc”, „bécsi ügynök”. „Az értelmiség egyik felét, ha mer más fejjel gondolkozni, mint a másik fele, idegen bálványok imádójának bélyegzik, és kilakoltatják a nemzet szeretetéből” – fogalmaz másutt Ignotus.