A nemrég lezajlott választások után jelentős belpolitikai változások nem várhatók Oroszországban jó darabig. E rövid írás ennek fényében vizsgálja meg az orosz külgazdasági politika mozgásterét, hiszen ha a belső környezet nem is módosult (legalábbis jelentősen), de a külső környezet radikális átalakuláson megy keresztül jelenleg, és Oroszország – reagálva a változásokra – úgy tűnik, hogy újraszervezi külgazdasági kapcsolatait.
Az orosz külgazdasági átalakulás több síkon is tetten érthető, ezek csaknem mindegyike az ázsiai térség irányába fordítja Oroszországot. Elég csak megemlíteni az amerikaiak által feladott Afganisztán esetét, amely mind Oroszország, mind pedig Kína számára nagyobb geogazdasági (geoeconomic) mozgásteret ad. A délkelet-ázsiai országokban megjelent Moszkva mint fegyverexportőr, és korábban befolyási övezetet szerzett a szíriai rezsim támogatásával. Hasonlóképpen ott van az észak-koreai kérdést befolyásolók között is, és itt az amerikai megközelítéssel szemben nem szankciókkal, hanem tárgyalásokkal szeretne eredményeket elérni. Azaz Oroszország nem passzív elszenvedője a változásoknak, mint a kilencvenes években, hanem aktív alakítója.
Ez a folyamat és a külgazdasági aktivitás nyilván nem most kezdődött, hiszen az orosz külpolitikában 2014 után az egyre kevésbé domináns és hiteles „Nagyobb Európa” koncepció helyét átvette az „Eurázsia” koncepció. Oroszország még az ezredforduló előtt csatlakozott az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködéshez (APEC), alapító tagja lett a Sanghaji Együttműködési Szervezetnek (2001) és 2015-ben létrehozta az Eurázsiai Gazdasági Uniót (EUEU) is. A kelet-szibériai csendes-óceániai kőolajvezeték beüzemelésével Oroszország – Szaúd-Arábiát leváltva – Kína legnagyobb kőolajszállítójává lépett elő. Az orosz fegyverexport 60 százaléka ma már Dél- és Délkelet-Ázsiába áramlik, Indiába, Mianmarba, Laoszba, Vietnamba, a Fülöp-szigetekre és Indonéziába.
Az elmúlt időszakban Oroszország Kínával fenntartott kapcsolatai tovább mélyültek, és a nemzetközi kereskedelem „dollártalanítása” lett a két ország talán egyik legfontosabb közös gazdasági projektje, amely megvalósulása esetén nagyban hozzájárulhat a két ország gazdasági fejlődésének stabilabbá válásához. Mivel az amerikai fél a kínai gazdaság leválasztására törekszik (decoupling), az amerikai dollár dominanciájának mérséklése logikus törekvésnek tűnik a másik oldalon. Hasonlóképpen az amerikai befolyás csökkentésének célja motiválta a Nemzetközi Észak–Dél Közlekedési Folyosó projekt elindítását, amelynek elkészülte nagyban lerövidítené és olcsóbbá tenné az orosz–indiai kereskedelmet.