idezojelek

A népszavazás sikerfeltétele

Az egyértelmű eredményt a parlament közjogi felhatalmazásként értékelheti majd.

Cikk kép: undefined

A gyermekvédelmi népszavazás nemcsak a gyerekekről és nemcsak a szexuális nevelésről szól, hanem Magyarország jövőbeli kormányzásáról is. A fekete-fehér alternatívák közötti döntéssé egyszerűsödött jövő április-májusi választás kimenetelétől függ, hogy a népszavazás megmarad egy társadalmi szerződés szándéknyilatkozatának, vagy kormányprogram lesz belőle.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kérdéskör

A Fidesz azért fogadta el a gyermekvédelmi törvényt, mert annak tartalma politikai programjának fontos része, s mert azt akarta, hogy erről a kérdésről szóljon a 2022-es választás előtti közéleti vita. Az önkormányzati választáson nem tartalmi kérdések, hanem egy politikus botránya befolyásolt több szavazót is, s alighanem az akkor felülkerekedő Karácsony Gergely szívesen lépne bele ugyanabba a folyóba. Az az érdeke, hogy a reflektorfény ne személyes kvalitásaira, hanem a hatalmat gyakorlók gyengeségeire irányuljon.

Egy demokrácia akkor működik jól, ha a választók nem hirtelen felindulásból, hanem alapos megfontolással, az alkalmasabb, szimpatikusabb és a jobb programot képviselő országvezetőre tudnak szavazni. A kormány által kezdeményezett népszavazás kérdésköre jól mutatja a két magyarországi politikai tábor vezetőinek eltérő család-, gyermek- és jövőképét, azaz valódi választási lehetőség elé állítja a polgárokat. A hagyományos jobboldal mindig a család, és ezáltal a szülők társadalmi szerepét és felelősségét hangsúlyozta.

A baloldal viszont a haladás, a felvilágosodás és a „társadalmi kötöttségek” alóli mentesülés híve.

Az egyre inkább Gyurcsány Ferenc által vezetett baloldali összefogás gondolkodása más kérdésekben is élesen különbözik a nemzeti oldalétól, legyen szó Brüsszel szerepéről, az adókulcsokról vagy épp a magyarság összetartásáról, de a gyermekvédelem ügye van legközelebb a legtöbb ember életéhez ezek közül, legyen szó leendő vagy tényleges szülőkről, illetve a nagyszülőkről. A gyermekek nevelése mindannyiuknak fontos lehet.

Még nem ismert, hogy pontosan mely kérdésekben lesz kiírva a népszavazás, hiszen a kezdeményezettek közül a választási bizottság és az igazságszolgáltatás még megsemmisítheti egyiket-másikat. Szemben a brüsszeli vádakkal, a magyar jogállam működik. A kérdések azonban másodlagosak, a lényeg a kérdéskörön van. Márpedig e kérdéskörről biztosan lesz népszavazás. A kormánypárt ­láthatóan pontosan kiszámolta, hogy legyen közjogi esélye a parlamenti választások előtti szavazásnak, s ha az ötből egyetlen kérdés is marad kiírható, mindenki érteni és tudni fogja, hogy itt a népszuverén miről is dönt valójában.

A részvétel

Ellenvetésként felhozható, hogy a migráció és különösen a Magyarországra kényszerített „betelepítési kvóta” elleni népszavazás is sokakat érintett és érdekelt, az akkori népszavazáson mégis csupán a jogosultak alig több mint 41 százaléka jelent meg, s ezért az nem volt érvényes. Ez igaz, de két fontos különbség azonosítható. Egyrészt a migrációkritikus, öt évvel ezelőtti népszavazás kapcsán reális esély volt az érvényes népszavazásra. Nem a 3,3 millió kormánypárti szavazat volt kevés, hanem az ellentábor bojkottja hatásos. Azokban az években a Fidesz kétharmados többsége elolvadt a parlamentben, így a világos népszavazási eredmény kevés volt az alkotmány megváltoztatásához.

A Gyurcsány-koalíció most is a népszavazás bojkottjában hisz. Még a szélsőjobboldaliból balliberálissá alakuló, „politikai transznemű” Jobbik is ezt szorgalmazza, holott vezetője júniusban egész frakciójával megszavaztatta a gyermekvédelmi törvényt. A baloldal régi és új törzsszavazói, elkötelezett támogatói tehát nem lesznek jelen a népszavazáson.

A bojkott értelmetlensége

Csakhogy 2021 vagy 2022 elejének Magyarországa máshogy néz majd ki, mint a 2016-os évé. A világos népszavazási eredménynek nem kell közjogilag is érvényes kötelezettséget teremtenie az Országgyűlésnek, a kormánypártok kétharmados többsége e nélkül is tud alkotmányt módosítani vagy sarkalatos törvényt alkotni. Ami 2016-ban hiányzott, a 2018-as választásnak köszönhetően most a Fidesz és a KDNP képviselőinek biztosított. Egyértelmű társadalmi támogatás esetén legitim módon tudnak még erősebb védelmet adni egyes elveknek. Így, ha a kormány által kezdeményezett népszavazás nem is lenne érvényes, de mégis egyértelmű eredményt hozna, az a parlament felé közjogi felhatalmazásként lenne érthető. Mindez sűrű és aktív februári politikai idényt ígér, hiszen a népszavazás, annak közjogi következménye és a köztársasági elnökválasztás is egy időbe fog esni. Sejthető: a gyermekvédelmi törvény vitájában aligha fog „jobbliberális” személyt köztársasági elnöknek javasolni a kormányoldal.

