Teljes körű minőségbiztosítás a Tisza Volánnál

1999. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elkövetkezendő időszakban jelentős átalakulás, fejlesztés várható a Tisza Volán Rt.-nél. Póda Jenő, a részvénytársaság igazgatóságának elnöke és dr. Szeri István vezérigazgató lapunknak elmondták: továbbra is kiemelt feladatuknak tartják mindazt, amire eddig megkülönböztetett figyelmet fordítottak, ám objektív okok miatt csupán részben sikerült megvalósítani a kitűzött célokat. Számukra rendkívül fontos az utasok megfelelő kiszolgálása, a technikai megújulás, de azokról a fejlesztésekről sem feledkeznek meg, amelyek abba az irányba mutatnak, hogy a tulajdonos, vagyis az államot képviselő ÁPV Rt. immár egységesen kezeli a tulajdonában lévő közlekedési társaságokat.– Ez a szemlélet rengeteg feladatot ró az állam tulajdonában lévő közlekedési társaságokra, így a Tisza Volánra is, hogy az elvárásokat megfelelő módon harmonizálja és kielégítse. Ezzel kapcsolatban megfogalmazták legfontosabb stratégiai célkitűzéseiket? – kérdeztük Póda Jenőtől. – Természetesen, minthogy igyekszünk kellő módon felkészülni a várható változásokra. Itt jegyezném meg, a következő évek kihívásai közül az a legfontosabb, hogy a Tisza Volán olyan társasággá alakuljon, amely a későbbiek során alkalmas lesz a privatizációra, a tőkebefektetés fogadására, s a piac liberalizálásának eredményeként adódó új helyzet sem lepi meg a társaságot. Nagy valószínűséggel több társaságot kell majd összevonni, mivel a meglévők – európai méretekben – túl kicsik. Nem alkalmasak arra, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozásunk után a meglévő üzemmérettel megfelelő hatékonyságot produkáljanak. Egyébiránt ez az elképzelés egybeesik azzal az átalakulási folyamattal, amely a regionalitás irányába mutat. A Tisza Volán szempontjából elsőrendű érdek, hogy erre megfelelően felkészüljön, és a lehetőségek szerint a legjobb pozíciót foglalja el a társaságok egyesítését követően. Ezzel párhuzamosan a privatizációra való felkészülés is előtérbe kerül. – A Tisza Volánnak nem kizárólag távolsági, hanem helyi járatai is vannak. Jelentős szerepet vállal például Szeged tömegközlekedésében, amit az önkormányzat mihamarabb szeretne ésszerűsíteni. A tervezett átalakulásnak mi a lényege? – A helyi önkormányzat a Tisza Volánt és a Szegedi Közlekedési Társaságot olyan konstrukcióba szándékozik bevonni, méghozzá üzleti alapon, amely a város és az utazóközönség, valamint az említett gazdasági társaságok számára előnyösnek bizonyul. Itt nem arról van szó, hogy a tulajdonosi szerkezet azonnal megváltozna. Először csupán a szolgáltatásokat hangolják össze, közös céget hoznak létre. A január 1-jétől kezdődő új szervezeti és működési formától elsősorban összehangoltabb, színvonalasabb szolgáltatást és költségmegtakarítást várunk. A szege-diek mindenképpen elégedettek lehetnek majd, hiszen társaságunk élen jár az új technológiák meghonosítását illetően. Egyre több környezetkímélő autóbuszt közlekedtet a városban. Jól beváltak a környezetkímélő földgázüzemű buszok. A jövőben ilyenekkel gyarapítjuk a társaság „flottáját”. – Az utasok nemcsak a járművek alapján minősítenek egy adott közlekedési társaságot, hanem a pályaudvarok állapotára is kiterjed a figyelmük. Ezeknek a karbantartását, korszerűsítését szintén legfontosabb feladatai közé sorolja a Tisza Volán? – Gondot fordít a tulajdonát képező autóbusz-pályaudvarok felújítására is, hogy az utasok olyan kulturált feltételrendszerrel találják magukat szemben, ami versenyképessé teszi ezt a tömegközlekedési formát. Ebből a szempontból most a legtöbb tennivaló Szegeden akad, miután a város a Mars tér rekonstrukciója mellett döntött. Innen elköltözik a nemzetközi vásár, csak a piac és az autóbusz-pályaudvar marad ezen a tágas, de mégis zsúfolt területen. Lehetőség lesz arra, hogy olyan korszerű pályaudvart hozzunk itt létre, amelyik már a XXI. század igényeit fogja kielégíteni akár közlekedésbiztonsági, kényelmi vagy környezetvédelmi szempontból. – A kétezredik évhez közeledvén mennyire készültek fel azoknak a feladatoknak a megoldására, amelyekről oly sok szó esett az utóbbi időkben a légitársaságoknál, a banki szférában, hiszen a Tisza Volánnál is működik számítógépes rendszer? – Az igazgatóság már megtette a szükséges lépéseket, s most már nyugodtan