Körülbelül másfél évvel ezelőtt napvilágot látott egy tanulmány, amely azt vizsgálta, hogyan változott a világban a kiskorúakon elvégzett nemátalakító műtétek száma. A Journal of the American Medical Association nevű folyóirat arról írt, hogy
2016 és 2020 között az Egyesült Államokban közel 49 ezer ilyen beavatkozáson átesett ember ügyét vizsgálták, akik közül a legtöbben (több mint a felük) 19–30 év közöttiek voltak, 21 százalékuk 31–40 év közötti. Igen elenyésző, alig 0,4 százalék hetven évnél is idősebb (!), és a végére hagytam a leghajmeresztőbb számadatot: 3678 olyan esetet regisztráltak ezek közül, amely 12–18 év közöttieket érint.
Róluk, azt hiszem, bátran mondhatjuk, hogy gyerekek, akik testi-lelki fejlődésüknek ebben az életkorban éppen a közepén, 12 évesen pedig még bőven az első felében tartanak.
Ha átevezünk Európára, itt is hasonló tendenciát tapasztalunk, Dániában ugyanis 1980 és 2020 között a törvényes nemváltoztató műtétek száma nőnek született embereknél ötről százhetvenre, férfiaknál tízről százötvenre nőtt. Összességében 2019-ben a törvényes nemváltások száma nőknél és férfiaknál egyaránt 2700-ra tehető, több mint a felük még harminc sem volt, amikor elvégezték rajta a beavatkozást. Svédországban is hasonló adatokra bukkanunk, de Spanyolország sem sokkal marad le a sorban.
Amikor gyerekekről, fiatal felnőttekről beszélünk, nem gondolkodhatunk róluk úgy, mintha a saját gondolatmenetünket és lelkivilágunkat vennénk alapul, főként, amikor valamilyen, az életüket markánsan érintő változást kell feldolgozniuk. Merthogy egy gyermeknek, minél kisebb életkorban van, mindenekelőtt stabilitásra van szüksége, ami elsősorban érzelmi szükséglet. Pontosan azért, mert önmagában a világ felfedezése és a ráébredés arra, hogy vele szemben milyen elvárásokat támaszt még csak nem is a társadalom, hanem azok a kisebb közösségek, ahová növekedése során kapcsolódik, nehézséget jelentenek, és mindenképpen időigényes folyamatok.
Ha csak például egy három év körüli gyermek óvodába való beszoktatását, beilleszkedését nézzük, az ő saját életében hatalmas változásról beszélünk, hiszen a személyes mikroközösségéből (ami áll a szüleiből és jó esetben a testvéreiből) meg kell szoknia, hogy napi 6-8 órában átvált egy ennél jóval nagyobb, mondjuk 12-20 fős közösségre, amelyik tele van idegenekkel, új szabályokkal, másfajta rendszerrel, a saját szabadságának korlátozásával, annak az érzésnek a fokozatos elengedési kényszerével, hogy a szülői univerzum reggeltől estig körülötte forog. Ez a folyamat hosszan tart – hónapokról vagy akár évekről beszélünk, amíg a gyermek személyiségébe, gondolkodásmódjába, hiedelemvilágába, érzelmi skálájába beilleszti az új dolgokat és megszokja őket. Ebben az esetben egyébként egy olyan változásról beszélünk, aminek azért jó sok pozitív hozadéka van rá nézve, hiszen megtanul közösségben létezni, a világ egy új szeletét ismeri meg, barátságokat is köthet, és rengeteg új, pozitív élménnyel (is) gazdagodik. Tanul, fejlődik.