A hatvanas évek álmai luxuskivitelben

P. Szabó Ernő
2000. 02. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon többen találkoztak Cecil Beaton (1904- 1980) műveivel, mint gondolnánk: százezrek látták George Cukor híres My Fair Ladyjét, amelynek sikeréből ő is kivette a részét: díszlet- és jelmezterveiért 1964-ben két Oscar-díjat is kapott. Ha addig nem, akkor beteljesedni láthatta vágyát, hogy munkássága a vizuális kommunikáció, a tömegmédia eszközei révén a legszélesebb rétegek között is ismertté váljon. A hatvanas évek közepére valóban az lett, ami lenni akart, miközben hírességek sorát fényképezte: igazi sztár, akinek élete minden mozzanata érdekes a lapok számára, akkor is, amikor éppen nincs benne semmi érdekes. De hát az sem kevés, ha a sztár legújabb típusú luxuskocsiján megérkezik a hatalmas kert övezte vidéki házába, a Reddish House-ba, vagy onnan elegáns londoni házába hajtat.Ez az elegancia éppúgy illett az 1972-ben lovaggá ütött Cecil Beatonhoz, a XX. századi angol fotográfia egyik legnagyobb alakjához, mint a másik, az öltözködés kifinomultsága, a viselkedés lazasága jellemezte fiatal. Eleganciája külső jegyei miatt hamar elnevezték „dandy fotográfusnak”.Nagyszerű művek igazolják Beaton fejlett éntudatát, amit a Kortárs Művészeti Múzeum nagyszabású, február 13-ig látogatható kiállítása is tanúsít, amelynek anyagát a British Council és a Sotheby's Cecil Beaton-archívuma válogatta. A több mint száz felvételből álló tárlat ugyanakkor olyan nagyszabású tablót állít össze a XX. század művészeti, szellemi kiválóságainak arcképeiből, amilyennel ritkán találkozhatunk. Marlene Dietrichtől Katherine Hepburnön, Greta Garbón át Marilyn Monroe-ig terjed a Beaton által fényképezett filmsztárok sora, a harmincas évek Párizsában Picassót, Cocteau-t, Dalit fotografálta, az ötvenes években Igor Sztravinszkijt, hogy a hatvanas években eljusson az új zene és világszemlélet sztárjaiig, Mick Jaggerig, Andy Warholig.Minden ajtó megnyílt előtte, s hogy ez így volt, abban két dolognak volt szerepe. Elsősorban annak a sajátos látásmódnak, amellyel a világot szemlélte, mutatta: nem a lélek rejtelmei, drámája érdekelte, hanem a kulisszák, amelyek között szereplői mozognak, s amelyet akkor is fényesnek volt képes láttatni, ha történetesen hulladék papírból építette fel. Első művészi élményeit gyermekkorában, a színház világában szerezte – pályája során mindvégig ezen élmények újrafogalmazására törekedett. Vonzódása a tradíciókhoz, a történelmi előképekhez olykor egy-egy régi festmény beállítását veszi át. Mindehhez az ábrázolt személy és az öltözék tökéletes egysége, a fényeffektusok átgondoltsága párosult. Beaton színpadain tökéletes hősök mozognak – olyan tökéletesek, amilyeneknek az átlagember vágyait megtestesítő kultuszfiguráknak lenniük kell. A képek hangulata a hatvanas évekre kissé nyersebbé, világa dísztelenebbé válik ugyan, de ez nem jelent mást, mint azt, hogy a fotográfus az új generációk változó igényeire is képes volt ráérezni.Érzékenység és ráérzés, e két tulajdonság a fotográfusnál feltételezte egymást. A siker másik oka, hogy felismerte: a minőség és a nagy nyilvánosság nem feltétlenül zárja ki egymást, hogy kiváló képei számára nem a kiállítótermek, hanem az egyre népszerűbbé váló képes magazinok jelentik az igazi nyilvánosságot. A legkiválóbb divatlapok, többek között a Vogue, a Harper's Bazaar állandó munkatársa volt, képei a sok százezres példányszámnak köszönhetően váltak a huszadik század profán ikonjaivá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.