Ősztől katolikus szemléletű történelem- és irodalomtankönyveket is választhatnak az iskolák. Egyelőre a 9. és 10. évfolyam számára, középiskolásoknak készültek el a könyvek a Szent István Társulat az Apostoli Szentszék Könyvkiadója gondozásában, illeszkedve az új Nemzeti Alaptantervhez.
Erre a hírre hamar érkezett egy újságírói válasz, Borbás Barna tollából.
Mivel részt vállaltam az állami történelemtankönyvek átdolgozásában és a róluk lefolytatott vitában, ezért nem közömbös számomra ez a hír, főleg a Válasz Online értékítélete fényében: „Az egyházi történelemtankönyvek jobbak, »tudományosabbak«, mint az államiak. Különösen olyan szenzitív témában, mint a magyar őstörténet.” Nem tudok róla, hogy Borbás Barna akár gyakorló pedagógus, akár kutató történész lenne, ezért a fentieket publicisztikai véleményként veszem tudomásul. Nekem is szentel figyelmet, amikor hősiesen felfedezi, hogy a László Gyula Kutatóközpont és Archívum igazgatója vagyok, és az állami tankönyvekben több teret kap László Gyula „kettős honfoglalás” elmélete, mint a katolikusban. Bár az elmélet mellett érvelő tanulmányom írásakor, 2015-ben még akadémiai kutatócsoportban dolgoztam, de úgy látom, ez a körülmény nem érdemesíttetett említésre.
Oknyomozó újságírótól azért többet vártam volna, ugyanis Borbás nem csapott le egy magas labdát. Azt ugyan észrevette, hogy Szent István királlyá koronázásának helyét Esztergom helyett Székesfehérvárban állapítom meg, de azt már nem, hogy én Székesfehérvárott is dolgozom, így nyilván hazabeszélek. (Ami nem lenne helytálló, mert ezt a nézetemet szintén szaktanulmánnyal alapoztam meg 2019-ben. Egyébként az általa idézett Thoroczkay Gábor érveit olvastam, azok nem győztek meg, de a szakmai vitának nem itt van a helye.)
Van némi hírértéke annak, hogy egy ellenzéki hírportál számára tetszetősebb a 9. osztályos katolikus történelemtankönyv, mint az állami kettő. Érdemes belelapozni és összehasonlítani!
Magam csak néhány megjegyzésre szorítkozom. Általánosságban annyit bocsátok előre, hogy egy jórészt katolikus országban természetes, ha a katolikus szellemiség markánsan meg akar jelenni az oktatásban, akár tankönyvvel, hiszen a katolikus egyház közoktatási feladatokat is ellát hazánkban (több iskolájuk az élvonalban van). Mindez annyira kézenfekvő, hogy nem értem, miért kellett a rendszerváltás óta harmincegy évet várni erre: a balliberális kormányok idején nagy szükség lett volna egy katolikus szellemiségű tankönyvcsaládra!