Stolmár Tibortól elvált a felesége. A sajnálatos esemény senkit nem lepett meg, hiszen számos jel mutatta, hogy a házaspár kapcsolatában valami nincs rendben. A pohár akkor telt be, amikor a férj eladta neje bundáját, s árából egy gőzmozdonyt vásárolt. Megcsapta a mozdony füstje – mondhatnánk a felelőtlen családfő mentségéül, csakhogy még ez sem igaz: Stolmár Tibor a női irhát ugyanis egy vasútmodellre cserélte.A hasonlóan szélsőséges gyűjtőszenvedély szerencsére ritkának számít, s a mintegy félezer jegyzett magyarországi vasútmodellező a fenti kilengésektől mentesen űzi hobbiját. A klubbokba tömörült minivasutasok annak ellenére, hogy szabadidejük nagy részét a terepasztalok mellett töltik, komolyabban nem veszélyeztetik a családi békét. Kabók Imre, a Magyar Vasútmodellezők és Vasútbarátok Országos Egyesületének alelnöke is hosszú évtizedek óta össze tudja egyeztetni magánéletét a modellezéssel. – A vasút szeretete valahol a gyermekkorban kezdődik – véli az alelnök. – Korábban szinte elképzelhetetlen volt a karácsonyi ünnep a fenyőfa alatt körbefutó villanyvonat nélkül. A játékvasutak kora a rendszerváltással ért véget, ekkor ugyanis bezártak az NDK-s modellkészítő gyárak. – A DDR felségjelű vonatokat három-négyszáz forintért lehetett megvenni, egy terepasztalt pedig ötezer forintból össze lehetett hozni – tudtuk meg Deák Lászlótól, a Deák Modellsport vezetőjétől. – Manapság a legegyszerűbb terepasztal is – amelyen csupán két mozdony fut szerelvénnyel néhány házikó között – 20-25 ezer forintba kerül. A komolyabb készletre vágyóknak természetesen mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk. Budapesten jelenleg hat vasútmodell-szaküzlet működik. A boltokban a legegyszerűbb tízezer forintba kerülő jugoszláv alapkészletektől az akár több százezer forintos egyedi mozdonyokig szinte minden megvásárolható. Az üzletek kiegészítőket is kínálnak, hiszen a jobb terepasztalok elképzelhetetlenek lakóházak, vasúti épületek, apró autók, buszok, emberkék, utcai lámpák, sorompók, szemaforok nélkül. A modellezők háromezerért tiszta rézből készített, múlt századbeli angol kétkerekű lovaskocsit, négyszázötven forintért pedig fémvázas, világító utcai lámpát vehetnek. A külföldön gyártott kicsiny épületek ára ötszáz forintnál kezdődik, az igényesebbek azonban nyolcezerért olyan templomot szerezhetnek be, amelyben méretarányos harang szól. A terepasztalok lakóházainak érdekessége, hogy több rózsadombi épület terve is a német Kibri cég által gyártott makettek alapján készült. A vasútmodellezés a riasztó árak ellenére népszerű hobbinak számít. Szinte valamennyi nagyvárosban van vasutasklub, s az évente megrendezett országos bemutatókon is rendre feltűnnek új kiállítók. A modellezők között több híresség is található, Szörényi Szabolcsot, az Illés együttes tagját például a legismertebb terepasztal-építők között tartják számon. Szörényi Szabolcs heti hat napot, naponta pedig öt órát tölt kedvenc apróságai között, s a Nyugati pályaudvar élethű másolatát is bemutató asztal a zenész lakóházának egy teljes szintjét foglalja el. Néhány vasútmodell-gyűjtemény komoly értéket képvisel: szakértők a legteljesebb honi kollekciót több tízmillió forintra becsülik. A pontos adatra valószínűleg soha nem derülhet fény, mivel a gyűjtemény tulajdonosa néhány hónapja meghalt, igaz, a félmillió forintos mozdonyokat is tartalmazó készletet a gyűjtő életében sem láthatta senki.
A reggeli mínuszok után is hideg marad az idő