A gyermekvállalás ösztönzésével kapcsolatban számos gondolat jelent meg a Magyar Nemzet hasábjain. Kevés szó esett viszont arról, hogy ennek az egyik hosszú távon fontos lépése a nyugdíjrendszer reformja lenne.
A társadalombiztosításnak három módja lehetséges: a biztosításalapú, amely a munkavállalók befizetésein alapul; a költségvetési finanszírozás és az, ha a gyermekvállalást a humán tőkébe való befektetésként kezeljük. Utóbbi esetben a nyugdíj, legalábbis részben, ennek a befektetésnek a hozadéka, megtérülése lenne. Biztosítás és befektetés lehet magánalapú is, de ekkor nincs benne szolidaritás. Ha pedig egyszerűen a költségvetésből finanszírozzuk a nyugdíjakat, akkor elvész az egyéni felelősség.
A társadalombiztosítás kötelező jellegű, ezért van kifizetéseire állami garancia, de benne van a szolidaritás számos eleme is. Ugyanakkor a kapcsolat az egyéni teljesítménnyel egyértelmű. A jelenlegi magyar rendszer a szociális hozzájárulási adó (szocho) bevezetése óta, amely a vállalati járulékfizetést adó jellegűvé tette, kettős természetű: a munkavállaló járulékfizetése és munkaviszonyának hossza hatással van a polgár nyugdíjára, de az időskori ellátás finanszírozásához az állam az adókból, jelesül a bérekhez kapcsolt szochóból jelentős összeget utal a nyugdíjalapba.
A bérekhez kapcsolt adótétel a vállalatoknak költségtényező. Nekik a dolgozó nettó bére és a tényleges bérköltségek között a különbség (adóék) igen jelentős versenyképességi tényező. Ezért is szeretné a kormányzat mindkét adónemet (szja, szocho) folyamatosan mérsékelni. A dolgozót azonban a nettó bére érdekli, a nyugdíja is ehhez igazodik.
A jelenleg érvényben lévő nyugdíjrendszer feltételei a kialakulásának idején meglévő helyzethez képest alaposan megváltoztak. A társadalom elöregszik. Napjainkban, amikor a gyermekvállalás egyéni döntéssé vált, elengedhetetlen, hogy a nyugdíjrendszer is összekapcsolódjék a gyermekvállalással. Miért? Mert a társadalom fennmaradásához a felnövekvő nemzedék mindenképpen szükséges.