Hol sírjaink domborulnak

Cs. Szabó Béla
1999. 10. 29. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bárhova vezet utunk, akárhova vet sorsunk, mindenütt azt tapasztaljuk, hogy az elmúlást kultusz övezi. A pogány kor emberétől a többistenhitűn át akármelyik nagy monoteista vallás hívéig vagy épp az ateistáig valamennyi földi halandó tisztelettel vegyes félelemmel gondol az elmúlásra. A halottkultusz a tudatlan ősnépeknél volt a legnagyobb. A neandervölgyi ember azért temette el különleges gonddal az elköltözöttet, mert félt, hogy hazajár. Hogy ezt megakadályozza, karját, lábát erősen a törzséhez kötötte. A régészeti kutatások azt mutatják, hogy a temetkezési módok és szokások szorosan összefüggtek az adott kor műveltségi szintjével és vallási kultúrájával.Közvetlen környezetünkben is igen érdekes nyomokra bukkanhatunk. A kőkorszaki temetkezésről nagyon keveset tudunk, annak ellenére, hogy akkor is éltek errefelé „népek”, és ismereteink szerint barlangokba temetkeztek. A későbbi időkből a Csepel-szigeten, Tököl határában találtak három temetkezési helyet. A kutatók véleménye szerint Budapest területéről azért nem került elő több lelet, mert az építkezések során megsemmisültek. A bronzkorban viszont már nemcsak barlangok hasadékába és a földbe temetkeztek, hanem elégették, mai fogalmaink szerint hamvasztották is a halottakat. Ebből a korból már sok múzeumi hagyatékkal rendelkezünk; a Városliget területén, a külső Soroksári úton, Kelenföldön, Budán és az óbudai (régi) szeszgyárnál találtak bronzkori urnatemetőket. Érdekesség az is, hogy nemcsak a külső területeken, hanem a mai Belvárosban, a Váci utca sarkán, a Rákóczi úton, a Nagydiófa utcában, a Mester utcai iskola kertjében és a Lehel utca sarkánál is találtak leleteket. A külső területeken még több helyen bukkantak leletekre, például Újpesten, Káposztásmegyeren, Rákospalotán, Dunakeszin, Rákoskeresztúron, a kispesti és szentlőrinci határban. A népvándorlás és a váltakozó települések korában egyformán szokásban volt a halottégetés, illetve a korhasztásos temetkezési mód. Az ókorban, a jól fejlett városok idejében vált általános szokássá, hogy a falakon kívül, a főbb utak mentén temetkeztek. A Kr. u. III–IV. században már nem hamvasztanak, aminek oka a kereszténység elterjedése. Pannónia területén a II. századtól vannak erre utaló nyomok. A kereszténység első terjesztői ezen a területen állítólag maguk az apostolok voltak. A hunok az V. század elején törtek be, s új temetkezési szokást hoztak magukkal. Sámánisztikus vallásuk tiltotta a halottégetést, ezért a temetkezés „korhasztó” volt, és mellette egy sor új szokás honosodott meg. A hunoknál szokás volt – mint általában az ókor lovas nemzeteinél – a lóval való temetkezés, igaz, ezt csak a leggazdagabb emberek engedhették meg maguknak. Óbudán találtak egy ezüstkorsót, amely a hun temetkezés egyik elterjedt szokásának tanújele. Nőkkel és gyerekekkel kedvenc kutyát, macskát, sőt néha mókust is eltemettek. A keresztény középkor temetkezési rítusára erős befolyást gyakoroltak a históriai zsidóság, valamint a görögök és rómaiak évezredes temetkezési hagyományai, bár a kereszténység tiltotta a bálványimádással öszszefüggésben álló szokásokat. Az első keresztények a zsidó temetőkben temetkeztek, de később, a hívek rohamos gyarapodása folytán kialakuló hitközösségek maguk is alkottak keresztény halotti társulatokat. A keresztény templom és temető egységes egészet alkotott, felavatásuk és beszentelésük is egyszerre történt. E jogi és fizikai egység a XVIII. század végéig, az állami beavatkozás koráig maradt fenn Európában, amikor a temetőt eltávolították a templom mellől. Ez Magyarországon is általánossá vált, de Mária Terézia koráig a temető a templom körül helyezkedett el. A templom körül főképp a köznép temetkezett, az előkelőbb hívek a templomban választottak maguknak nyugvóhelyet. Mivel a templomok időről időre megteltek, az