A migrációellenes népszavazástól nemcsak a következményeiben, de az elvárásaiban is különbözik a gyermekvédelmi referendum. 2021-ben egyértelműen fogalmazott a miniszterelnök. Nem érvényes, hanem egyértelmű népszavazási eredményt hozó választ szeretne elérni. Olyan helyzet nem állhat elő, hogy sokan mennek el szavazni, de nem elegen. Ha sokan vesznek részt a népszavazáson, az már elegendő lesz a kormánynak. Hiába bojkottálja a kezdeményezést a baloldal, az egyértelmű eredmény (öt éve a szavazók több mint 98 százaléka a kormány oldalán volt) már győzelem a kormányoldalnak.

A taktika

Természetesen minden valamirevaló politikus a pártversenyre is gondol szavai megválasztásakor és cselekedetei megtervezésekor, nemcsak programjának tartalmára. A kormányzati népszavazás kezdeményezése is megfelel ennek a kritériumnak. A fideszes tábor – jól láthatóan – egységes a gyermekvédelem ügye mentén. Szinte minden Fidesz-szavazó egyetért a júniusban elfogadott törvény lényeges elemeivel. Ugyanakkor a választási győzelem reményében összetákolt Gyurcsány-koalíción belüli különbségek egyértelműek, az idősebb baloldali szavazók természetes konzervativizmusuk, a Jobbik szavazói ideológiai múltjuk miatt ebben az egyetlen kérdésben a kormány oldalán vannak. Legalább a baloldali tábor negyede-ötöde a gyermekvédelem pártján áll, a Fidesz tehát a népszavazást a magyar belpolitikában a baloldali pártok és baloldali választók közötti elidegenedés erősítésére is használhatja.

E pártok két reakciót adhatnak. Egyrészt kitarthatnak a közös koalíció mögött, a programszintű konvergenciát tovább folytatva. A Jobbik vezetője első tanácstalanságában ezt az utat választotta, a Pride-on felvonuló néhány párttársának üzenetével. Ennek következménye lesz azonban, hogy a Jobbik 2018-as szavazótábora tovább csökken. Másrészt a szivárványkoalíció a szivárványkérdésben szét is szakadhat. Egyelőre erre nyilvános jel nem utal, de elméleti forgatókönyvként nem lehet kizárni, a választásokig hátralévő kilenc hónap még sok fordulatot hozhat.

A népszavazásnak a magyar belpolitikán túlmutató európai taktikai dimenziója is van. Napnál világosabb, hogy a brüsszeli hatalmi centrumban hangadó körök a magyar gyermekvédelmi törvény miatt akadályozzák hazánk európai forrásainak folyósítását, a helyreállítási terv jóváhagyását. Céljuk, hogy a magyar belpolitikába beavatkozzanak és egy engedékenyebb miniszterelnököt jelöljenek ki. Csakhogy belső ellentmondásba ütköznek: ha korábban fontos volt a helyreállítás azonnali megkezdése, most ideológiai okokból miért nem az? Ezek alapján sejthető, hogy hamarosan mégis megszületik a magyar pénzügyi terv engedélye. Talán nem véletlen, hogy mindez a szeptember 26-i német parlamenti választás után várható. A brüsszeli körök azonban a költségvetési támogatások jóváhagyásához szeretnék, ha a magyar kormány legalább szimbolikusan ellépne a gyermekvédelmi törvénytől. A népszavazás erre a közvetett elvárásra ad taktikus választ. Nem a magyar kormányon, hanem a magyar embereken múlik mostantól, hogy megmarad-e a gyermekvédelmi törvény. Szeptemberben pedig a magyar emberek még nem fognak dönteni tudni, azaz nincs a magyar járandóságért cserébe semmilyen engedményre esély és lehetőség sem.

Garancia a folytatásra

Azt, hogy sikeres lesz-e a kormány népszavazási kezdeményezése, végül is nem az dönti el csupán, hogy sokan mennek-e el és hogy egyértelmű döntés születik-e. Ezek is nagyon fontosak, de nem elegendők. A magyar alkotmányjog értelmében a népszavazásoknak három évig van kötőerejük. 2022 tavaszán azonban négy évre választ Magyarország új parlamentet. A népszavazás ennek a parlamenti választásnak lesz a jobboldali előválasztása. Várható, hogy egy új társadalmi szerződésre irányuló szándéknyilatkozat születik majd, de a szerződés megkötése és betartása csak akkor biztos, ha a Fidesz megnyeri a választásokat. A Gyurcsány-koalíció megígérte, hogy hatalomra kerülve eltörli-átalakítja a törvényt, Orbán Viktor viszont biztos, hogy e törvény szellemében folytatná kormányzását. Jövőválasztás következik.

A szerző a Nézőpont Intézet vezetője

(Borítókép: Az Országgyűlés plenáris ülése. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Az igazság ideát van, csak meg kell érte küzdeni

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Hatszáz napnyi gyötrelem

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.