Képzeljük el, mi lenne a hazai és a nemzetközi reakció, ha a Nemzeti Filmintézet meghatározná, hogy egy film főszereplőjének milyen etnikai csoportból kell kikerülnie, hogy a szereplők hány százalékának kell bizonyos úgynevezett mellőzött – mint LMBTQ+, fogyatékos vagy kisebbségben levő etnikai származású – csoportokhoz tartozni, vagy hogy hány kreatív közreműködőnek kell nem fehér férfinak lennie. Már látom az Európai Unió által Magyarország ellen indított eljárást, az elemi felháborodást a magyar kulturális körökben, az élőláncot a filmesek székháza körül és a vezető magyar véleményformálók hatalmas tiltakozását a történelem legrosszabb periódusaira emlékeztető új szabályok miatt. Hollywoodban máshogy gondolják. És tesznek is érte.
Szeptember nyolcadikán a hollywoodi világ meghatározó szerve, az Oscart is birtokló Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) pontosan a fenti elveket magában foglaló új szabályokat vezetett be. A filmakadémia négy kategóriát határozott meg azon filmeseknek, akik szeretnének aspirálni a legjobb film kategóriájában az Oscar-díjra. A díjra jelölt filmnek a négy kategóriából kettőnek kell megfelelnie, hogy egyáltalán indulhasson a versenyen. A megfelelést az előzően benyújtott „bizalmas kérdőív” kitöltésével ellenőriznék. Az első kategória a filmben látható személyek és témák etnikai hovatartozása. Hogy itt mire is gondolnak? Nevesítik az ázsiai, latin, afroamerikai polgárokat vagy az alaszkai őslakosokat, a közel-keleti és észak-afrikai vagy született hawaii vagy más csendes-óceáni szigetről származó embereket, mint akiket meg kell jeleníteni. Az is számít, hogy a film olyan „kevésbé megjelenített” témát érint, mint a nők, a kisebbségek, az LMBTQ+, a fogyatékosok, a siketek vagy a nagyothallók világát. A második pont azt követeli, hogy a filmet készítő művészek és technikusok között számszerűsítve legyenek az első pont alatt említett csoportok képviselői.
A harmadik követelmény nemcsak a film gyártóira, hanem a forgalmazó és pénzügyi szolgáltatást nyújtó társaságokra is vonatkozik. Követelmény az, hogy a fent említett kisebbségek különböző fizetett fejlesztési programokban vegyenek részt. A negyedik pont a stúdiók vezetésének etnikai összetételét illeti. Lényeges az, hogy több felsővezetőnek kell az úgynevezett hanyagolt kisebbségekhez tartoznia. Ha a javasolt film megfelel a fenti négy követelmény közül kettőnek, akkor indulhat a versenyen. Különben pedig nem.