idezojelek

A pride és az abszolút jogok liberális teológiája

Ha a gyülekezési jog mégsem abszolút, akkor hogyan döntsük el, melyik korlátozás helyes és melyik nem?

Megadja Gábor avatarja
Megadja Gábor
Cikk kép: undefined
PridejogbaloldalMagyarország 2025. 03. 30. 9:06
Fotó: Hegedüs Róbert

„Pride nélkül nincs szabadság” – zeng a harci jelszó a USAID-árvák legfőbb üzenőfalán. A tantétel mögött az az okoskodás, hogy a pride léte vagy nemléte egyedülálló módon méri – méghozzá teljesen objektív módon –, hogy valahol létezik-e szabadság vagy sem. Valószínűleg a szabadság léte vagy nemléte számszerűsíthető is, hiszen mire volnának a nemzetközi NGO-k, ha nem erre? (Emlékszünk még a „korrupcióindexekre”? Ezek is kiválóan mérték rendkívül objektív módon a korrupció érzetét. És az érzelem tény.)  

Ezek szerint a pride-ba mint egyetlen eseménybe sűrűsödik össze a szabadság teljes lényege. Olyasmi lehet ez a liberális teológiában, mint a keresztények számára a húsvét. Elég gyatra utánzat az előbbi, de nincs mit tenni, a valláspótlékok is hanyatlásnak indultak.  

Kezdjük azzal a fejtörővel, hogy vajon létezhetnek-e abszolút, feltétlen jogok? Liberális meseországban – a haladás feltételezett végállomásában – abszolút jogok vannak, tökéletes harmóniában, nem zavarják egymást. Kizárólag a múlt sötét relikviái – hagyományok, tekintélyek, előítéletek, vallás – zavarják ezek érvényesülését. Ha ezeket eltakarítjuk, megvalósul a liberális paradicsom, totális szabadságban élhet mindenki. Az én totális szabadságom semmiben sem zavarja a másik totális szabadságát.  

A valóságban ez a „totális szabadság” és az egymást nem zavaró abszolút jogok persze ugyanúgy nem léteznek, mint a többi liberális fantazmagória a nemváltásról és hasonlókról. A jogok szüntelenül összeütközésbe kerülnek egymással, és minden esetben döntésre van szükség. Végtelen azoknak a szempontoknak a sora, amelyeket az ilyen döntések során figyelembe kell venni, és jó esetben e döntéseket sem igazolják „abszolút” igénnyel. Esetről esetre mások lehetnek a szempontok, a konkrét körülmények módosítanak rajtuk és így tovább.  

Feltétlen jogok épp úgy nem léteznek, mint az absztrakt és totális szabadság. A jogok szükségképpen feltételesek, nagyon is konkrét körülményekhez, viszonyokhoz kötöttek. A szabadság pedig mindig egy konkrét, adott közösség szabadsága. Akik éltek már diktatúrában, azok ismerik azt a retorikai-ideológiai trükköt, amikor a felszabadítók a „proletariátus” meg az „emberiség” szabadságára hivatkozva korlátozzák a konkrét szabadságokat. A vágyott, végső felszabaduláshoz ugyanis a jelenben korlátozni kell a részleges, tökéletlen szabadságokat. 

Az abszolút és absztrakt szabadságfogalmak persze jó eszközök, hiszen ezekhez képest a konkrét viszonyok mindig hiányosak, tökéletlenek lesznek. Így az emberjogi fundamentalisták, libertinus abszolutisták sorolhatják e hiányosságokat ad infinitum.  

Jelen esetben az lehet releváns kérdés, hogy vajon a gyülekezési jog bármilyen indokkal korlátozható-e. (Ugye, a pride betiltásáról még nincs szó, csak arról, hogy a felvonulás résztvevőinek is ugyanazokat a szabályokat kell betartaniuk, mint mindenki másnak. Például közterületen rendesen fel kell öltözni.) Liberális barátaink bajban vannak, ugyanis korábban – tisztelet a kivételnek – könnyedén elfogadták, támogatták, méltatták, követelték e jog korlátozását, ha „szélsőjobboldaliakról”, „nácikról”, „gyűlöletbeszédről” vagy épp a járványról volt szó. Nagyjából egy hónapja őrjöngtek (ismét) ugyanezek a politikai és médiaerők, hogy miért hagyják, hogy megtartsák a kitörés túrát. A járvány idején szinte nem telt el nap, hogy a haladó fórumok ne rimánkodtak volna a létezőknél drasztikusabb korlátozásokért. A miniszterelnök utasítására az Izrael elleni merénylet után betiltották a „palesztinpárti” demonstrációkat, és ebben az esetben sem emlékszünk arra, hogy a haladók hevesen tiltakoztak volna (nem mintha nekünk ezek hiányoztak volna). Ezekben az esetekben vagy elfogadták a gyülekezési jog korlátozását, vagy egyenesen kiterjesztették volna azt. 

