A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMagyarország
09:00Sportlövészet10m légpuska
HUNMagyarország
11:00KézilabdaMagyarország-Egyiptom
HUNEszter Muhari
11:15VívásJunyao Tang-Eszter Muhari
HUNMagyarország
12:20ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNMagyarország
12:26ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNSzatmári András
13:20VívásBolade Apithy-Andras Szatmari
HUNSzilágyi Áron
13:45VívásFares Arfa-Aron Szilagyi
HUNGémesi Csanád
13:45VívásCsanad Gemesi-Eli Dershwitz
NyílNyíl

204Virág az ember224

Kerényi Mária
1999. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kurtág György ezt a költői címet adta az immár világhírűvé lett Játékok-ciklus egyik apró darabjának, s nekem úgy tetszik, e rá annyira jellemző állítás mögé felsorakoztatható akár teljes zeneszerzői életműve is. Beleértve mindazt, amit már eddig papírra vetett, s azt is, amit majd még csak ezután készül megírni. Mert az ő műhelyében születő zenék mintha egyetlen összefüggő, lassan, de folyamatosan épülő vonulatot alkotnának, melynek minden részecskéjében az univerzum van jelen, s ugyanakkor egy-egy kitüntetett lény (barát, pályatárs, ideál) személyes arcvonásait viselik. A Budapesti Őszi Fesztivál zenetörténeti jelentőségű eseményén, az akadémiai székfoglaló égisze alatt rendezett szerzői esten belelapozhattunk a Kurtág-oeuvre századvégi fejezetébe, s London, Edinburgh, Milánó elragadtatott koncertlátogatói után mi is meggyőződhettünk róla: a szépség, a morál, az etika érvényes útlevél a harmadik évezredbe. Megrendítően őszinték és meghatóan közvetlenek Kurtág kamarazenei albumlapjai, legyenek azok vokális ciklusok – mint a Hölderlin-dalokból elhangzott válogatás, illetve a Beckett-versekre és Chamfort-maximákra komponált sorozat –, vagy tisztán hangszeres opusok, mint a 70 éves Berényi Ferencet köszöntő cimbalomdarab, valamint a Jelek, játékok, üzenetek gyűjtőnevet viselő füzér, melyből 17 gyöngyszemet ismerhetünk meg ezúttal. Mégpedig konzseniális előadásban – és ez nem túlzás, csupán tényszerű megállapítás. A koncertet nyitó dalokat Kurt Widmer (bariton) a mesterségbeli tudás és a művészi intuíció olyan fokán énekelte, amit nehéz felülmúlni; ez a bravúr csupán egyvalakinek, nevezetesen Kurt Wid-mernek sikerült a műsort záró, vonóstrióval és ütőhangszerekkel kísért sorozatban (...pas á pas – nulle part...). Itt volt alkalma fenomenális képességeit csillogtatni Mircea Ardele-anunak is, aki óriási hangszerparkját látványosan kezelte – ellentétben az Orlando Ensemble tagjaival, akik viszont az ihletettség és az ökonómia páratlan esszenciáját valósították meg játékukban. Kurtág állandó munkakapcsolatban áll a három kiváló vonóssal: Hiromi Kikuchi (hegedű), Ken Hakii (brácsa), Metz István (gordonka). Az ember zavartan keresgéli a produkciójuk méltatásához illő szavakat, mert például azt a túlvilági, már-már testetlen, mégis sugárzóan meleg és telt hangzást, amivel az elhunyt Anneliese Nissen-Zsigmondy sírfeliratát megszólaltatták, csak madárszárnyak suhanásához, erdők párás leheletéhez, de leginkább egekbe küldött fohászhoz lehet hasonlítani. Ezek persze nem a zenekritika szokott retorikájához tartozó definíciók, azonban Orlandóék sem a korrektül kategorizálható kamarazenei világklasszisok nívóját képviselik, hanem többet annál: a kiválasztottság igencsak kevesek által megjárható lépcsőfokát. Ugyan mi mással is magyarázhatnám azt az aurát, amit a Cage em-lékére írt monológ (Elakadó szavak) Metz István lenyűgöző interpretációjában, a Ránki Györgynek ajánlott tüneményes pizzicato-polka a trió húrjain életre kelve árasztott szét a teremben?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.