Európa telefonszáma

2000. 03. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa, melyről tudjuk, hogy időnként elrabolják, most úgy határozott: a következő alkalommal meg fogja védeni magát. Az Európai Tanács biztonságpolitikai bizottsága (COPS), amely eddig 3-4 hetente ült össze az EU-tagállamok fővárosaiból érkező küldöttekből, most permanensen, a főtisztviselők részvételével tanácskozik – a tagállamokból Brüsszelbe delegált EU-nagykövetek autoritása mellett. Az elmúlt évtized biztonságpolitikai kihívásaival szemben a döntéshelyzetekben súlyos határozatlanságot tanúsító uniós tagállamok dilemmája, hogy voltaképpen a mai napig nem sikerült az Európai Uniónak egyensúlyt teremtenie a politikai és a gazdasági jelleg között – hangoztatják brüsszeli források. Már a Maastrichtban, 1993-ban meghatározott uniós pillérek egyike a közös kül- és biztonságpolitika volt, Helsinkiben pedig a katonai erő három éven belüli kifejlesztése mellett döntöttek a tagállamok.A közös védelem tartalmatlan politikai elméletté silányul, ha nem áll mögötte kézzel fogható katonai kapacitás – vélik az EU „külügyminisztere”, Javier Solana munkatársai. Szükséges tehát, hogy a tagállamok katonaságot bocsássanak az unió rendelkezésére. Az Európai Tanácsban ugyanakkor hangsúlyozzák: ez a védelmi kapacitás nem helyettesítheti a NATO-t, nem garantálja a tagállamok területi szuverenitását. Most, hogy Brüsszelben felgyorsultak az események a védelmi erő létrehozása körül, Washingtonban az észak-atlanti doktrínától távolodó, s a NATO-val egyre inkább versengő szervezet létrejöttétől tartanak.E fenntartásokkal éppen ellentétesek az Európai Unió elnökségét rövidesen átvevő Franciaország elvárásai. Uniós kapcsolatokért felelős francia körökben megjegyzik: még soha nem dolgoztak katonatisztek az EU szervezetében, márpedig az európai védelem és biztonság alapelvei megkövetelik, hogy az egyesült Európa hozzászokjon ehhez a gondolathoz is. Legelőször Tony Blair brit miniszterelnök ébredt a tudatára annak, hogy így nem mehet tovább, s számára is a koszovói krízis okozta ezt a sokkhatást. Pedig Blair még 1997 júliusában, Amsterdamban is elutasította a közös védelem gondolatát, ám St. Malóban már ő jelentette be, hogy szükségessé vált a közös védelem létrehozása. Washingtonban úgy vélik, itt volt az ideje, hogy a koszovói válságból Európa is levonja a tanulságokat. Madeleine Albright külügyminiszter mindemellett komoly fenntartásait hangoztatta, s például attól óvott, hogy hátrányos megkülönböztetés érheti a nem EU-tag NATO-országokat.Ez a jó szándékkal előadott, ám alapjában véve protekcionista politika jellemezte a második világháborútól napjainkig az USA és Nyugat-Európa viszonyát, annak hasznos és kevésbé áldásos hatásaival együtt. Európa, ez a gazdasági óriás, amely ma még politikai törpe, az első lépéseket teszi közös identitása felé. Európa, mi is a telefonszáma? – kérdezte egyszer Henri Kissinger. S valóban: kivel is kell beszélnie annak, aki Európával akar kapcsolatba lépni? Az európai identitási krízist oldotta fel némileg a NYEU (Nyugat-európai Unió), Európa fegyveres eszközének létrehozása. Azt, hogy a hozzárendelt, valós fegyveres erőkkel képes lesz-e a nyugat-európai közösség megóvni a kontinens békéjét, egyelőre – a balkáni háborúk elmúlt évtizedének mérlegét megvonva – csak elméleti kérdésnek tűnik. Amikor ugyanis tényleges fegyveres beavatkozásra került sor, az USA kezdeményező képessége, nyomásgyakorló ereje és – nem utolsósorban – katonai potenciálja döntötte el a játszmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.