Hetek óta felfokozott indulatokkal fortyog az új Nemzeti alaptantervről (NAT) szóló vita. Igaz, egyelőre csupán vádaskodások, minősítgetések röpködnek a levegőben, az érdemi párbeszédet akadályozzák az indulati elemek, az ideológiai pozícióikat veszélyeztetve látók szűnni nem akaró dühkitörései.
Az új NAT fő kritikusai a pedagógustársadalom nehezen értelmezhetően kis százalékát „tömörítő” szakmai szervezetek, mint például a Történelemtanárok Egyesülete, a Magyartanárok Egyesülete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és természetesen a liberális, baloldali irodalmi, történelmi körök „usual suspectjei”, akik rögvest csatasorba álltak a NAT elleni frontális támadáshoz.
Vásárhelyi Mária szociológus például döbbenetének adott hangot, amiért a szülők még nem lázadtak fel az új NAT ellen. Mint írja: „Számomra az elmúlt tíz év talán legnagyobb csalódását az okozza, hogy a szülők milyen elképesztő közönnyel nézik végig, ahogy az oktatási kormányzat – nyilvánvalóan feletteseik utasítására – megpróbál tudatlan, műveletlen, a modern kor kihívásaira felelni képtelen, versenyképes tudással nem rendelkező, nacionalista, soviniszta, önálló gondolkodásra képtelen zombikat nevelni a gyerekekből.”
Minden nézőpont kérdése. „Tudatlan, műveletlen”, értsd: a liberális, baloldali eszméken kívül valami mást, jelesül a patrióta hazafiságot is kidomborító tantervről van szó. „Nem ad versenyképes tudást”, értsd: részben szakít a korábbi, liberális szemléletű tantervekkel. „Önálló gondolkodásra képtelen zombikat nevel”, értsd: nem dominánsan a liberális, baloldali eszmék szűrőjén át látja és láttatja nemzetünk történelmét és irodalmát.
A vádak legsűrűbben visszatérő eleme: a NAT fasiszta, antiszemita írókat erőltet a diákokra. Nyáry Krisztián, a magyar írók, költők hálószobatitkainak kiváló értője leleplező szándékkal citált az olvasó elé egy 1936-os Herczeg Ferenc-szöveget, amelyben az író Benito Mussolinit méltatja. Innentől kezdve az érintettek egyértelműen fasisztának bélyegezték Herczeg Ferencet.