egyház megtiltotta a további temetkezést, csak a magasabb rangú papság, a patrónusok és a királyi családok tagjai számára engedte meg. Azonban a középkorban is álltak a nagykapuk mellett kiskapuk. A tilalom ellenére a templomba való temetkezés állandó gyakorlat maradt, sőt az egyház jótevői közé sorolta az oda temetkezőket, a szokást elő is mozdította. Például a IV. Béla által Budán letelepített ferences rendi szerzeteseknél – akiknek temploma a mai Várszínház helyén, kolostoruk pedig ettől északra állt – is szívesen temetkeztek világiak, ami igen nagy visszatetszést keltett a plébánosok körében, akik a temetkezésért járó különféle díjakból húzták a legtöbb jövedelmet. A magyar ferences rendiek már 1378-ban erősen panaszkodtak a plébánosok erőszakoskodásai miatt, de elkeseredetten védelmezték a szabad temetkezés jogát a világiak számára. A mai Belváros területével megegyező akkori Pest körül több kisebb falu terült el a középkorban, amelyek a XV. század elején egybeolvadtak a várossal, és annak külvárosaivá lettek. Pest akkor még nagyon kicsiny volt. A mai Váci utca és Veres Pálné utca között elterülő telken egy építkezés során a kriptául szolgáló, 12 méter széles altemplom romjai között és körül igen sok csontvázat találtak. Ez azt bizonyítja, hogy a terület a plébániatemplomhoz tartozó temető volt. 1541-ben a török seregek elfoglalják Buda várát, és ezzel a templomok sorsa megpecsételődik. De nemcsak a templomokra teszik rá a kezüket – és alakítják át saját vallásuknak megfelelően –, hanem világi javakra is. Szörnyű pusztítást végeznek a temetőkben, a sírokat módszeresen kirabolják és feldúlják. Még az emlék- és sírköveket is elhordják, és profán célokra használják fel. A keresztényeknek Budán a Mária Magdolna-templomot, Pesten a Boldogságos Szűz tiszteletére szentelt főtemplomot hagyták meg, amelyeket a katolikusok és a protestánsok közösen használtak. A mohamedánok által elfoglalt templomokhoz tartozó temetőket nem használhatták, kénytelenek voltak a városon kívül temetkezni. A budai keresztények temetői – hiteles török katonai térképek szerint – a mai Krisztinaváros területén, a naphegyi zsidótemető közelében, azonkívül a Rózsadomb déli és a Várhegy északkeleti lejtőjén voltak. A törökök temetkezési helye a mai Déli pályaudvar helyén, egy háromszög alakú területen található. A török alóli felszabadulás után visszatérő rendek (domonkos, franciskánus, johanniták, szerviták, irgalmasok) igyekeztek birtokba venni, illetve újjáépíteni templomukat, kolostorukat. A szervitákkal egy időben telepedtek le a pálosok, akik Mária születéséről elnevezett egyházukat (mai Egyetemi templom) mecsetből alakították át. Nagy telkükön temetőkerületet is létesítettek. A pesti polgároknak két temetőjük volt a XVII–XVIII. században: az egyik a Váci-kapunál, a másik a várostól délre, a Kecskeméti-kapu előtt. Mindkettő a város falain kívül helyezkedett el. A XVIII–XIX. században Buda és Pest temetőinek története nagyobb változáson ment keresztül, mivel Mária Terézia 1775. július 17-i rendelete megszüntette a templomok körüli temetkezést. Addig – az őskeresztény egyházak felfogásának megfelelően – a temetők a templomok mellett álltak, és egységes egészet alkottak velük. A XVIII. század végén – közegészségügyi és városrendezési okokból – a temetőket minden európai országban kitelepítették a templomok mellől. A XIX. század elejétől Buda és Pest fejlődése felgyorsul. A korábban lakott területeken kívül kijelölt temetők 3-4 évtized alatt lakott területek közé ékelődnek. Hét-nyolc évtized múlva a városi elöljáróság kénytelen elrendelni a temetők bezárását, és új, kiljebb fekvő területen kijelölni más temetkezési területeket. A vízivárosi temetőt (a mai Szent János Kórház és a Budakeszi út között) 1885-ig használták, majd 1930 januárjában teljesen felszámolták. A Gellérthegy alatti Lazarétum mellett, a meleg forrásoknál (a mai Gellért Szálló