A jogászi szakma mértékadó részét – értékrendtől függetlenül – megrázták azon teóriák, amelyek a baloldali összefogás győzelme esetén „feles többséggel” történő alkotmányozásra buzdítottak. Szíve joga minden kollégának az alkotmányos rendszer megreformálására sarkallni – de nem így!
Már csak azért is megdöbbentők voltak ezek az elképzelések, mert az alaptörvényre zúduló kritikák főképp abban merültek ki, hogy maga a megalkotás folyamata aggályos volt. Tudniillik a Fidesz–KDNP-pártszövetség élt (a baloldal megfogalmazásában: visszaélt) a parlamenti túlsúlyával.
A bírálatok tehát mintegy azt célozták, hogy egyetlen (akár szövetségesekből álló) politikai csoport ne alkotmányozhasson az ellenzék nélkül. Még akkor sem, ha a választópolgárok erre demokratikusan felhatalmazták.
A jogállamiságnak két megközelítése képzelhető el: a tartalmi és a formális jogállamiság. A rendszerváltozást meghatározó felfogássá, amelyet az Alkotmánybíróság is követett, az utóbbi vált.
A rendszerváltozás ugyanis a legalitás és legitimitás talaján ment végbe, egyfajta jogfolytonosság jegyében. Az elmúlt rendszer bűnöseinek felelősségre vonása főleg ezért nem történhetett meg. (Az Alkotmánybíróság emiatt semmisítette meg például a számonkérést érintő Zétényi–Takács-törvényt a 11/1992-es AB-határozatában, azzal érvelve, hogy jogsértéssel nem lehet korábbi jogsértést orvosolni.)
A jogállamba való átmenet jellegadó ismérve ugyanis az volt, hogy a meglévő jogszabályokat csak a már hatályos jogi normák alapján lehet egyre továbbfejleszteni. Ez a szerves fejlődés már a magyar történeti alkotmányt is meghatározta. Más kérdés, hogy a kommunista jogfosztó rezsimre helyes volt-e ezt alkalmazni. A békés politikai átmenet érdekében azonban ezen vezérelvet még a szocialista jogra nézve is úgymond szentnek és sérthetetlennek minősítették.
Nemzetközi összevetésben számos modell képzelhető el a „nehezített alkotmányozásra”, vagyis az ez irányú többletbiztosítékok kiépítésére. Szóba jöhet egy népakaratot tükröző (tehát igen arányosan, akár civil szervezetek részvételével megválasztott) alkotmányozó nemzetgyűlés megteremtése.