Valójában csak az következetes, aki szerint semmilyen indokkal nem korlátozható a gyülekezési jog, ám ez a következetesség is az ököré, és további abszurdumokhoz vezet. A józan ész nem ismeri az abszolút, feltétlen jogokat. Utóbbiak az ideológia gyermekei.   

A kérdés az, hogy ha a korábbi liberális érzékenységek és félelmek alapján felvonulások, rendezvények betilthatók voltak, akkor ezek miért jogos indokok, míg a mostani módosítás mögötti érvek miért nem azok? Ha a gyülekezési jog mégsem abszolút, akkor hogyan döntsük el, melyik korlátozás helyes és melyik nem? A közszemérem vagy a gyerekek védelme ósdi, elavult és önkényes megfontolások, de a „náci veszély” nem az? (És ne feledjük, a „náci veszély” a „náci beszéddel” kezdődik, így e logika alapján a pride sem ártalmatlan rendezvény!) Az, hogy ugyanazok az erők kívánják most abszolútként feltüntetni a gyülekezési jogot, míg korábban abszolút korlátozni akarták, a „represszív tolerancia” gyakorlati megnyilvánulása. A mindennapok embere ezt képmutatásnak nevezné, a baloldal valószínűleg dialektikának. 

Rontja az összképet az is, hogy a liberálisok által mintaországoknak tekintett nyugatiak többségénél lassan nemzeti, sőt szakrális ünnep a pride, cserébe ütik-vágják-lövik a munkás tüntetőket, jogfosztottá teszik az „oltatlanokat” (ó, de rég is volt már, majd elfelejtettük!), esetleg lecsukják azokat, akik nem megfelelő kommenteket helyeznek el a Facebookon. Ott az abszolút, számszerűsíthető mércék alapján hogy áll a szabadság ügye? Vagy ha a szabadság leglényege a pride-ban kulminálódik, akkor más jelenségek esetében a szabadság kérdése irreleváns, azokban ez a probléma nincs jelen?  

Úgy tűnik, minden korábbi híresztelés ellenére vannak abszolútumok a liberális teológiában, csak kicsit furcsák – a csecsemők élve szeletelésének joga például megelőzi az élethez való jogot, méregzöld, egészségügyi és számtalan egyéb megfontolásból szerintük korlátozhatóak a nagyon is konkrét szabadságjogok, az abszolút szabadság abszolút és egyedüli mércéje pedig a pride léte vagy nemléte. Utóbbi tétel legalább annyira abszurd, mint amikor egyes jobboldaliak érveltek amellett, hogy „amíg van Pride, semmi sincs rendben” – így a Kádár-rendszer például minden bizonnyal jobb volt, hiszen akkor nem volt pride. 

Ami a tartalmi kérdéseket illeti, a pride mindig is egy importtermék volt. Amilyen jelenségek miatt annak idején kialakult, azok ismeretlenek Magyarországon, és ma már ott sincs nyomuk sem, ahol a Mozgalom megszületett (sőt!). Magyarországon sem most, sem korábban nem foglalkoztak ezzel a kérdéssel, a Rákosi-korszakot leszámítva nem üldözték a homoszexuálisokat. De a Rákosi-korszak is import volt. 

Az import hatását valószínűleg érezték azok a multiknál dolgozók, akiknek kötelezően ki kellett vonulniuk a XXI. század haladó majálisára, és végigülniük a fárasztó diverzitás kurzusokat. És látva azt, hogy meddig jutott az autoriter baloldal a „toleráld, te rohadék!” mozgalommal (a „toleráld” újbeszélül: érts egyet, ismerd el, szeresd, ünnepeld) ott, ahol ez ortodoxiává vált, az ezzel szemben kritikus emberek pedig számkivetetté, talán mégsem a mi veszteségeink nagyobbak szabadság ügyileg.  

Magyarországon nem volt és ma sincs intézményesített „homofóbia”. Persze nem létező jelenségekkel szemben is szabad tiltakozni és gyülekezni (bár a pride egyáltalán nem erről szól, hanem a Mozgalomról), pusztán ugyanazokat a szabályokat kell ezek során betartani, amelyek mindenki másra is vonatkoznak. A módosítás egy privilégiumot szüntet meg - amely privilégium még csak nem is a szexuális kisebbségeknek volt fenntartva, hanem a Mozgalomnak.  

Demokraták, miért nem örültök?

 

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

Tőkés László ismét célkeresztben

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Az igazság ideát van, csak meg kell érte küzdeni

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.