táján) lévő temető olyan kicsi volt, hogy ott már 1796-ban meg kellett szüntetni a temetkezést. A város ekkor a Csörsz utca, Avar utca és a Budaörsi út közötti területen vásárolt temetőnek való területet (Új tabáni temető). Az 1890-es évekre ez is megtelik, ekkor nyitják meg a mai Farkasréti temetőt. Pesten már a XVIII. század közepén a várost körbekerítő falakon kívül kaptak helyet a temetők, és sorra számolták fel a templomok körüli temetkezési helyeket, sírokat. A terjeszkedés elsősorban északkeleti és délkeleti irányba gyorsult fel, ami a mai Teréz- és Józsefváros területének felel meg. Amilyen gyorsan épült ki a fenti két külvárosrész, olyan lassan növekedett az újabb két külváros, a Lipót- és a Ferencváros. A Váci-kapu közelében fekvő temető megszüntetése után (II. József parancsára) a Lipótváros területén északabbra, a mai Váci út, Lehel út, Taksony utca közötti területen nyitottak új temetkezési helyet. Ez az idők folyamán majdnem kétszeresére növekedett, és mérete, valamint pompás márvány síremlékei és kriptái miatt a korabeli írók elragadtatással emlékeztek meg róla, mint Pest legnagyobb és legszebb temetőjéről. A Váci úti temetőt 1847-ig, a Kerepesi úti temető megnyitásáig használták, de a teljes bezárásra csak 1874. április 1-jén került sor. A Váci úti keresztény temető közelében volt a zsidó temető is, amely a Ferdinánd híd közepe táján feküdt. A keresztény temető bezárásával ezt is bezárták, majd északabbra, a mai Taksony utca, Régi Fóti út, Aréna út, Lehel utca között új temetőt nyitottak meg a zsidók számára. Ezt 1910-ig használták, bár a zsidóság 1874-től kezdve inkább a Kerepesi úti zsidó temetőbe temetkezett. A Ferenc- és Józsefvárosnak új temetőt nyitottak. Az egyik a Mester utca, Gyep utca, Gát utca és Haller utca közötti területen, a másik a Haller utca, Gát utca, Vágóhíd utca és Tűzoltó utca között feküdt. Ez utóbbit 1874-ig használták, majd a mai Kálvária tér helyén nyitottak új temetőt a józsefvárosiak számára. 1847. június 15-én nyitották meg a Kerepesi úti köztemetőt, és a községtanács felszólította a többi temetőt kezelő szerveket azok felhagyására, hogy szabályozott felügyeleti rendszerrel működő, nagy köztemetőt létesíthessen. Itt a zsidók számára is nyitottak területet. A lakosság számának gyors emelkedése miatt a városnak már 1886-ban új temetőt kellett nyitnia, de 880/1885. számú határozatával mint dísztemetőt továbbra is fenntartja. A Kerepesi úti temető már a múlt század végén valóságos panteonná lett, mert fennállása óta ide temették a művészeti, politikai, társadalmi, egyházi és katonai élet minden nagyságát. Itt nyugszanak például az 1848-as forradalom és szabadságharc s a későbbi kiegyezés olyan kiválóságai, mint Kossuth, Görgey, Batthyány és Deák. A Kerepesi köztemető pótlására a pestszentlőrinci és rákoskeresztúri határ mentén, a zsidóság számára a Kozma utca, Fűz utca, Gránát utca és Névtelen utca közötti területen létesítettek új temetőt. Ezzel elérkeztünk a mai állapotokhoz. A törekvés, hogy kevesebb köztemető legyen, nem valósult meg, hisz ma Nagy-Budapest területén 14 aktív, illetve részben aktív temető van, közel 464 hektáron. Ebből egyedül a X. kerületi Új köztemető 207 hektár. Több mint 3 millió eddig eltemetett, illetve elhamvasztott elhunytjával Európa egyik legnagyobb temetője. A régebbi korokhoz képest a mai kegyeleti és jogi követelmények, előírások, szabályok lényegesen szigorúbbak, mert biztosítani kell az elhunyt fellelhetőségét és egyéb jogokat. Természetesen ma mások az eszközök, mint a megelőző korokban, hisz az adatkezelésben közel 140 számítógép, 5 lokális hálózat vesz részt. A probléma azonban ma is ugyanaz, mint a megelőző korokban volt: a város növekszik, körbeveszi a temetőket, illetve megtölti őket. A Mária Terézia-i intelem pedig ma is ugyanaz: lakott területeken fokozatosan be kell szüntetni a temetkezést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.