Modellvilág

Dévényi István
1999. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stolmár Tibortól elvált a felesége. A sajnálatos esemény senkit nem lepett meg, hiszen számos jel mutatta, hogy a házaspár kapcsolatában valami nincs rendben. A pohár akkor telt be, amikor a férj eladta neje bundáját, s árából egy gőzmozdonyt vásárolt. Megcsapta a mozdony füstje – mondhatnánk a felelőtlen családfő mentségéül, csakhogy még ez sem igaz: Stolmár Tibor a női irhát ugyanis egy vasútmodellre cserélte.A hasonlóan szélsőséges gyűjtőszenvedély szerencsére ritkának számít, s a mintegy félezer jegyzett magyarországi vasútmodellező a fenti kilengésektől mentesen űzi hobbiját. A klubbokba tömörült minivasutasok annak ellenére, hogy szabadidejük nagy részét a terepasztalok mellett töltik, komolyabban nem veszélyeztetik a családi békét. Kabók Imre, a Magyar Vasútmodellezők és Vasútbarátok Országos Egyesületének alelnöke is hosszú évtizedek óta össze tudja egyeztetni magánéletét a modellezéssel. – A vasút szeretete valahol a gyermekkorban kezdődik – véli az alelnök. – Korábban szinte elképzelhetetlen volt a karácsonyi ünnep a fenyőfa alatt körbefutó villanyvonat nélkül. A játékvasutak kora a rendszerváltással ért véget, ekkor ugyanis bezártak az NDK-s modellkészítő gyárak. – A DDR felségjelű vonatokat három-négyszáz forintért lehetett megvenni, egy terepasztalt pedig ötezer forintból össze lehetett hozni – tudtuk meg Deák Lászlótól, a Deák Modellsport vezetőjétől. – Manapság a legegyszerűbb terepasztal is – amelyen csupán két mozdony fut szerelvénnyel néhány házikó között – 20-25 ezer forintba kerül. A komolyabb készletre vágyóknak természetesen mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk. Budapesten jelenleg hat vasútmodell-szaküzlet működik. A boltokban a legegyszerűbb tízezer forintba kerülő jugoszláv alapkészletektől az akár több százezer forintos egyedi mozdonyokig szinte minden megvásárolható. Az üzletek kiegészítőket is kínálnak, hiszen a jobb terepasztalok elképzelhetetlenek lakóházak, vasúti épületek, apró autók, buszok, emberkék, utcai lámpák, sorompók, szemaforok nélkül. A modellezők háromezerért tiszta rézből készített, múlt századbeli angol kétkerekű lovaskocsit, négyszázötven forintért pedig fémvázas, világító utcai lámpát vehetnek. A külföldön gyártott kicsiny épületek ára ötszáz forintnál kezdődik, az igényesebbek azonban nyolcezerért olyan templomot szerezhetnek be, amelyben méretarányos harang szól. A terepasztalok lakóházainak érdekessége, hogy több rózsadombi épület terve is a német Kibri cég által gyártott makettek alapján készült. A vasútmodellezés a riasztó árak ellenére népszerű hobbinak számít. Szinte valamennyi nagyvárosban van vasutasklub, s az évente megrendezett országos bemutatókon is rendre feltűnnek új kiállítók. A modellezők között több híresség is található, Szörényi Szabolcsot, az Illés együttes tagját például a legismertebb terepasztal-építők között tartják számon. Szörényi Szabolcs heti hat napot, naponta pedig öt órát tölt kedvenc apróságai között, s a Nyugati pályaudvar élethű másolatát is bemutató asztal a zenész lakóházának egy teljes szintjét foglalja el. Néhány vasútmodell-gyűjtemény komoly értéket képvisel: szakértők a legteljesebb honi kollekciót több tízmillió forintra becsülik. A pontos adatra valószínűleg soha nem derülhet fény, mivel a gyűjtemény tulajdonosa néhány hónapja meghalt, igaz, a félmillió forintos mozdonyokat is tartalmazó készletet a gyűjtő életében sem láthatta senki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.