Előbb kicsit emlékezzünk, miért is jó az Európai Unió. Talán nem mindenkinek tűnt fel, hogy a 28 (ma már, ugye, csak 27) tagállam között a történelemben még sohasem volt ilyen sokáig béke. Olyan szabadon csak a világháborúk előtt utazgathattunk Európában, mint a mostani járvány előtt – és reméljük, utána is. Az Európai Unió négy alapvető, legfontosabb vívmánya és szabadságjoga az áruk, a tőke, a szolgáltatások és az emberek szabad mozgása. Azután említhetünk számos kisebb eredményt – valójában hatalmas sikert –, mint például a GSM-szabványt, az Airbus sikereit és így tovább. Ahhoz, hogy mindezt igazán értékelni tudjuk, érdemes elmélyedni az Európai Unió történelmében.
Az Európai Unió legfelsőbb csúcsszerve az Európai Unió Tanácsa. A tanács tagjai a tagállamok felelős államfői és miniszterelnökei. Nem véletlenül tartják ők a csúcstalálkozókat. Ők döntenek a fő politikai irányvonalakról. És ezekről csak ők dönthetnek. Nem hoznak jogszabályokat, „csak” kiadják a feladatokat a bizottságnak, de azért ugye az nem kis csúsztatás, mintha úgy tennénk, hogy a parlament dönt (lásd előző cikk).
Miközben az Európai Unió jogelődje 1957-ben a római szerződéssel jött létre, az Európai Parlament csak 1979-ben alakult meg. Részükről azóta tart a szakadatlan, folyamatosan durvuló harc minél több és több jogosítvány megszerzéséért. Azóta tesznek úgy, mintha ők képviselnék az igazi EU-t.
Eleinte a parlamentnek csak amolyan méltatlankodási joga volt néhány szociális ügyben. Ám a demokrácia jegyében évről évre egyre több bekiabálási jogot követeltek. Idővel a legtöbb fontos területen elérték az „együttdöntési eljárást”, amit mára átneveztek a „rendes jogalkotói eljárás” jogának. Ez utóbbi lényege: a felvetett javaslatot a bizottság kidolgozza (tárgyalva az összes érintett féllel), majd az anyagot párhuzamosan megküldi a tanácsnak és a parlamentnek. Ők előbb külön-külön, majd együtt többkörös olvasási fordulókban vitatkoznak, módosítgatnak. Ám ha a harmadik körben sem tudnak egyetértésre jutni, akkor vége, nincs döntés. Vegyük például a nevezetes 7. cikkely ügyét. A parlament hathatós magyar balos támogatással áterőltette a Sargentini-jelentést, amiből a bizottság javaslatot készített, amit pedig az aktuális elnökség javaslatára a tanácsnak majd valamikor napirendre kellene venni.