idezojelek

Egy fuldokló ember kapálózása

Az ukrán gabonaügy Brüsszelnek és Kijevnek fog fájni igazán.

Cikk kép: undefined
Fotó: Filip Singer

Az ukrán gabonaimport tilalma nagyon érdekes jogi és politikai helyzetet teremtett. Három közép-európai ország, hazánk, Lengyelország és Szlovákia saját hatáskörben lépett a lakosság egészségének megőrzése és a gazdák megélhetésének védelme érdekében, miután Brüsszel nem volt hajlandó meghosszabbítani a behozatali tilalmat. Erre válaszul Ukrajna eljárást indított a három állam ellen a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO), valamint válaszlépésekkel fenyegetőzik. Valóban bölcs dolog egy háborúban álló országnak ilyen retorikával válaszolni szomszédai jogos félelmeire?

A jelenlegi helyzet megértéséhez először is meg kell vizsgálni, milyen előzményei voltak és ezek hogyan vezettek annak kialakulásához. Ukrajna és az EU, valamint a tagállamok közösen társulási megállapodást kötöttek 2017-ben, ebben többek között a gazdasági integráció részeként egy szabadkereskedelmi övezet kialakítását is előirányozták, ami azt jelenti, hogy vámmentessé válik az ukrán áruk behozatala az uniós piacra. Az Oroszország által indított agresszív háború eredményeként Ukrajna euroatlanti integrációja felgyorsult, és ez a gazdasági együttműködést is intenzívebbé tette. Ahogy a fekete-tengeri kikötők használhatatlanná váltak a megtermelt ukrán gabona elszállítására a háború miatt, úgy felmerült, hogy a világ élelmiszer-biztonságának biztosítása érdekében Európán keresztül történjen ennek kivitele.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kereskedelmi részletszabályok kidolgozására tavaly született egy uniós rendelet is, amely tartalmaz biztonsági rendelkezéseket, pontosan a tagállamok érdekeinek biztosítása érdekében. Ezek alapján az Euró­pai Bizottság bármilyen szükséges védőintézkedést megtehet. Hogy ezt a hatáskört a brüsszeli legfőbb végrehajtó szerv kapta, nem véletlen: az uniós alapszerződések értelmében ugyanis a kereskedelempolitika kizárólagos uniós hatáskör, vagyis egységes uniós döntéshozatal van, a tagállamoknak ehhez kell alkalmazkodniuk. A rendelet felhatalmazása alapján idén májusban Brüsszel lépett is a keleti tagállamok nyomására, és korlátozta az ukrán gabona behozatalát az EU-ba.

Az ukrán gabona kapcsán több kifogás is felmerült: egyrészt nem a megígért tranzitra került sor, hanem az EU-ba értékesítették azt. Ez a dömping nemcsak lenyomta az árakat, ami az itteni gazdák megélhetését sodorta teljes veszélybe, de egyúttal a minősége is komoly egészségügyi aggályokat vet fel. Hiszen a termelésnél semmiféle uniós előírást nem tartanak be, ez olcsóbbá teszi a termelést és kockázatossá a terméket – nem véletlenül született hát meg az említett rendelet a tagállamok védelméről.

 Ahogy ennek a brüsszeli tilalomnak a határideje lejárni látszott, a keleti tagállamok hosszabbításért lobbiztak Ursula von der Leyennél. Hiszen most jön az aratási időszak, és ha ilyenkor lenyomják az árakat, sokan tönkremehetnek miatta.

Brüsszelt ez aligha hatotta meg: szó nélkül hagyták, hogy lejárjanak a meghatározott intézkedések. Erre válaszul a már említett három tagállam saját hatáskörben lépett, amire válaszul Ukrajna eljárást indított a WTO előtt. Ez a fejlemény elsősorban Von der Le­yennek okozhat majd fejtörést, de Kijev számára sem volt egy túl bölcs döntés. 

Lássuk, hogy miért: ahogy már fentebb említettem, az uniós jog egyértelműen kimondja a brüsszeli hatáskört a kérdésben, vagyis a három tagállam uniós jogot sértett. Az, hogy a tagállamok és az uniós intézmények nem tartják be a közösségi jogot, kezd állandósulni, gondoljunk csak a nekünk járó pénzek visszatartására vagy a magyar soros elnökség ellehetetlenítésére, de például a Sargentini-jelentés elfogadásánál se tartották be az eljárási szabályokat. Ez eleve nem túl sok jót vetít előre az EU jövőjét illetően.

