A törvényjavaslat közelmúltbeli beterjesztése és egy héttel ezelőtt történt elfogadása rég nem látott és indulatokkal teli közéleti vitát indított, ami nyilvánvalóvá tette, hogy a kérdésben nincsen középút. Pedig nem volt ez így eleve elrendelve. Ha középút nem is, de korábban létezett egy modus vivendi, amellyel több-kevesebb elégedettséggel és elégedetlenséggel mindkét oldalon, időnként morogva vagy szitkozódva, de valamennyien együtt tudtunk élni. A miniszterelnök 2015 nyarán így fogalmazott: „Magyarország toleráns ország. A tolerancia nem azt jelenti, hogy tőlünk különböző életfelfogásokat azonos szabályozás alá vonnánk mint a sajátjainkat; különbséget teszünk köztük. A tolerancia türelmet jelent, a tolerancia együttélési képességet jelent. A magyar alkotmány ezen az alapon áll: világosan különbséget tesz a férfiak és nők között létrejött házassági kapcsolat és az ettől különböző együttélési formák között; ezt meg fogjuk tartani. Én hálás vagyok egyébként a homoszexuálisok magyar közösségének, hogy nem azt a provokatív magatartást folytatja, amivel számos európai országnak meg kell küzdenie, és ami pont az ellenkező hatást váltja ki, mint amit egyébként ki szeretnének váltani. Meggyőződésem, hogy Magyarországon – bár az alkotmány világosan különbséget tesz házasság és más együttélési formák között – az egyébként a hagyományostól, a mi életfelfogásunktól eltérő életmódot folytató emberek biztonságban vannak, megkapják az emberi méltóság őket megillető tiszteletét. Ami azt jelenti, hogy szerintem ez jó, így tudunk együtt élni. Ha bármelyik irányba elmozdítjuk ezt a rendszert – akár mi erőteljesebb szabályokkal lépünk föl, akár a homoszexuálisok közössége kihívóbb magatartást tanúsít –, akkor szerintem a mostani, békés, nyugodt és egyensúlyi állapot meg fog bomlani. Ez senkinek nem érdeke. Mindenkinek az az érdeke, hogy együtt tudjunk élni. Szerintem így, ahogy most vagyunk, együtt tudunk élni.”