Akiért a harang szól

1999. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Az élőket szólítom, a halottakat elsiratom, és megtöröm a villámokat” – idézte a harangszentelés rítusának ősi szövegét a politikai foglyok helyi szervezetének vezetője azon az ökumenikus istentiszteleten, amelyet az ’56-os forradalom ünnepének alkalmából tartottak Makón, a volt püspöki kápolnában. „Szólít a harangszó minket most is, hogy emlékezzünk elesett hőseinkre, 1956 őszének halottaira, akik életüket adták zálogba a sorsnak, az eljövendő generáció eljövendő szabad életének kiváltására” – folytatta, majd arról beszélt, hogy a holtakat el kell siratni, de azzal a hittel, hogy nem tékozolhatjuk el ránk hagyományozott erkölcsi tőkéjüket. Ahogy a régi harangok szava megtöri a villámokat, úgy kell ma megküzdeni az erkölcsi érzék tompulásával, amely erényt bűnnek, bűnt erénynek hazudik, amely tolvajt hősnek, hőst tolvajnak kiált ki, és amelynek a nemzeti érzés idejétmúlt vagy nevetséges. A mai villámok létünket akarják elpusztítani, és ha élni akarunk, magyarként és emberként, meg kell tűrni az erejüket. Rövid bevezetőjét egy valaha harangokra vésett latin szólással fejezte be: „Non tacebo! – nem hallgatok!” Makón, az ’56-os mártír hőseiért immár nyolcadik alkalommal megtartott ökumenikus istentisztelet egyházi szónokai, Kotormán István református lelkész és Nagy Ferenc római katolikus plébános sem hallgattak az igazságról: a szent lecke, az imádságok és zsoltárok között valamennyi szóló érintette 1956 erkölcsi tanítását, mának szóló üzenetét. Az ökumenikus megemlékezést Jámbor Zoltán, a POFOSZ városi szervezetének elnöke kezdeményezte 1991-ben, és elgondolása találkozott Katona Pál római katolikus esperes, Kéki Imre református lelkész, Janka György görög katolikus plébános szándékával is, akik szívesen ajánlották fel templomukat és közreműködésüket. Makón – ha nem is történtek véres események – sok ember szívében él elevenen 1956 emléke, és ebben a félig református, félig katolikus, kis részben görög katolikus és elenyésző számban evangélikus lakosságú városban régi tradíciói vannak az ökumenikus gondolatnak is. A temesvári forradalom idején tartott megemlékezésen, vagy Tőkés László igehirdetésén zsúfolásig megtelt a református ótemplom, és nem tudni, melyik keresztény felekezet tagjai voltak ott többen. De jönnek sokan az ’56-os ökumenikus istentiszteletre is, amely 1996 óta része a városi programnak. Az ünnepélyes keretek között lezajló eseményt az teszi különösen jelentőssé, hogy az emlékező idősek mellett szép számmal vesznek részt benne fiatalok: a katolikus és református cserkészek, diákok is a város több iskolájából. A szertartás végén a cserkészek égő gyertyákat – idén egy szál virágot is – adnak a templomajtón kilépők kezébe, akik így vonulnak a közeli emlékműhöz. A forradalom negyvenedik évfordulóján felavatott 1956-os emlékjel majdnem ugyanott van, ahol azon a nevezetes őszön a makóiak ledöntötték a szovjet emlékmű hivalkodóan magas, márványból és bronzból készült csillagos obeliszkjét. A hatalom nem késlekedett a visszaállítással, és utána több mint három évtizedet kellett várni végleges eltűnésére. A bárddal faragott kopjafák egy füves halom tetején állanak, egyszerűségükben is monumentálisan, méltó emlékeként a nagy időknek. Tövükben miniatűr zászlóerdő jelzi: korábban már jártak itt gyerekek, akik saját készítésű, nemzetiszínű papírlobogókat tűzködtek a zöld gyepszőnyegbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.