Bárkán úszva a jövő évezred felé

1999. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főváros kulturális vezetése ismét foglalkozni kezdett teátrumainak 2001-ben esedékes strukturális átalakítási problémájával. Ebből az alkalomból vették fel a kapcsolatot Csányi Jánossal, a Bárka Színház igazgatójával. Budapest legújabb társulatának gazdasági és szervezeti felépítése példaértékű lehet az 1949 óta változatlan feltételekkel működő hazai színi élet korszerűsítési kérdésében.Idén ősszel, kétévnyi várakozást követően adták át a Bárka átépített, impozáns épületét, s így minden akadály elhárult a neves sztárokból és ifjú tehetségekből verbuválódott együttes megmutatkozásának útjából. „Működésünk majd minden területe elmozdulást jelent a jelenlegi színházi struktúrához képest” – állítja a direktor.Tizenkét fős, úgynevezett művészeti műhely tömöríti a zeneszerzőket, rendezőket, tervezőket, dramaturgokat, s egyedülálló módon az írókat. „A szerzők ugyanúgy tagjai a társulatnak, mint bárki más – világosít fel Csányi. – Ennek köszönhetően nem már régebben papírra vetett műveket újraértelmező előadásokat állítunk színre, hanem egy alkotói munkaközösség próbál közvetlen módon reagálni a jelenre.” A direktor bízik abban, hogy a térségünkben zajló teljes körű, drámai átalakulások a következő évtizedekben kiemelkedő kulturális eredményeket szülnek. „Ma még a művészetek – mint mondja – képtelenek megfelelő módon reagálni a helyzetre, mivel nem állnak a figyelem középpontjában. Most kell azonban olyan helyeket létrehozni, ahol a jövő művei megmutatkozhatnak.”Stúdió játszóhelyük és a szabadtéri amfiteátrum mellett működő tágas térben egymáshoz képest szabadon változtatható a nézőtér és a színpad. „Ennek köszönhetően újragondolható a közönség, valamint az előadás viszonya” – véli a társulat vezetője. Szintén a különlegességek között említi, hogy újságot jelentetnek meg Hajónapló címmel, amelyet a színházban terjesztenek. E lap a saját produkcióikról szóló háttéranyagok mellett olvasói elé tárja a drámaírói műhely munkáit, illetve a szakmát érintő problémákkal kapcsolatos gondolatoknak ad helyet. „Kávézónk – folytatja – úgy működik, akár egy piciny művelődési ház, ahol kiállítások, beszélgetések és egyéb programok zajlanak. Mindezt összevetve, lehetőségünk nyílik széles körben gondolkodni a kultúra ezredfordulón betöltött helyéről és szerepéről.” COMET nevet viselő projektjükön keresztül – amely egy tucat színházat köt össze – kapcsolatot létesíthetnek egymással a térség fiatal, hivatásos társulatai. „Kis ország vagyunk, azonban nem elég kicsik ahhoz, hogy az egyes szakmák igazán belterjesek legyenek – állítja az igazgató. – Nem vagyunk azonban akkorák sem, hogy valódi versenyhelyzet alakulhasson ki. Éppen ezért a minőségi munkához elengedhetetlen ösztönzést a határon túlról lehet kapni.”Egyedülálló módon színházi-szakújságíró-képzést nyújtanak érdeklődő fiatalok számára. Nem elhanyagolandó az sem, hogy az együttes saját előadásain kívül megannyi befogadott produkcióval színesíti műsortervét. Hét végi gyermekműsorok mellett délutánba nyúló foglalkozásokkal várják a legkisebbeket.„A Bárka finanszírozási szempontból nem tartozik a fővárosi színházak körébe – tér át gazdasági modelljük ismertetésére a színi direktor. – Közhasznú társaságként működünk, s így közvetlen állami támogatásban részesülhetünk.” E fő mecénás mellett a kht. tulajdonosi köre – többségi tulajdonos a józsefvárosi önkor-mányzat, kisebb részben a Magyar Fejlesztési Bank, továbbá a Bárka Alapítvány – biztosítja a működéshez szükséges pénzt. Harmadik pillérként Csányi a saját bevételüket említi. Végül nem szabad megfeledkezni a szponzori támogatásokról sem. E négy lábon álló gazdasági rendszer mellett az új épület átadása óta remény nyílt arra, hogy a fővárosi önkormányzat is segítse a Bárka társulatát.Szervezeti felépítésében az együttes szintén eltér az általában megszokott kőszínházi monstrumtól. Mindössze 86 fő biztosítja a teátrum zökkenőmentes működését. „Ehhez újra kellett gondolni munkaköröket – mondja Csányi. – A cégként való működés rákényszerített a racionalizálásra a minél hatékonyabb teljesítmény érdekében. Ugyanakkor a tulajdonosok kizárólag formális módon határozzák meg a színház működését, nem közvetlen úton, amelyet a közszolgáltatási szerződés biztosít számunkra. Nekünk is ezt kell betartanunk, cserébe a legnagyobb művészi szabadságot élvezzük az állandó társulattal rendelkező kőszínházak között.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.