elmondhatjuk, hogy különösebb gond nélkül várjuk az új esztendőt. – Beszélgetésünk során szó esett arról, hogy megkülönböztetett figyelmet fordítanak fejlesztésre, beruházásra. Idén például mennyit költöttek erre a célra? – Több mint 1,3 milliárd forintot – tájékoztatott dr. Szeri István. – Ennek közel 90 százalékát autóbuszok vásárlására költöttük. Régebbi járműveinket fokozatosan cseréljük le újakkal, környezetkímélőkkel mind a helyi, mind a távolsági járatainkon. A forgalomban lévő autóbuszaink átlagéletkora eddig megközelítette a tíz évet, de az év végére ez a szám tíz alá csökken. Örvendetesnek tartjuk, hogy saját forrásainkon kívül olyan pénzeket is fejlesztésre fordíthattunk, amelyeket pályázatok útján nyertünk el. – A személyszállításon kívül mivel foglalkozik még a cég? – Gépjárműjavítással és -kar-bantartással. Tizenhét világhírű cégnek vagyunk a márkaszervize, ami egyedülállónak mondható Magyarországon. Ezek közül csupán néhányat említenék, köztük a Volvót, a Tátrát, a MAN-t, a Stajert, de korábbi, keleti típusú járművek javítását is vállaljuk. Számunkra ezenkívül fontos, hogy olyan üzletágakban is fejlődjünk, mint amilyen az idegenforgalom. Idegenforgalmi és bérautó-igazgatóságunk említésre méltó forgalmat bonyolít le. Sportrendezvények, konferen-ciák szervezésében jeleskedik, de sok vendéget utaztat külföldre is. Ezenkívül kereskedelemmel is foglalkozunk. A gépjárműveken kívül alkatrészeket is értékesítünk. Rendkívül nagy hangsúlyt fektetünk nemzetközi és távolsági járataink fejlesztésére. Stratégiai célunk, hogy az uniós csatlakozásig olyan pozíciókat foglaljunk el – elsősorban a nemzetközi, menetrend szerinti forgalomban –, aminek köszönhetően jelentős bevételre számíthatunk. Egy éve van rendszeres járatunk Szeged és Bécs között. Folyamatban van a müncheni és a krakkói járatunk beindítása, de szeretnénk elérni, hogy Milánóig is közlekedjenek autóbuszaink. Ami a hazai távolsági járatokat illeti, büszkék vagyunk arra, hogy autóbuszainkkal Szegedről ma már valamennyi megyeszékhelyre átszállás nélkül el lehet jutni. – Szűkebb pátriájukban, Csongrád megyében kielégítőnek tartják az utasforgalmat? – Csongrád megyében mindössze hatvan település van. Számunkra leglényegesebb a tanulók utaztatása, minthogy nagyon sok kisebb településen élő diák jár a városokban lévő oktatási intézményekbe. A főiskolások és az egyetemisták pedig a lakhelyük és Szeged között ingáznak. Panaszra egyelőre nincs okunk, mert ha nem is nagyobb mértékben, de azért növekvőben van az utazók száma. Egyre több üzemben dolgozót szállítunk a munkahelyére és haza. A cégek ismét áldoznak arra, hogy szerződéses buszokkal szállíttassák vidéken élő dolgozóikat. – Amikor a fejlesztésekről, a beruházásokról beszéltünk, főként a környezetkímélő autóbuszokra, a pályaudvarok karbantartására, felújítására terelődött a szó. Ezeket tartják a legfontosabbnak? – Informatikai rendszerünket szintén folyamatosan fejlesztjük. Az ügyviteli programnál már sor került az úgynevezett generációs váltásra is. A szakmai szoftvereket saját magunk fejlesztjük. Ami talán ennél is lényegesebb, hogy a gépjárműjavítás, a karbantartás és az ipari tevékenység területén az ISO 9002-vel sikerült a legjobb minőségi szintet biztosítani. Most folyik az ISO 9001-re való felkészülés a személyszállításnál, és az ISO 14 001-re, ami a környezetirányítási rendszerre vonatkozik. Cégünk jövőre ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Eltökélt szándékunk, hogy 2000. október 1-jéig a Tisza Volán teljes körű minőségbiztosítással rendelkezzen. Póda Jenő beszélgetésünk végén úgy fogalmazott: az eddig elhangzottakból is világossá vált, hogy a potenciális utazóközönségnél jelentős átrendeződések vannak. A Tisza Volán mint gazdasági társaság, a közvetlen érdekeltségen túl érdekelt abban, hogy ebbe az országrészbe minél több tőke áramoljon. Megfelelő beruházásokkal olyan pozíciókat foglaljon el Szeged és a dél-alföldi régió, amely mintegy generálja mindazt, ami a Tisza Volán számára piacot jelent. Együttműködnek a térség valamennyi gazdasági és politikai vezetőjével annak érdekében, hogy újabb befektetésekkel újabb munkahelyek teremtődjenek a térségben, ami több áldásos hatása mellett a már említett részvénytársaságnak is csak javára válhat. (X)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.