Ez egyértelműen lehetőséget biztosít a bizottságnak, hogy kötelezettségszegési eljárást indítson a három tagállam ellen, amely egy elhúzódó folyamat, ami során vagy megoldódik az ügy, vagy végül az Európai Unió Bírósága hoz döntést. Amelyet aztán a tagállamok vagy végrehajtanak, vagy nem. A társulási megállapodás be nem tartása miatt Ukrajna választhatta volna azt az utat, hogy hagyja a bizottságot feloldani a helyzetet. Ehelyett azonban a WTO-hoz fordult, kérve a vitarendezést. Ennek alapja az, hogy az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) rendelkezései is vonatkoznak a helyzetre. Így aztán a nemzetközi jog, az uniós jog és a tagállami jog sajátos találkozási pontjáról beszélhetünk.

Ami különössé teszi a WTO mint eljáró szerv megválasztását, az az, hogy ez a gyakorlatban évek óta működésképtelen mint vitarendezési fórum. Ugyanis 2019-ben a fellebbviteli testületének tagsága három alá csökkent, mára pedig egyetlen aktív tagja sem maradt. Ide lehetne fellebbezni az első fokon a vitarendező testület által meghozott döntés ellen, és itt is lehetne kikényszeríteni a döntések betartását. Azonban a kínai–amerikai kereskedelmi háború részeként már a Trump-adminisztráció megkezdte azt a politikát, hogy a hivatalban lévő tagok mandátumát nem hosszabbítja meg. Ez elvezetett a jelenlegi helyzethez, bár a tagok fogadkoznak, hogy szervezeti reformot követően 2024-től újraindítják a WTO vitarendezését.

Ráadásul a döntéshozatal alapjául szolgáló GATT-egyezmény XX. cikke lehetővé teszi a tagállamoknak az áruk behozatalának korlátozását, amennyiben az közegészségügyi veszélyeket hordoz magában. Ez tökéletesen megállja a helyét az ukrán gabona esetén. Akkor mégis miért ezt a fórumot választotta Kijev? Véleményem szerint az ok az, hogy a tagállamokat – a már említett uniós hatáskör miatt – Brüsszel képviseli a WTO előtt. Ez igazán ügyes csapda: az Európai Bizottság vagy képviseli a renitens tagállamok döntését úgy, hogy ő ellene volt, vagy a tagállamok ellen foglal állást nyilvánosan. Akárhogy is, ebben a helyzetben az újraválasztására készülő Von der Leyen bizottsági elnök nehezen tud nyerni. De nem nyert igazán ezzel a helyzettel Kijev sem: a három tagállam közül Lengyelországgal különösen szoros viszonyuk volt, Varsó az egyik legstabilabb nemzetközi támogatójuk. Ez most változni látszik, főleg mivel 

a kijevi harsány válaszlépés pont a lengyel választási kampány kellős közepén történt, ­rossz helyzetbe hozva a kormányon lévő ­PiS-t. Erre már láthatók is a válaszlépések: Andrzej Duda elnök például lemondta személyes találkozóját Zelenszkijjel, sőt egy fuldokoló emberhez hasonlította az országot, aki magával rántja azt is, aki menteni akarja. Morawiecki miniszterelnök pedig bejelentette, hogy a már beígérteken túl Lengyelország nem szállít további fegyvereket Ukrajnának.

Mindezek alapján a legfontosabb megválaszolandó kérdés az: ki járt jól a helyzet ilyen alakulásával? Kijev csak rosszul mérte fel az erőviszonyokat? Vagy mások súgtak neki? Az bizonyosan kijelenthető, hogy az ukrán mezőgazdaság túlnyomó része nemzetközi – elsősorban amerikai – cégek kezében van, ahogy a kijevi döntéshozatalban is nagyon erős az amerikai befolyás. Von der Leyen számára szólhatott vajon az üzenet, aki most politikailag a legrosszabb helyzetbe került? Ezen a ponton már csak találgatni tudunk. Az azonban biztos, hogy a brüsszeli tehetetlenség közepette a három tagállam jól mérte fel az erőviszonyokat, és sikeresen vitte keresztül az akaratát.

A szerző az Alapjogokért Központ vezető elemzője

Borítókép: Volodimir Zelenszkij ukrán elnök (Fotó: MTI/EPA/Filip Singer)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Dzsudzsák téved: már nem a klub az első

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Az USA választ, de rólunk is dönt

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

A szörnyek tényleg köztünk járnak

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Konzultáció az új magyar gazdaságpolitikáért

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.