Miután közpénz felhasználásáról van szó, közérdekű adat, hogy a kormány a kvótaellenes népszavazás jelenleg is zajló kampányában pontosan mire költ, és mennyit. Az erről szóló adatokat részletesen ki kell adni, ha valaki kéri – mondta lapunknak Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke.
A kormány viszont továbbra is titkolja a tájékoztatás részletes költségeit, noha erre többször is rákérdeztünk. Csak annyit lehet tudni, hogy több mint 3 milliárdos keretösszeg áll rendelkezésre, ebből viszont más kampányokat is fedeztek, például az adócsökkentés vagy az otthonteremtés ügyében is ebből a pénzből tájékoztatták az embereket. Vagyis nemhogy a részleteket nem tudni, még azt sem, hogy a népszavazás kampányára összesen mennyi pénz ment el eddig. A március elejétől augusztus 10-ig, azaz holnapig szóló vállalkozási szerződést Rogán Antal miniszter Pasa parki szomszédjának érdekeltségébe tartozó két céggel, a Network 360 Reklámügynökség Kft.-vel és az Affiliate Network Kft.-vel kötötték. (Csetényi Csaba érdekeltségei az utóbbi években több milliárd forint állami megbízást kaptak). A Miniszterelnöki Kabinetiroda honlapján a szerződés ugyan szerepel, de a hárommilliárdos keretösszegnél mindössze annyit írnak, hogy „a Miniszterelnöki Kabinetiroda aktuális kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató kampányaival kapcsolatos feladatok ellátása”.
Nehezen hihető ugyanakkor, hogy a hónapok óta dübörgő kampányt fedezni lehetne mindössze 3 milliárd forintból, amit ráadásul csak részben költenek erre. Az ország tele van a kvótaellenes népszavazás plakátjaival, ahogy az elektronikus és a nyomtatott sajtóban is egymást érik az ezzel kapcsolatos reklámok. Lapunk az ügyben kereste a Miniszterelnöki Kabinetirodát, ahonnan egyelőre nem érkezett válasz, még júliusban viszont azt közölték, hogy „mivel a kényszerbetelepítés elleni népszavazásról indított kormányzati kampány folyamatosan zajlik, ezért a végleges költségekről a tájékoztató akció végeztével, a teljesítési igazolások aláírását követően tudunk információt adni”.
Péterfalvi Attila viszont arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy ilyen esetekben a pontos összegekről már menet közben is tájékoztatni kell, és ezt nem lehet az utólagos elszámolásra hivatkozva megtagadni. Az ügyben kerestük Csetényi Csaba érdekeltségeit is, hogy megtudjuk, mire költöttek és mennyit, de onnan sem kaptunk választ. Mivel a kampány a népszavazás napján, azaz október 2-án este 7-kor ér véget, elképzelhető, hogy az ígért elszámolásra majdnem két hónapot várni kell.
Korábban Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője azt mondta, hogy augusztustól az eddigi hárommilliárdon túl újabb keret nyílik meg a népszavazási kampány céljára. Ezzel viszont a jelek szerint megvárják az eddigi szerződés szerdai lejártát. Érdekesség, hogy mivel a hivatalos kampányrajt csak szombaton lesz (az a népszavazást megelőző 50. nap), így a mostani kormányzati kampány valójában nem is számít kampánynak. Ez azt jelenti, hogy még a választási szerveknek sincs semmilyen beleszólásuk abba, hogy mi történik kampány címszó alatt.