Az elkövetkezendő időszakban jelentős átalakulás, fejlesztés várható a Tisza Volán Rt.-nél. Póda Jenő, a részvénytársaság igazgatóságának elnöke és dr. Szeri István vezérigazgató lapunknak elmondták: továbbra is kiemelt feladatuknak tartják mindazt, amire eddig megkülönböztetett figyelmet fordítottak, ám objektív okok miatt csupán részben sikerült megvalósítani a kitűzött célokat. Számukra rendkívül fontos az utasok megfelelő kiszolgálása, a technikai megújulás, de azokról a fejlesztésekről sem feledkeznek meg, amelyek abba az irányba mutatnak, hogy a tulajdonos, vagyis az államot képviselő ÁPV Rt. immár egységesen kezeli a tulajdonában lévő közlekedési társaságokat.– Ez a szemlélet rengeteg feladatot ró az állam tulajdonában lévő közlekedési társaságokra, így a Tisza Volánra is, hogy az elvárásokat megfelelő módon harmonizálja és kielégítse. Ezzel kapcsolatban megfogalmazták legfontosabb stratégiai célkitűzéseiket? – kérdeztük Póda Jenőtől. – Természetesen, minthogy igyekszünk kellő módon felkészülni a várható változásokra. Itt jegyezném meg, a következő évek kihívásai közül az a legfontosabb, hogy a Tisza Volán olyan társasággá alakuljon, amely a későbbiek során alkalmas lesz a privatizációra, a tőkebefektetés fogadására, s a piac liberalizálásának eredményeként adódó új helyzet sem lepi meg a társaságot. Nagy valószínűséggel több társaságot kell majd összevonni, mivel a meglévők – európai méretekben – túl kicsik. Nem alkalmasak arra, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozásunk után a meglévő üzemmérettel megfelelő hatékonyságot produkáljanak. Egyébiránt ez az elképzelés egybeesik azzal az átalakulási folyamattal, amely a regionalitás irányába mutat. A Tisza Volán szempontjából elsőrendű érdek, hogy erre megfelelően felkészüljön, és a lehetőségek szerint a legjobb pozíciót foglalja el a társaságok egyesítését követően. Ezzel párhuzamosan a privatizációra való felkészülés is előtérbe kerül. – A Tisza Volánnak nem kizárólag távolsági, hanem helyi járatai is vannak. Jelentős szerepet vállal például Szeged tömegközlekedésében, amit az önkormányzat mihamarabb szeretne ésszerűsíteni. A tervezett átalakulásnak mi a lényege? – A helyi önkormányzat a Tisza Volánt és a Szegedi Közlekedési Társaságot olyan konstrukcióba szándékozik bevonni, méghozzá üzleti alapon, amely a város és az utazóközönség, valamint az említett gazdasági társaságok számára előnyösnek bizonyul. Itt nem arról van szó, hogy a tulajdonosi szerkezet azonnal megváltozna. Először csupán a szolgáltatásokat hangolják össze, közös céget hoznak létre. A január 1-jétől kezdődő új szervezeti és működési formától elsősorban összehangoltabb, színvonalasabb szolgáltatást és költségmegtakarítást várunk. A szege-diek mindenképpen elégedettek lehetnek majd, hiszen társaságunk élen jár az új technológiák meghonosítását illetően. Egyre több környezetkímélő autóbuszt közlekedtet a városban. Jól beváltak a környezetkímélő földgázüzemű buszok. A jövőben ilyenekkel gyarapítjuk a társaság „flottáját”. – Az utasok nemcsak a járművek alapján minősítenek egy adott közlekedési társaságot, hanem a pályaudvarok állapotára is kiterjed a figyelmük. Ezeknek a karbantartását, korszerűsítését szintén legfontosabb feladatai közé sorolja a Tisza Volán? – Gondot fordít a tulajdonát képező autóbusz-pályaudvarok felújítására is, hogy az utasok olyan kulturált feltételrendszerrel találják magukat szemben, ami versenyképessé teszi ezt a tömegközlekedési formát. Ebből a szempontból most a legtöbb tennivaló Szegeden akad, miután a város a Mars tér rekonstrukciója mellett döntött. Innen elköltözik a nemzetközi vásár, csak a piac és az autóbusz-pályaudvar marad ezen a tágas, de mégis zsúfolt területen. Lehetőség lesz arra, hogy olyan korszerű pályaudvart hozzunk itt létre, amelyik már a XXI. század igényeit fogja kielégíteni akár közlekedésbiztonsági, kényelmi vagy környezetvédelmi szempontból. – A kétezredik évhez közeledvén mennyire készültek fel azoknak a feladatoknak a megoldására, amelyekről oly sok szó esett az utóbbi időkben a légitársaságoknál, a banki szférában, hiszen a Tisza Volánnál is működik számítógépes rendszer? – Az igazgatóság már megtette a szükséges lépéseket, s most már nyugodtan elmondhatjuk, hogy különösebb gond nélkül várjuk az új esztendőt. – Beszélgetésünk során szó esett arról, hogy megkülönböztetett figyelmet fordítanak fejlesztésre, beruházásra. Idén például mennyit költöttek erre a célra? – Több mint 1,3 milliárd forintot – tájékoztatott dr. Szeri István. – Ennek közel 90 százalékát autóbuszok vásárlására költöttük. Régebbi járműveinket fokozatosan cseréljük le újakkal, környezetkímélőkkel mind a helyi, mind a távolsági járatainkon. A forgalomban lévő autóbuszaink átlagéletkora eddig megközelítette a tíz évet, de az év végére ez a szám tíz alá csökken. Örvendetesnek tartjuk, hogy saját forrásainkon kívül olyan pénzeket is fejlesztésre fordíthattunk, amelyeket pályázatok útján nyertünk el. – A személyszállításon kívül mivel foglalkozik még a cég? – Gépjárműjavítással és -kar-bantartással. Tizenhét világhírű cégnek vagyunk a márkaszervize, ami egyedülállónak mondható Magyarországon. Ezek közül csupán néhányat említenék, köztük a Volvót, a Tátrát, a MAN-t, a Stajert, de korábbi, keleti típusú járművek javítását is vállaljuk. Számunkra ezenkívül fontos, hogy olyan üzletágakban is fejlődjünk, mint amilyen az idegenforgalom. Idegenforgalmi és bérautó-igazgatóságunk említésre méltó forgalmat bonyolít le. Sportrendezvények, konferen-ciák szervezésében jeleskedik, de sok vendéget utaztat külföldre is. Ezenkívül kereskedelemmel is foglalkozunk. A gépjárműveken kívül alkatrészeket is értékesítünk. Rendkívül nagy hangsúlyt fektetünk nemzetközi és távolsági járataink fejlesztésére. Stratégiai célunk, hogy az uniós csatlakozásig olyan pozíciókat foglaljunk el – elsősorban a nemzetközi, menetrend szerinti forgalomban –, aminek köszönhetően jelentős bevételre számíthatunk. Egy éve van rendszeres járatunk Szeged és Bécs között. Folyamatban van a müncheni és a krakkói járatunk beindítása, de szeretnénk elérni, hogy Milánóig is közlekedjenek autóbuszaink. Ami a hazai távolsági járatokat illeti, büszkék vagyunk arra, hogy autóbuszainkkal Szegedről ma már valamennyi megyeszékhelyre átszállás nélkül el lehet jutni. – Szűkebb pátriájukban, Csongrád megyében kielégítőnek tartják az utasforgalmat? – Csongrád megyében mindössze hatvan település van. Számunkra leglényegesebb a tanulók utaztatása, minthogy nagyon sok kisebb településen élő diák jár a városokban lévő oktatási intézményekbe. A főiskolások és az egyetemisták pedig a lakhelyük és Szeged között ingáznak. Panaszra egyelőre nincs okunk, mert ha nem is nagyobb mértékben, de azért növekvőben van az utazók száma. Egyre több üzemben dolgozót szállítunk a munkahelyére és haza. A cégek ismét áldoznak arra, hogy szerződéses buszokkal szállíttassák vidéken élő dolgozóikat. – Amikor a fejlesztésekről, a beruházásokról beszéltünk, főként a környezetkímélő autóbuszokra, a pályaudvarok karbantartására, felújítására terelődött a szó. Ezeket tartják a legfontosabbnak? – Informatikai rendszerünket szintén folyamatosan fejlesztjük. Az ügyviteli programnál már sor került az úgynevezett generációs váltásra is. A szakmai szoftvereket saját magunk fejlesztjük. Ami talán ennél is lényegesebb, hogy a gépjárműjavítás, a karbantartás és az ipari tevékenység területén az ISO 9002-vel sikerült a legjobb minőségi szintet biztosítani. Most folyik az ISO 9001-re való felkészülés a személyszállításnál, és az ISO 14 001-re, ami a környezetirányítási rendszerre vonatkozik. Cégünk jövőre ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Eltökélt szándékunk, hogy 2000. október 1-jéig a Tisza Volán teljes körű minőségbiztosítással rendelkezzen. Póda Jenő beszélgetésünk végén úgy fogalmazott: az eddig elhangzottakból is világossá vált, hogy a potenciális utazóközönségnél jelentős átrendeződések vannak. A Tisza Volán mint gazdasági társaság, a közvetlen érdekeltségen túl érdekelt abban, hogy ebbe az országrészbe minél több tőke áramoljon. Megfelelő beruházásokkal olyan pozíciókat foglaljon el Szeged és a dél-alföldi régió, amely mintegy generálja mindazt, ami a Tisza Volán számára piacot jelent. Együttműködnek a térség valamennyi gazdasági és politikai vezetőjével annak érdekében, hogy újabb befektetésekkel újabb munkahelyek teremtődjenek a térségben, ami több áldásos hatása mellett a már említett részvénytársaságnak is csak javára válhat. (X)

Füstös szobák titka – ő küldte Gyurcsánynak a selyemzsinórt